Daudzviet ugunsgrēkus dzēš ar 30 gadus veciem auto

Neregulāro investīciju dēļ Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) autoparka vidējais vecums jau pārsniedzis divdesmit gadus. Daudzviet joprojām tiek izmantoti arī auto, kas rūpnīcas slieksni šķērsoja pirms trīsdesmit un pat piecdesmit gadiem. Ministru kabinets gan atbalstījis plānu nākamajos piecos gados autoparka atjaunošanai piešķirt gandrīz sešdesmit miljonus eiro, tomēr tas esot tikai plāksteris milzīgā caurumā.

VUGD Aizkraukles daļā tehnikas parks ir gana atbilstošs divdesmit pirmā gadsimta prasībām, tāpēc tikt galā ar vidēji septiņiem ugunsgrēkiem nedēļā neesot problēmu.

Joprojām gan tiekot izmantots arī viens no vecākajiem speciālajiem transporta līdzekļiem - 1970. gadā ražots ūdensvedējs, kurā var iepildīt astoņas tonnas ūdens, turklāt neesot jābaidās, ka auto iegrims dubļos.

Daļas komandieris stāsta, ka tā esot ideāla mašīna meža ugunsgrēkiem. “Šāda gadagājuma mašīnām nav nekas elektronisks. Viss ir mehānisks, un, ja tur kas ieķeras, ar parastajiem skrūvgriežiem un atslēgām var to visu saremontēt,” saka Guntars Laukazīle, VUGD ZRB Aizkraukles daļas komandieris.

Tomēr gadu nasta autovectētiņam liekot par sevi manīt. Gadu tā stāvējusi remontā, atļauju piedalīties satiksmē ieguvusi tikai pateicoties tam, ka izdevies nepieciešamo detaļu izvirpot. “Ja kaut kas tai atkal notiks, nebūs iespējams sadabūt detaļu, vai kā pēdējā gadījumā - meistaram izvirpot -, tā ietu uz norakstīšanu, jo šādas rezerves daļas vairs nekur nevar dabūt,” skaidro Guntars Laukazīle.

Pašlaik VUGD daļās un posteņos esot ap 100 speciālo transporta līdzekļu, kuru vecums ir no 25-50 gadiem, un 95 autocisternas, kas ekspluatācijā ir vairāk nekā trīsdesmit gadus. Arī Jaunjelgavas postenī abas automašīnas ir no padomju laikiem, kas ļoti bieži plīst. Aprīkojums gan esot mūsdienīgs, bet, lai to paņemtu līdzi, nācies vecajā auto uzmeistarot ne vien papildus plauktus, bet arī aizņemt daļu no glābējiem paredzētajām vietām.

Novecojušais autoparks ir viena no lielākajām problēmām ne tikai Aizkraukles novadā, arī nākamajos piecos gados plānotie 59,9 miljoni eiro esot tikai plāksteris milzīgā caurumā.

Plānots, ka jaunie auto nonāks vairāk noslogotajās lielajās pilsētās, bet mazāk nobrauktie auto no lielajām pilsētām tikšot reģioniem. Jāpiebilst gan, ka, piemēram, Jaunjelgavas posteņa depo 21. gadsimta auto iebraukt nemaz nav iespējams. Kā skaidro VUGD vadība, infrastruktūras problēmu risināšanā cerība esot uz katastrofu pārvaldīšanas centru izveidi, bet - cik un kur tādi būs - vēl īsti neesot zināms.