Elektrisko autobusu uzlādi izmaksu dēļ veic naktīs, nevis dienā

Vai elektriskie autobusi joprojām ekspluatācijā ir izdevīgi? Šādās pārdomās šobrīd ir pasažieru pārvadātāji elektroenerģijas cenu pieauguma dēļ. Šī brīža situācija rāda, ka elektroautobusu uzturēšanas izmaksas ir teju līdzvērtīgas dīzeļdegvielas autobusiem. Ja tiks piedzīvots vēl viens straujš elektrības cenu kāpums, pārvadāt pasažierus ar videi nedraudzīgāku transportu uzņēmumiem izmaksās lētāk.

Četri elektriskie autobusi Rēzeknes ielās sāka kursēt 2018. gada decembrī. To ieguvums bija ne vien iespēja veikt pasažieru pārvadājumus videi draudzīgākā veidā, bet arī ietaupīt uz degvielas izmaksām. Šobrīd gan par būtisku ekonomiju nevar runāt augsto elektroenerģijas cenu dēļ. “Kopējais izmaksu ieguvums mums sākumā sastādīja līdz 60%. Ja salīdzina, pieņemsim, iepriekšējo gadu, mūsu izmaksas par elektroenerģiju pieauga gandrīz par 50%. Bet, ņemot vērā arī šo pieaugumu, tas joprojām sekmē to, ka izmantot elektrotransportu ir izdevīgāk nekā dīzeļdegvielas transportu,” saka Viktors Borcovs, SIA “Rēzeknes Satiksme” vadītājs.

Uzņēmums “Rēzeknes satiksme” ir pašvaldības kapitālsabiedrība. Kā skaidro tās vadītājs, cenu kāpums dīzeļdegvielai un elektrībai rada bažas par iespējamiem zaudējumiem, kuru segšana gulsies uz pašvaldības pleciem. “Strādājam uz pasūtījuma līguma ietvaros. Pašvaldība kompensē mūsu radušos zaudējumus. Respektīvi, var teikt, ka pašvaldība kompensē arī elektrības izdevumus elektroautobusiem. Atbalsta mehānismi noteikti tad lieliem energopatērētajiem ir nepieciešami, it īpaši energokrīzes apstākļos,” norāda Viktors Borcovs.

Līdztekus Rēzeknei elektriskie autobusi ikdienā kursē arī Ventspilī, Jelgavā un Jūrmalā. Arī šajos uzņēmumos uzver, ka šobrīd, salīdzinot elektrisko ar dīzeļdegvielas autobusu, to uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksas kļuvušas gandrīz līdzvērtīgas. “Starpība bija, teiksim, kaut kādus 80% elektrība lētāk sanāca uz to kilometru nekā dīzelis, tad tagad tā starpība pie pēdējām cenām jau vairs iznāk 15% palikusi. Ja, teiksim, vēlreiz 100% uzkāptu tā elektroenerģijas kilovata maksa, nu, jā, tad jau stipri vispār jāapdomā, kas ir līdz galam izdevīgāk,” pauž Uldis Daudišs, SIA “B-Bus” tehniskais direktors.

Straujais elektroenerģijas cenu kāpums pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem licis mainīt arī elektrisko autobusu uzlādes paradumus. Piemēram, šobrīd autobusi iespēju robežās tiek uzlādēti naktīs. “Decembrī mēs vēl izmantojām šo klasisko elektroenerģijas maksājumu, bet ar 1. janvāri mēs jau esam pārgājuši uz šo te biržas Nordpul cenu, kur fiksēta ir katra šī stundas izmaksa. Attiecīgi mēs plānojam šo te elektroautobusu uzlādi nakts stundās, kad ir viszemākās šīs te biržas cenas. Piemēram, 24.janvārī naktī megavatstunda maksāja vien 11 eiro,” saka Gints Burks, SIA “Jelgavas autobusu parks” valdes loceklis.

“Jelgavas autobusu parks” nākotnē cer nomainīt visu līdzšinējo autoparku uz bezemisiju transportu, taču tagad lielākās pārdomas ir, vai tie būs elektriskie autobusi vai ar ūdeņradi darbināmi autobusi.


Foto: Freepik