Asociācija: veikalu plauktos apmēram 65% ir ievestā produkcija

Vietējiem pārtikas ražotājiem sadarbība ar veikalu tīkliem ir sarežģīta. Tā pēc veiktās biedru aptaujas norāda Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome. Vairāk nekā puse Latvijā ir importa produkcija, kas ir lētāka. Tiesa – lētāku cenu pieprasa pircējs, taču vietējais ražotājs nereti līdz ar to ir zaudētājs. Kā norāda padomē, ir jārod risinājumi, kā atbalstīt vietējos ražotājus. Tas ir ne tikai jautājums par sadarbību ar veikalu tīkliem, bet ir jābūt atbalstam arī no valsts. 

Virkne uzņēmumu vairākus mēnēšus ir realizējuši savu produkciju zem pašizmaksas un strādājuši ne tikai ar zaudējumiem, bet daudzi arī pārtraukuši savu darbību, norāda Latvijas Apvienotās putnkopības nozares asociācija. Zinot, kādas ģeopolitiskās krīzes un situācijas var rasties, tas jau ir nacionālās drošības jautājums. “Tirdzniecības tīkli argumentē to, ka tas ir brīvais tirgus un ka visu regulē brīvais tirgus. Mēs visi zinām, ka Latvijas veikalu plauktos apmēram 65% ir ievestas produkcijas. Latvijas ražotāji ir tikai 35%. Viņi, protams, iepērk, realizē to produkciju, kas ir lētāka,” saka Latvijas Apvienotās putnkopības nozares asociācijas valdes priekšsēdētājs Jānis Gaigals.

Uzrunājot, piemēram, veikalu tīklus “Maxima Latvija” un “top!”, tajos norāda, ka sadarbība ar vietējiem ražotājiem ir viena prioritātēm. “Maxima Latvija” sadarbojas ar vairāk nekā 500 Latvijas ražotājiem, un produktu klāsts ir ļoti plašs – vairāk nekā 10 tūkstoši preču. Skatiliski skatoties, varētu teikt, ka katra trešā prece ir vietējo ražotāju. “Ja mēs skatāmies procentuāli, tad, protams, jāskatās pa kategorijām atsevišķi. Ja, piemēram, skatāmies piena kategorijā, tad patiesībā ļoti liels pārsvars ir tieši vietējie ražotāji,” stāsta SIA “Maxima Latvija” pārstāve Laura Bagātā.

Veikalu tīkla “top!” pārstāve norāda: tirgus situācija šobrīd ir ļoti mainīga un to ietekmē daudzi faktori. Svarīgākais pie šī brīža situācijas ir pārdošanas cena. Šobrīd ļoti pieaug akcijas preču īpatsvars, zīmolam praktiski vairs nav nozīmes, visu nosaka cena. “Ja pircējam ir nepieciešams lētākais piens, tad mēs nodrošināsim pircējam lētāko pienu. Pateicoties šī brīža piena cenām, varam apgalvot, ka pēdējo nedēļu laikā pirktākais un lētākais piens tieši tiek ražots Latvijā. Ja skatāmies pa preču kategorijām, tad tieši svaigo preču kategorijas ir tās, kur piedāvājam vislielāko īpatsvaru Latvijā ražotajiem produktiem,” saka veikalu tīkla “top!” mārketinga direktore Ilze Priedīte.

Arī “Maxima Latvija” pārstāve atzīst, ka cena ir viens no faktoriem, kas tiek ņemts vērā sortimentā, ieviešot kādu produktu, taču tā nav tikai cena, bet arī kvalitāte. Un tirgotājam ir jāspēj nodrošināt tādu cenu, kas pieejama klientam. Ja iepirkuma cena ir augsta, tad tas ir izaicinājums.

Būtiksi pircējiem ir arī piedāvāt daudzveidību, lai ir iespēja izvēlēties. Tāpat jāņem vērā, ka arī pašam ražotājam ir jāspēj nodrošināt apjomus. Tā kā “Maxima Latvija” veikalu tīkls ir plašs, ir sarunas ar mazākiem ražotājiem, kuri, ja nevar savu produkciju nodrošināt visam tīklam, tad piegādes tiek plānotas mazākam veikalu skaitam. 

Veikalu tīkla “top!” pārstāve Priedīte vēl piebilst: uz situāciju ir jāskatās kopumā, arī valstij ir jādomā, kā subsidēt Latvijas ražotājus. 

Pagājušajā gadā pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā Zemkopības ministrija, Latvijas pārtikas ražotāji un mazumtirgotāji vienojās par sadarbību pirmās nepieciešamības pārtikas preču – olu, gaļas, zivju, graudu un maizes produktu – nepārtrauktai pieejamībai patērētājiem mazumtirdzniecības veikalos. Aprīlī noslēgtais sadarbības memorands gada beigās savu juridisko spēku gan zaudēja. Kā piebilst Jānis Gaigals, ir jāizskata iespēja šo savstarpējo vienošanas pagarināt.


Foto: Freepik