Ja sapņo strādāt par pilotu, mācies angļu valodu

Pirms neilga laika Latvijas nacionālā lidsabiedrība “airBaltic” rīkoja ikgadējās atvērto durvju dienas. Pasākuma laikā skolēni, kuriem ir interese par aviāciju varēja iepazīties ar iespējām, ko sniedz darbs šajā nozarē. “airBaltic” pilotu akadēmijas students Edgars Brikšķis stāsta, ka tieši pateicoties atvērto durvju dienām uzņēmumā ir izvēlējies savu nākotni saistīt ar aviāciju. Brikšķis: “Šo profesiju izvēlējos uzsākot vidusskolu. Sāku domāt par to, ko darīšu nākotnē. Sāku interesēties par aviāciju. Mācoties Liepājas ģimnāzijā, tika piedāvāta iespēja doties uz atvērto durvju dienu pilotu akadēmijā Liepājas lidostā. Mums bija prezentācija, iespēja iesēsties “Diamond” lidmašīnā. Tajā brīdī sapratu – tas ir tas, ko vēlos darīt. Tas mani ļoti uzrunāja.”

Pirms neilga laika viņš veica pirmo patstāvīgo lidojumu – bez instruktora uzraudzības. Tas ir brīdis, kad jaunais pilots pa īstam apzinās to, cik liela atbildība gulstas uz viņa pleciem. Jaunais pilots atzīst, ka sajūtas pirmajā patstāvīgajā lidojumā ir ļoti stresainas. “Kopumā sajūtas ir neaprakstāmi labas, kad pirmo reizi pats pacelies, nosēdies, tas ir tas, kas dod motivāciju turpināt tālāk.”

Savukārt “airBaltic” pilotu akadēmijas teorijas instruktors un lidmašīnas kapteinis Armands Paupers uzsver, ka galvenais, kas ir nepieciešams cilvēkiem, kuri vēlas kļūt par lidmašīnas pilotu, ir angļu valodas zināšanas. Viss mācību process un vēlāk arī saziņa darbā notiek tieši šajā valodā. Tiesa gan – nepieciešamas ir arī citas zināšanas. Paupers: “Izpratne par matemātiku un fiziku. Ļoti virspusējā līmenī, bet tai ir jābūt. Neprasām dziļāko matemātiku, tas nav nepieciešams. Tad ir noturība stresa apstākļos. Lidmašīnu ļoti bieži pakļauj dažādām neplānotām situācijām, ko mēs simulatorā mācāmies un atkārtojam katru pusgadu. Tā ir tā noturība. Darba dienas, kas man arī patīk, nekad nav vienādas. Tu nāc uz darbu, sagaidi vienu, bet nezini, kā diena izvērtīsies.”

Lai arī uzņēmums sevi saista ar Baltijas valstīm un Skandināviju, tomēr interese par darbu ir arī no Rietumvalstīm, lai arī tur ir savas lidsabiedrības. Kompānijas “airBaltic” treniņu centra izpilddirektors Kristaps Lapsa gan skaidro, ka uzņēmums vairāk skatās uz darbiniekiem no tuvākajiem reģioniem. “Tajā mirklī, kad ģeopolitiskā situācija pasliktinājās, varējām novērot, ka mazliet vairāk samazinājās interesntu skaits no Rietumeiropas. Bet, kad situācija nostabilizējās, ļoti liela interese ir no Francijas, Vācijas. Mēs sevi pozicionējam kā Baltijas reģionu, Skandināviju. Cenšamies skatīties uz vietējiem cilvēkiem.”

Pie visiem ieguvumiem, ko karjeras laikā iegūst lidmašīnu piloti, ir vēl kāds, par kuru, iespējams, tik skaļi netiek runāts. Tie ir dabas skati, kas vērojami ārpus lidmašīnas. “Šie skati nebeidz pārsteigt. Šobrīd, pašam lidojot astoņus gadus komerciālajā vidē, ļoti bieži izņemu kruīzā, kad ir droši apstākļi. Izņemu telefonu, uztaisu kādu fotogrāfiju, vai tas ir lidojot virs Alpiem, kad visi Alpi ir apsniguši. Šogad pašam sanāca trīs reizes redzēt ziemeļblāzmas. Visu laiku ir jauni, neredzēti, mainās. Tas ir tiešām vēl viens pluss šai profesijai. ”

Tuvojas vasara, kas ir atvaļinājumu laiks. Daļa cilvēku izvēlēsies aizlidot uz tuvāku vai tālāku galamērķi. Tomēr ir arī cilvēki, kuriem dažādu iemeslu dēļ ir bail kāpt lidmašīnā. Statistika gan rāda, ka gaisa transports ir pats drošākais veids, ar ko pārvietoties. Armands Paupers: “Gribi vai negribi, statistika to pierāda. Tā statistika ir tik droša, lai iekļūtu mazā aviācijas negadījumā, ir jālido katru dienu no vietas 420 gadus. 423 gadi bija tā statistika. Tātad – katru dienu ir jākāpj lidmašīnā  un jālido, lai iekļūtu mazā aviācijas negadījumā. Es pat nerunāju par katastrofu, es runāju par mazu negadījumu. Tā ir tā statistika, ko aviācijā esam sasnieguši.” 

Noslēgumā pāris iedvesmojoši vārdi no pilotu akadēmijas studenta visiem tiem, kuri vēl domā, vai saistīt savu dzīvi ar aviāciju. Edgars Brikšķis: “Būs loti daudz brīžu, kad jautāsi sev, kapēc man tas ir vajadzīgs, kapēc sēžu nedēļas nogalē pie datora un mācos. Bet tie ir brīži, kad jāsaprot, kapēc to dari. Tas būs tas, kas palīdzēs iet tālāk.”

To, ka aviācijas nozare ir aizraujoša, pierāda arī fakts, ka nereti cilvēki domā, ka šajā nozarē pastrādās neilgu brīdi. Bet pat tad, kad jau ir nostrādāti  20 gadi, profesionālajā jomā viņi nevēlas neko mainīt.