Andelēšanās internetā - uz godīguma principa?

Sociālajos medijos aizvien populārāki ieraksti sāk kļūt par krāpnieciskiem gadījumiem saistībā ar tirgošanos internetā. Dažkārt pēc naudas saņemšanas tirgotājs kontu nobloķē un vairāk nav sasniedzams, citreiz tā vienkārši ir rupja un nepieklājīga attieksme komunikācijas laikā, tomēr visbiežāk – iegādātā prece ir saņemta, tomēr izrādās bojāta un nepavisam neatbilst solītajam.

“Trušādas puskažociņš. Nopirku, aprakstā bija, ka labs, lielisks un tā tālāk. Izpakojot izrādās citādi. Bija slikta smaka kā naftalīns, pelējums. Nācās sazināties ar sievieti. Varbūt piedāvās daļu naudas, vai atgriezt, jo summa nedaudz zem 100 eiro. Piezvanīju, un man laipna balsī atbildēja – meitenīt, tā prece taču ir lietota un viss kārtībā,” saka andelētāja Laura.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra komunikācijas daļas vadītāja Sanita Gertmane pauž: “Jāsaprot, ka Eiropā patērētāju tiesības saprot, ka uzņēmums pārdod patērētājam. Tās nav patērētāju tiesības, tās ir divu fizisku personu attiecības. Ja rodas problēmas, tās risina policija.”

Lai arī sūdzībās visbiežāk kā vainīgais tiek minēts tieši pārdevējs, nereti ir gadījumi, kad negodprātīga attieksme bijusi tieši no pircēja.

Kāda andelētāja Dace (vārds mainīts) saka: “Nesen, sakārtojot skapi, sapratu, ka daudz mazu drēbju, ieliku Facebook, ka atdodu. Jautājums uzreiz, vai varu pievest klāt. No manas mājas tie būtu 60 kilometri. Teicu, ka nevarēšu. Pretī tiku nosaukta par iedomīgu kazu un nobloķēta.”

Pirms darījuma veikšanas ieteicams iepazīties ar otras puses profila informāciju, tādējādi mazinot risku. Portāla Facebook izveidots krāpnieku saraksts, bet citās tirgošanās platformās dota iespēja atstāt atsauksmi un vērtēt darījumus.

Jāpiebilst, ka daļa gadījumu, kad saņemtās preces stāvoklis atšķiras no gaidītā, varot arī nebūt apzināta krāpšana, vien cilvēku atšķirīgs skatījums.

Psiholoģe Margrieta Broka atzīst: “Piemēram, apģērbu viņš nēsājis ilgi, bet norāda, ka mazlietots. Citam varbūt apģērbs uzvilkts pāris reizes un viņam liekas, ka prece ir nolietota. Tas ir no dzīves pieredzes, ekonomiskās situācijas, no iedzimtajām un dzīves laikā iegūtajām iezīmēm.”

Psiholoģe atgādina, ka būtiskākā ir spēja adekvāti komunicēt, pamatot savus viedokļus, uzdot jautājumus. Taču, ja tas neizdodas, vienmēr esot iespēja doties uz veikalu. Andelētājas gan lūdz, ka pēc darījuma jāatstāj atsauksme vai komentārs, lai brīdinātu citus, tāpat būtiski arī uzsvērt labo pieredzi. Savukārt, ja piedzīvoti lieli zaudējumi, ir jāraksta iesniegums Valsts policijai, bet galvenais - vienmēr jābūt godīgiem citam pret citu, jo tieši tāds esot andelēšanās pamatprincips.