Būvē gājēju un velo ceļus ārpus apdzīvotām vietām

Lai nodrošinātu velobraucējiem un kājām gājējiem drošu pārvietošanos ārpus apdzīvotām vietām, Latvijas Valsts ceļi ik gadu veic jaunas infrastruktūras izbūvi. Nupat atklāts gājēju un veloceļš pie Cēsīm. Tāpat šobrīd viens top pie Valmieras un tās pievārtē plānots vēl viens veloceļš uz mazāk apdzīvotu vietu. 

Nupat atklāta jauna infrastruktūra gājējiem un velobraucējiem 1,2 kilometru garumā no Cēsīm līdz Līviem. Jaunais gājēju un velo ceļš tapis sadarbojoties Cēsu pašvaldībai un uzņēmumam “Latvijas Valsts ceļi”, to sāka būvēt pagājušā gada augustā. Bija nepieciešams gan nocirst kokus, gan atsavināt teritorijas pieguļošo īpašumu saimniekiem. Uzņēmuma “Latvijas Valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis ir pateicīgs, ka teritoriju īpašnieki ir bijuši saprotoši.

Mārtiņš Lazdovskis,“Latvijas Valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs: “Šī sadarbība starp dažādām iesaistītajam pusēm izrādījās viens no veiksmes faktoriem, kāpēc mēs pietiekoši raiti šo projektu varējām realizēt. Koki nebija vienīgais aspekts. Lai ceļu uzbūvētu, mums nācās iet ārpus mūsu īpašumiem. Jāsaka paldies pieguļošo teritoriju īpašniekiem, kas bija gatavi atsavināt īpašumus par labu veloceliņam. Process ritēja raiti. Tas ir bijis pamats, lai mēs projektu realizētu. ”

Savukārt Satiksmes ministrs Kaspars Briškens pauž, ka veloinfrastruktūras izbūve pēdējos gados nav bijusi prioritāte. Tādēļ tagad iespēju robežās nepieciešams to attīstīt.

 “Kopumā, es teiktu, ka pēdējos gados tam nebija top prioritāte. Attiecīgi viena no manām prioritātēm stājoties amatā ir mikromobilitāte, tai skaitā infrastruktūras, gājēju celiņu attīstība un satiksmes drošība. Šādi celiņi, kur ir nodalītas joslas ar augstākajiem drošības standartiem ir labs piemērs, kāda veida infrastruktūrai ir jābūt.” 

“Latvijas Valsts ceļi” pārstāve Anna Kononova skaidro, ka valsts autoceļu tīkls tiek uzturēts par līdzekļiem, ar kuriem nav iespējams veikt visus remontdarbus, nemaz nerunājot par infrastruktūras izbūvi.

 “Vienmēr un visur, katrā jomā viss var būt labāk. Jāņem vērā, ka valsts ceļu tīkls 30 gadus tiek uzturēts par līdzekļiem, kas nav pietiekami pat tam, lai izdarītu visus nepieciešamos remontdarbus, kur nu vēl būvēt jaunu infrastruktūru. Neskatoties uz to, katru gadu vairāki posmi ar gājējiem un velosipēdistiem domātiem celiņiem tiek būvēti. Mēs nevaram teikt, ka nenotiek nekas. Tiek būvēti jauni posmi, tas nozīmē, ka paliek arvien labāk.”

Šogad gājēju un velobraucēju ceļu izveides darbi kopumā plānoti sešās vietās Latvijā. Tajā skaitā arī Valmieras novadā. Atsevišķos ceļu posmos darbi jau uzsākti.

Anna Kononova,“Latvijas Valsts ceļi” pārstāve: “Posmā, kas ir uz Brenguļiem, tepat pie Valmieras darbi ir uzsākti. Šogad jāgaida, kad tur sāksies būvdarbi un būs satiksmes ierobežojumi. Vēl turpinās projektēšana posmam, kas ir uz Mūrmuižu. Lai mēs varētu izbūvēt velosipēdistiem un gājējiem domātu infrastruktūru, nepieciešams izcirst kokus. Pašvaldībai par to būtu jāizsniedz atļauja. Bez tās izbūvēt, diemžēl, nevaram. Pašvaldības atļauju šobrīd gaidām. ”

Uzņēmumam “Latvijas Valsts ceļi” ir izstrādāti kritēriji, pēc kuriem vadoties tiek noteiktas tās vietas, kur veloceliņi ir nepieciešami. Primāri tos izbūvē, kur apdzīvotās vietās iedzīvotāju skaits ir vismaz 5000 un attālums starp apdzīvotajām vietām ir apmēram 10 kilometri.