CSDD pārbaudes liecina, ka daļai iedzīvotāju auto ir ar sliktām vai ļoti sliktām riepām

Laikā no 1. decembra līdz 1. martam, kad ziemas riepas automašīnām bija obligātas, uz ceļiem notika kontroles, ko veica Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) kopā ar policijas darbiniekiem. Pārbaužu mērķis - noskaidrot, ar cik atbilstošām riepām ziemas apstākļos autovadītāji pāvietojas. Pārbaudīti tika vairāk nekā 9000 autotomobiļu. Autovadītāji pret šādām pārbaudēm izturējušies ar sapratni.

Savukārt CSDD tehniskā departamenta, ekspertīzes un sertifikācijas centra vadītājs Uldis Zandbergs iezīmē ainu, kāda ir vērojama vairākus gadus, pārbaudot satiksmes dalībnieku ziemas riepas. “Ir tas procents iedzīvotāju, kas pārvietojas ar sliktām un ļoti sliktām riepām. Tas ir nemainīgs, tā ir, ka transportlīdzekļu vadītāji, kas pārvietojas ar nodilušām riepām, kas ir zem pieļautā izmēra, bet vēl ne bīstami nodilušas, tādi ir aptuveni 3%. Šogad tie bija 45 autovadītāji, kam tika konstatēts šāds riepu nodilums. Viņiem ir mēneša laikā jāuzrāda tehniskās apskates stacijā ar nomainītām riepām.”

Gadījumā, ja pārbaudes laikā atklājas, ka automašīnas riepas ir nodilušas tiktāl, ka ar tām pārvietoties kļūst sevišķi bīstami, transportlīdzeklim uz laiku jāatvadās no reģistrācijas numurzīmēm, tālāk ar to braukt nedrīkst. Diemžēl arī pārbaudēs šoziem bez numurzīmēm palika liels skaits automašīnu. “Tas bēdīgākais, gandrīz 100 transportlīdzekļu vadītāju transportlīdzekļiem bija nodilušas riepas bīstami, ar bīstami mazu protektoru, kas ir zem trīs milimetriem. Viņi tālāk vairs pārvietoties ar savu transportlīdzekli nevarēja. Tiek noņemtas reģistrācijas numurzīmes, tālākais ceļs ir tikai uz evakuatora,” stāsta CSDD pārstāvis.

Pēc novērotā Uldis Zandbergs secina - daudz autovadītāju ziemā pārvietojas ar riepām, kuru protektors ir gandrīz minimāls. Iespējams, autovadītāji nodomā, ka ar šādu protektoru būs pietiekami, lai bez lieliem riskiem brauktu visu ziemu. Kā norāda speciālists, šāds priekšstats var būt maldinošs. “Tie ir gandrīz 10% transportlīdzekļu, kuriem riepu protektors ir no 4 līdz 5mm. Pie paša minimuma. Vairāk nekā 800 transportlīdzekļi, kas pārvietojas ar šādām riepām. Skaidrs, ja mēs pārbaudām riepu protektoru dziļumu un tas ir četri ar kaut ko, atkarībā no braukšanas intensitātes, braukšanas paradumiem, ceļa virsmas, pa kādu brauc, tas komats pazūd ļoti ātri, riepu protektora dziļums ir zem pieļaujamā. ”

Pieredze rāda, ka cilvēki ārpus pilsētām, kas dzīvo laukos, daudz atbildīgāk izturas pret riepu kvalitāti savam auto. Šie cilvēki zina, ka ar neatbilstošām riepām ziemas apstākļos nekur tālu neaizbrauks. Savukārt autovadītāji, kas pārsvarā pārvietojas tikai pa pilsētu, mēģina paļauties uz to, ka ziema varētu nebūt tik gara vai nebūs tik daudz sniega. Bet tiek norādīts, ka cilvēku attieksme mainās.

Esam sagaidījuši pirmo agrā pavasara mēnesi martu - kad teroētiski pēc noteikumiem ir atļauts braukt ar vasaras riepām, policija un CSDD gan atgādina nekur nesteigties ar riepu nomaiņu. Ja dienās gaisa temperatūra pakāpjas līdz +10 grādiem, naktīs un agros rītos joprojām ir sals un vietām pat vairāki grādi zem nulles. Zandbergs: “Riepu maiņas periodiskumu nevajadzētu vadīties pēc kalendāra, bet pēc laikapstākļiem un veselā saprāta. Šobrīd, skatoties prognozi, divas nedēļas ir gaidāms diezgan liels sals. Es aicinātu domāt par sevi, līdzcilvēkiem, citiem satiksmes dalībniekiem, savu transportlīdzekli, kura bojājumu gadīumā tās būs liekas galvassāpes un izdevumi.”

Arī turpmāk satiksmes dalībniekiem jārēķinās - Valsts policija un CSDD var veikt satiksmes dalībnieku pārbaudes. Tāpēc ieteikums no speciālistu puses - nevajag veikt aizliegtas pārbūves, aprīkot automašīnu ar aizliegtu aprīkojumu un neparedzētām gaismas ierīcēm.



Foto: Freepik; ilustratīvs