Daži centimetri var kļūt par šķērsli

Autotransporta direkcijas rīkotajā konkursā jaunajos autobusos ratiņkrēsla pacēlāja platformas un ratiņkrēsla atrašanās vietas izmēri tika noteikti atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai, kas esot arī pārbaudīti. Tomēr, piemēram, uzņēmuma “Latvijas sabiedriskais autobuss” izmantotajos autobusos platforma ir dažas centimetrus īsāka, tāpēc autobusos var iekļūt tikai ar neliela izmēra ratiņkrēsliem. Dažkārt esot gadījies, ka cilvēkiem ratiņkrēslā brauciens atteikts, jo šofera ieskatā tas aizņemot pārāk daudz laika.

Autotransporta direkcijas rīkotajā konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu līdz 2032. gadam viens no galvenajiem kritērijiem bija autobusu pieejamība cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Jaunajos autobusos ir gan pacēlāji, gan vieta ratiņkrēslam, tomēr ādažniekam Mārim Dzelzskalnam nokļūt ar sabiedrisko autobusu līdz galvaspilsētai divreiz tā arī neizdevās.

Cilvēku ar invaliditāti interešu biedrības “KOPĀ” valdes priekšsēdētājs Māris Dzelzskalns stāsta: “Mani neņēma, aizbildinoties ar to, ka nav laika izlikt to platformu, jo tas būs divdesmit minūtes. Prakse parādīja, ka tās ir divas minūtes, nekas ilgāk nav vajadzīgs!”

Kā ReTV skaidro uzņēmuma “Latvijas sabiedriskais autobuss” pārstāvis Aleksandrs Bogdanovs, tas esot nepieļaujami, tomēr garantēt, ka šādi incidenti nebūs, gan nevarot. “Vadītāji, kuri to bija izdarījuši, ir sodīti gan ar naudu, gan disciplinārsodu, bet diemžēl tas ir cilvēciskais faktors. Lielākā daļa ir normāli, bet ir tādi, kam jāmeklē cits darbs.”

Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone: “Šajā gadījumā mēs arī turpinām sarunas ar “Latvijas sabiedrisko autobusu”, un šis ir tas gadījums, kad varam pārvadātājam piemērot arī līgumsodu, jo ir jānodrošina pakalpojums. Nedrīkst atstāt pasažierus ceļa malā.”

Veicot eksperimentu divos dažādos autobusos, ko pārvadājumos izmanto uzņēmums, atklājas, ka autobusā nav iespējams iekļūt ar visiem pārvietošanās līdzekļiem, ko ikdienā izmanto cilvēki ar kustību traucējumiem.

Otrais mēģinājums ir veiksmīgāks, tomēr izrādās, ka aiztaisīt platformu nav iespējams. Iekļūt autobusā ar tā saucamajiem istabas ratiņiem, kam pielikts vilcējs, var pāris minūtēs. Māris gan norāda, ka tas neesot biežāk lietojamais komplekts, vilcējs ratiņkrēslam līdz šim neesot bijis valsts apmaksāto palīglīdzekļu klāstā.

Arī otrā autobusā ērtākajam mobilitātes skūterim, kas ir viens no palīglīdzekļiem, ko cilvēkiem ar kustību traucējumiem izsniedz valsts, īsti vietas nepietiek

Kā stāsta Māris, ārzemēs un arī Rīgas satiksmes autobusos iekļūt ar mobilitātes skūteri neesot problēmu, tāpēc būtu nepieciešama vietne, kur varētu redzēt gan pacēlāju, gan ratiņkrēslam paredzētās vietas izmērus autobusos, par ko Autotransporta direkcijā sola padomāt.


#SIF_NVZ2022