Automašīna gāzes iekārtas dēļ var uzsprāgt. Mīts vai patiesība?

Dzīvojot līdzās energoresursu kāpumam, šķiet, ka esam samierinājušies. Opcija ir iegādāties elektroauto, bet tas priekš vidējā latvieša ir par dārgu. Var uzstādīt automašīnai arī gāzes iekārtu. Tas visu procesu padara lētāku.

Siguldā jau 15 gadus automašīnām tiek uzstādītas gāzes iekārtas. Ja vēlaties uzstādīt gāzes iekārtu, ir jāsaprot, ka visām to nevar izdarīt. SIA “VSM” serviss valdes priekšsēdētājs Ainārs Sirmelis: “Pastāv vairāka veida dzinēji, gan dīzeļi - tie šajā gadījumā atkritīs. Ekonomiskā pamatojuma tur nav, uzstādīt var, bet ekonomiskais pamatojums būs tikai smagajos vilcējos - komertstransports. Varbūt, sākot no kraftera, Sprinter, bet vieglās automašīnas, džipi - dīzeļautomašīnas. Ekonomiskā pamatojuma tur nav. Ja mēs runājam par benzīna iekšdedzes dzinējiem, tad līdz 2006. gadam automašīnām var uzstādīt principā visām, tad 2006. gadā Mitusbishi ar savu GDI dzinēju, kuru izdomāja tiešās iesmidzes dzinēju. Sprausla vairs neatrodas ieplūdes kolektorā, bet degkamerā. Ja mēs tur pārtraucam iesmidzi, sprausla nedzesējas, tad smidzinātājs izkūst, tad tā vairs neiet korekti uz benzīna. Šīs mašīnas mēs saucam par tiešās iesmidzes dzinējiem, kas ļoti līdzīgi ir dīzeļsistēmai, tikai benzīna izpildījumā. Šīs mašīnas arī var aprīkot diezgan sen, no kāda 2010. gada, kad ražotāji jau izlaida iekārtas. Uz šodienu tās iekārtas ir ļoti advancētas un uzstādāmas. Ja ir tiešās iesmidzes dzinējs, tad parasti klientam pieprasām šasijas numuru, pārbaudām pirms uzstādīšanas, tikai tad iedodam piedāvājumu - jā, nē, var, nevar.”

No tā, vai daudz klientu, viss ir atkarīgs no benzīna cenas. Uz šo brīdi pieprasījums pēc gāzes iekārtas uzstādīšanas ir ļoti augsts. Ainārs Sirmelis: “Ja benzīns mums maksāja tuvu diviem eiro, tagad ir mazliet pakritis biopiemaisījuma dēļ, cena aizgāja benzīnam par 20 centiem lejā. Uz šo brīdi maksā 1.86 eiro benzīns, tad gāze maksā 80 centi litrā. Starpība milzīga. Ja jūs braucat ar benzīnu - vidējas klases automašīnu -, jūs braucat 15 līdz 18 eiro uz 100 kilometriem, tad ar gāzi brauksiet astoņi līdz desmit eiro uz 100 kilometriem. Atkarīgs no mašīnas. Rēķinām, ka 50% lētāk. Ja mēs rēķinām gadu atpakaļ, tad tas bija 42% braukt lētāk. Naudas izteiksmē.”

Arī Ainārs Sirmelis atzīst, ka cilvēku vēlme uzstādīt gāzes iekārtu automašīnai traucē aizspriedumi un mīti. Kā viens no tiem - var uzsprāgt automašīna. “Nevar uzsprāgt. Uzsprāgt var vienmēr un viss. Ļoti daudz drošības pasākumu, ko mūsu valstī CSDD ir ļoti labi izstrādājis tehniskajos noteikumos, kur mums ir jālieto sertificētas iekārtas, sertificētas rezerves daļas. Drošības līmeņi ir daudz un dažādi, piemēram, ja tad, kad mašīna aizdegas, ir ugunsgrēks. Spiediens balonā uzkāpj, tur ir drošības vārsts, kas to spiedienu nomet un deg kā lodlampa, bet nesprāgst, bet benzīnbāka reāli sprāgst. Ja mašīna deg un ir benzīna bāka, ir pusē - daudz tvaiku un tā sprāgst. Gāzes balons nesprāgst. Avārijās balons ir izsturīgākā detaļa jūsu automašīnā. Tas varbūt tiek traumēts, bet pārsists tā, ka ir pušu. Tad tai avārijai ir jābūt tādai, ka starp diviem smagajiem saspiež to mašīnu, tad droši vien to balonu var pāršķelt pušu, bet tā - nē. Balons atrodas rezerves riteņa vietā, iet zem mašīnas, tāpēc viss tur ir droši.”

