Joprojām nav iespēju sakārtot Stendes-Mērsraga ceļu

Jau vairākus gadus Talsu novads cīnās par iespēju sakārtot Stendes–Mērsraga ceļu, kas ir uzņēmēju artērija uz ostu. Arī Ķūļciems joprojām ir vienīgais pagasts, kuru ar novada centru savieno grantētais ceļš, arī administratīvi teritoriālā reforma neattaisnoja viņu cerības pie asfalta tikt. Kamēr iedzīvotāji cīnās ar putekļiem un akmeņu radītajiem bojājumiem, tikmēr uzņēmēji nonākuši pie secinājuma, ka ceļš viņiem nemaz nav vairs nepieciešams. Viņuprāt, nu jau atbildīgajām institūcijām jāiegulda investīcijas apkārtceļu sakārtošanā.

Ķūļciema iedzīvotāja Marta Briģe bija viena no vairāk nekā 300 iedzīvotājiem, kas pirms diviem gadiem parakstīja vēstuli Satiksmes ministram. Šodien viņa rāda, ka nācies nomainīt mašīnai lukturus un jau trešo reizi būs jāmaina logs, tāpēc, viņasprāt, divu gadu laikā mainījies nav nekas. “Ja neskaita, ka vietām uzbērts vietām ir akmeņaini oļi, kas burtiski mašīnu netur uz ceļa. Es ar lielu braukšanas stāžu brīžam esmu tā noslidinājusies pa akmeņaino oļu ceļu, ka gandrīz šermuļi izskrējuši caur kauliem,” saka Marta Briģe, Ķūļciema iedzīvotāja.

Vietējie ir ķīlnieku lomā, jo, lai nokļūtu mājās, viņi apkārtceļus izmantot nevar - kā to dara uzņēmēji, kas dodas uz Mērsraga ostu. Taču viņiem tas ir finansiāli dārgi, jo apkārtceļi ir garāki, turklāt arī jau sliktā kvalitātē. Andris Kukainis stāsta, ka viņa uzņēmums uz ostu brauc 25 reizes dienā, un vācieši, no kuriem tiek iepirkta tehnika, savām acīm gribot redzēt ceļus, kam tiek pirktas pastiprinātas piekabes. “Tagad mēs tieši divas jaunas piekabes nolikām, augusta otrajā pusē atbrauks vēl viena – ar vēl pastiprinātāku rāmi. Jo vienkārši tāds tas ceļš ir. Ceļa dēļ principā mēs tās piekabes tik pastiprināti pērkam,” skaidro Andris Kukainis, SIA “BCL Services” vadītājs.

Jaunais Talsu novads nu ir ieguvis divas ostas, uz tām ved divi asfaltēti ceļi un viens grantētais, kas tad arī ir problemātiskais Stendes-Mērsraga ceļš. SIA “Krauzers” līdzīpašnieks Andis Araks uzskata, ka nu jau ir 15 gadi par vēlu, un šobrīd investīcijas būtu jāiegulda tieši uzņēmēju izmantotajos apkārtceļos, nevis ceļā, kas jābūvē no jauna. “Investēt vienā ceļā nozīmē viņu arī pēc tam ilgtermiņā uzturēt. Tad jautājums, vai mēs varēsim uzturēt trīs dzīslas un divas no tām uz vienu ostu, vai tomēr koncentrējamies uz vienu, to arī saprātīgi uzturam, uzlabojam, taisnojam šo ceļu, mazāk bīstamības būtu ceļu satiksmē. Tas ir tas, par ko būtu jāvienojas un jāskatās šodienas acīm, nevis acīm, ar kurām skatījāmies 15 gadus atpakaļ.”

Pirms diviem gadiem satiksmes ministrs solīja 2021.gadā iedziļināties nodokļu pārskatīšanā un papildus līdzekļus ceļu sakārtošanai. Šobrīd ministrija atzīst, ka pandēmija šo plānu izjaukusi. Covid-19 naudas paredzētas ceļu uzlabošanai, bet ne pilnai pārbūvei, kā tas nepieciešams Stendes-Mērsraga gadījumā.

Tikmēr 500 metru posmā nupat ir asfaltēts ceļš no Mērsraga virzienā uz Talsiem. Cik ilgi būtu jāgaida pārējiem padsmit kilometriem, ministrija šoreiz nekādus termiņus nenosauc.