Asfaltā vecas riepas un plastmasa

Jelgavas novada Vilcē 200 metrus garā posmā šodien uzklāts eksperimentālais asfalts, kurā izmantoti divu veidu atkritumi: nolietotas auto riepas un plastmasa. Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki uzskata, ka šāds asfalts būšot nevien izturīgāks, bet arī konkurētspējīgs izmaksu ziņā. 

Pagājušā gada septembrī 350 metrus garā posmā tika uzklāts eksperimentālais asfalts, kuram klāt pievienotas granulas, kas gatavotas no izlietotām riepām. Tagad ceļu būves uzņēmumā gatavo jaunu asfaltu kam klāt pielikta arī plastmasa

RTU zinātnieki atzīst, ka pagājušā gada eksperiments gada laikā sevi parādījis pozitīvā gaismā, tomēr šobrīd izmantotā tehnoloģija ļaušot asfalta kvalitāti uzlabot vēl vairāk. 

Jaunajā eksperimentālajā asfaltā RTU zinātnieki izmantojuši uzņēmuma “Rubbintec” izstrādāto granulu pārstrādes tehnoloģiju, kas īstenota Lietuvā. “Mūsu tehnoloģija nozīmē pilnīgu gumijas pārstrādi – vulkanizāciju. Šajā gadījumā mēs bituma ražošanā izmantojām 20% gumijas, un šī tehnoloģija ir daudz labāka, nekā elementāra gumijas granulu pievienošana bitumenam,” atzīst Martinas Jankauskas uzņēmuma “Polylema” direktors.

Turklāt jaunais asfalts būšot dabai vēl draudzīgāks, jo izmantotas tiek ne tikai nolietotas auto riepas, bet arī platstmasa.

Šodien jaunais asfalts tika uzliets 200 metrus garā posmā Jelgavas novada Vilcē uz vietējas nozīmes ceļa, kas tiek intensīvi izmantots, tādējādi tas būšot pakļauts izturības pārbaudei dažādiem transporta līdzekļiem. Kā ReTV norāda RTU pētnieks Viktors Haritonovs, jaunais asfalts būšot arī konkurētspējīgs. “Šim produktam ir jābūt konkurētspējīgam ar citu polimēru, ko ražo no netjaunojamiem resursiem, no naftas produktiem. Šeit ir blakus produkts. Tas ir vides ziņā. Nākamais ir izmaksas. Šīs ir lētāks, tātad arī konkurētspējīgs.”

Citviet pasaulē nolietoto riepu izmantošana ceļu seguma klājumam pazīstama jau vairāk nekā 50 gadus. Arī Latvijā ceļu specifikācija jau pašreiz neaizliedz pielietot šādu segumu.


#SIF_NVZ2022