Kā otrs, uzstādot gāzes iekārtu, automašīnas motors vairs neieeļļojas, līdz ar to paliek sausāks. “Šis mīts ir tāda zināma patiesība no vēstures. Bija tie Audi 80 - burbuļi. Tad gāzes iekārtas bija pirmās paaudzes, tagad mēs runājam par ceturto, ceturto plus, piekto un sesto. Mēs esam šeit, tad tur arī tas radās. Radās nevis gāzes sausuma dēļ, bet, piemēram, pie -30 grādiem gāzi varētu liet kā benzīnu - tad nav spiediena. Tā ir tā pati degviela kā benzīns. Tad tajos -30 grādos iebāztu roku benzīnā un gāzē. Roka no benzīna paliktu balta. Butāns pats par sevi satur vairāk eļļojošās vielas nekā benzīns. Benzīnu var izmantot arī kā šķaidītāju, jo ir sauss, tad gāze arī ir sausa. Tur nav problēma sausumā. Tas ir tikai mīts, ka gāze ir sausa un bojā dzinēju.”

Vidējā kilometrāža, ko var nobraukt ar gāzes iekārtu, ir no 400mti līdz 600mti kilometriem. Viss atkarīgs no gāzes balona lieluma. Ir automašīnas, kur lielu balonu nemaz nevar uzstādīt. Gluži kā citās nozarēs, arī šajā, cenas ir augušas. Šobrīd, lai uzstādītu gāzes iekārtu automašīnai, jārēķinās sākot ar 800 eiro. Jārēķinās arī ar to, ka, braucot ar gāzes iekārtu, pazeminās jauda, bet, kā saka Ainārs Sirmelis, mirstīgais to nejūt.

Ko darīt, ja vēlaties uzstādīt gāzes iekārtu? Ainārs Siremlis izstāstīs, kā notiek monētas otrā pusē. Vidēji gāzes iekārta tiek uzstādīta divu dienu laikā. Bet, pirms dodaties uzstādīt gāzes iekārtu, aprēķiniet izmaksas, lai tiešām būtu ekonomiski izdevīgi! “Pirmais ir saprast, vai tur var uzlikt. To mēs saprotam servisa uzņemšanā vai klienta vizītē, kad mašīna tiek iedzīta servisā. Mēs ar klientu vienojamies par uzpildes izvietojamu un par podziņas lokāciju. Tās ir divas lietas, kas klientam interesē. Kur būs tā podziņa, kur līmenis un kur viņš varēs uzpildīt. 90% gadījumos uzpilde ir zem bākas vāciņa. Podziņa redzamā vietā. Meistaram iedzenot automašīnu iekšā, pirmais - pieslēdzam datoru un apskatāmies, vai nav kļūdu. Lai nav tā, ka pēc gāzes iekārtas uzstādīšanas rodas papildus problēmas. Mums ir izdruka, kur saprotam, kādā kvalitātē ir tā automašīna. Ja tā rūc un iebrauc, kļūdas nav tik svarīgas tieši degvielas barošanas sistēmai, kas traucētu gāzes iekārtas darbību. Tad mēs sākam uzstādīšanu. Pirmais - mēs mēram balona izmēru, izņemam laukā rezerves ratu. 90% jaunām automašīnām rezerves riteņa nav, bet bedre vēljoprojām ir. Ir kompresors, līmes pistole - to arī izņemam laukā. Izmēram maksimālo diametru, maksimālo augstumu un ieliekam maksimāli lielāko iespējamo balonu. Notiek balona uzstādīšana, uzpildām, pēc tam padeves trubiņa ar vadiem pa apakšu uz priekšu. Tas principā tiek pabeigts vienas dienas laikā - pāris mehāniskie elementi. Tad meistars ķeras klāt dzinējam, elektrībai un pārējo komponenšu uzstādīšanai.”

Gāzes iekārtu var uzstādīt tikai sertificēti servisi. Ja tiks uzstādīta pie saucamā kreisā meistara, nevarēs iziet tehnisko apskati. Pēc CSDD statistikas, Latvijā ir 33 servisi, kas nodarbojas ar gāzes iekārtu uzstādīšanu. Ne tikai vieglajam automašīnām var uzstādīt, bet arī kravas automašīnām un pat hibrīdautomašīnām. Tātad - automašīna darbojas uz benzīna, elektrības un gāzes. Ja baida gāzes cenas, tad tā nav tā gāze, ar ko tiek apkurinātas mājas. Šī gāze rodas vai no dabasgāzes, vai naftas pārstrādes procesā kā blakus produkts.