Izvedot bīstamu kravu, Ventspilī tiek novērsts rūpnieciskās avārijas risks

Pagājušajā naktī uzsākta sašķidrinātā amonjaka izvešana no Ventspils ostas. Tiek krauts pirmais kuģis uzņēmuma “Ventamonjaks” teritorijā. Visa amonjaka izvešanai būs nepieciešami divi kuģi, bet pēc tam sekos termināļa darbības apturēšana, jo sankcionētais uzņēmums nevar garantēt ķīmiskās kravas drošu uzglabāšanu rezervuāros.

Pagājušajā naktī Ventspils ostā sāka kraut pirmo kuģi, kas izvedīs bīstamo kravu no uzņēmuma “Ventamonjaks”. 20. maijs bija noteikts kā beigu datums, jau otro reizi pagarinot Valsts vides dienesta doto termiņu lēmuma izpildei. “VK Terminal Services” valdes priekšsēdētājs Arnis Janvars saka: “Šodien mums ir uzdevums uzkraut ienākušo tankkuģi 36. piestātnē. Šonakt 00.20 uzsākām kraut. Šodien līdz 17.00 šis tankkuģis tiek uzkrauts, līdz plkst. 20.00 viņam ar kravu jādodas no ostas ārā.”

Šobrīd SIA “Ventamonjaks” atrodas ap 40 tūkstošiem tonnu šķidrā amonjaka. Amonjaks klasificējams kā indīga gāze, kuras glabāšanai svarīgi nodrošināt konstantu temperatūru. Nokļūstot sankcionēto uzņēmumu sarakstā, toksiskās vielas uzglabāšanai drošus apstākļus uzņēmums vairs nespēja garantēt. Ventspils pilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš: “Nebija naudas ne vienam, ne otram! Gan “Ventamonjaks”, kam pieder šī krava, gan “VK Terminal Services”, kas veic tehnisko apkalpošanu. Tā sadaļa vismaz ir atrisinājusies...”

Izvest bīstamo amonjaka uzkrājumu no Ventspils ostas plāno tuvāko divu dienu laikā, pirmajā kuģī tiks iekrauts ap 23 tūkstošiem tonnu, bet otrajā - 17 tūkstoši.

Uzņēmumam arī pietiekot finanšu līdzekļi, lai uzglabātu tehniskās rezerves. Tās ir apmēram 35 tūkstoši tonnu. Visu ķīmiskās vielas krājumu no Ventspils ostas plāno izvest līdz gada beigām, iekonservējot uzņēmumu. Valsts vides dienesta ģenerāldirektore Elita Baklāne-Ansberga saka: “Termināļa apturēšanas un piesārņojošās darbības licences apturēšanas iemesls ir tas, ka uzņēmumam nav iespēju brīvi rīkoties ar finanšu līdzekļiem un saimnieciskajiem resursiem. Tiklīdz šis apstāklis izmainās, Valsts vides dienests atcels šo lēmumu, dos iespēju uzņēmumam atjaunot darbību'!”

Izvedot ķīmisko kravu no Ventspils ostas, būs izdevies novērst rūpnieciskas avārijas risku, bet, iekonservējot sankcijās nonākušā termināļa darbību, ap 30 strādnieku zaudēs darbavietas. Termināļa darbības atjaunošana būšot iespējama, skaidro Valsts vides dienestā, bet - jo vēlāk tas notiks, jo dārgāk izmaksās.


#SIF_NVZ2022