Kā eļļosi – tā brauksi! Ja neeļļosi – nebrauksi

Ir daudz un dažādas lietas, kurām jāseko līdzi, ja vēlies, lai tavs automobilis nokalpo garu un laimīgu mūžu. Taču jebkurš automehāniķis piekritīs, ka pati galvenā un svarīgākā lieta ir regulāra eļļas maiņa automobiļa dzinējā. Jā, mūsdienās autoražotāji paredz eļļas maiņas intervālu pat līdz trīsdesmit tūkstošiem kilometru, tomēr gādīgs auto īpašnieks nepadodies provokācijai un ievēros klasisko desmit tūkstoš kilometru intervālu. Tieši tā, kā paši no rīta nomazgājam muti, izberžam zobus un saķemmējamies, ik pēc desmit tūkstošiem kilometru eļļas filtrs, eļļa un gaisa filtrs. 

Grozies, kā gribi, dzinējs ir dārgākais automobiļa mezgls. Rūsa, izdiluši šarnīri vai šķības gaismas ir pilnīgs sīkums, ja dzinējs ietiepīgi klusē. Spēka agregāta remonts ir pamatīgs un dārgs darbs, savukārt lietota dzinēja izvēle no kāda donora – laimes spēle. Tāpēc dzinēja eļļai ir milzu loma mūsu mobilitātē. Kādu eļļu izvēlēties?

Dzinēju ražotāji ir uzstādījuši konkrētas prasības, kas nepieciešamas noteikta dzinēja motoreļļām. Varam izcelt trīs visizplatītākos dzinēju veidus, kuriem nepieciešamas īpašas motoreļļas, lai tie netikti pakļauti riskam un kalpotu pēc iespējas ilgāk un labāk.

Motoreļļas dzinējiem, kas aprīkoti ar augstspiediena degvielas sūkni

Augstspiediena degvielas sūkņi ir īpaši raksturīgi kravas automašīnu dzinējiem, taču pasažieru automašīnu dzinēji mūsdienās arvien retāk tiek ražoti ar šādiem sūkņiem. Agrāk tie bija sastopami vecākiem Volkswagen grupas modeļiem (Audi, Seat, Škoda un Volkswagen). Šīs automašīnas tika ražotas ar populāro 1,9 TDI dzinēju.

Volkswagen grupas dzinēju izstrādātāji, pārzinot šo dzinēju specifiku, radīja īpašu motoreļļu – VW 505.01, kas paredzēta šai dzinēju grupai. Jaunās motoreļļas īpašības nodrošina augstāku pretnodiluma efektu un pasargā automašīnas dzinēju, kā arī rada efektīvāku kvēpu izkliedi. Konkrētie dzinēji bija jaudīgi un ar labu veiktspēju, taču lielas slodzes laikā tiem bija tendence ražot vairāk kvēpu, nekā pie standarta slodzes. Šī iemesla dēļ bija nepieciešams radīt eļļu, kas izkliedē kvēpu daudzumu. 

Motoreļļas, kas paredzētas automašīnām ar DPF filtriem

Daļiņu filtri  jeb DPF ir kļuvuši par pastāvīgu sastāvdaļu ne tikai dīzeļdzinēju automašīnās, bet pēdējos gados arī benzīna dzinējos. Tas ir nepieciešams aizvien stingrāko izplūdes gāzu emisijas standartu dēļ, kas liek ražotājiem meklēt arvien sarežģītākus risinājumus degvielas ekonomijas un ekoloģijas jomā. Automašīnām, kas aprīkotas ar DPF filtriem, ir jāizmanto eļļas ar zemu pelnu daudzumu (low-SAPS), kas satur dažādu uzlabojumu komplektu.

Katrs dzinējs normālas darbības laikā sadedzina nelielu daudzumu eļļas, kas ir dabisks process virzuļdzinēju darbībā. Diemžēl tas izraisa eļļā esošo vielu nonākšanu izplūdes gāzēs un to izplūdi atmosfērā. Fosfora, sēra un sulfātu pelnu, kā arī kalcija un cinka sadegšanas produkti, kas atrodas eļļās, nosēžas arī uz filtriem. Tos ir ļoti grūti sadedzināt, un tie aizsprosto poraino struktūru, samazinot filtra kalpošanas laiku. Tādēļ pelnu piedevu samazināšana eļļās ir būtiska, lai nodrošinātu dīzeļdegvielas daļiņu filtra ilgtermiņa darbību. Šim nolūkam ir izstrādātas low-SAPS eļļas ar jaunu uzlabotāju paketi, kas vienlaikus nodrošina atbilstošus eļļošanas parametrus kā “parastajām” eļļām.

Eiropas Automobiļu ražotāju asociācija (ACEA) ir iedalījusi tās 5 grupās, sākot no ACEA C1, līdz C5. Katra no tām nozīmē kaitīgo savienojumu daudzuma atšķirības, kā arī eļļas ietekmi uz degvielas patēriņu. Galvenokārt to nosaka automašīnu ražotāju atšķirīgās prasības.

5 grupas:

C1 – ar zemāko pelnu līmeni un samazinātu berzes koeficientu – augstāko energoefektivitāti;

C2 – ar zemu pelnu līmeni un samazinātu berzes līmeni – augsta energoefektivitāte;

C3 – ar samazinātu pelnu saturu, ar nelielu ietekmi uz degvielas ekonomiku;

C4 – eļļas ar zemu pelnu saturu, zemu energoefektivitāti, bet ar paaugstinātu fosfora saturu, kas piemīt tikai dīzeļdegvielas specifikācijai;

C5 – ar samazinātu HTHS viskozitāti, paredzēta jaunākajiem benzīna un dīzeļdegvielas dzinējiem.

Motoreļļas dzinējiem, kam paredzēti pagarināti apkopes intervāli

Gadījumos, kad automašīnas apkopes intervāls ir garāks par standarta – ik pēc 10 līdz 15 tūkstošiem kilometru nepieciešams izmantot īpašas motoreļļas. Dzinēju projektēšanas inženieri un naftas nozares ķīmiķi ir darījuši visu iespējamo, lai pagarinātās apkopes intervāla apstākļos eļļa varētu veikt savu uzdevumu vairāk nekā 48 līdz 64 tūkstošu kilometru garumā.

“Motoreļļu plašajā klāstā var atrast smērvielas, kas atbilst katram no aprakstītajiem nosacījumiem, taču tiek ražotas arī tā dēvētās universālās eļļas, kas atbilst visiem trim iepriekš minētajiem kritērijiem. Viens no piemēriem ir modernā ELF EVOLUTION FULL-TECH LLX 5W-30 eļļa. Tā ir ideāli piemērota inžektoru sūkņiem, jo tā atbilst augstākajiem standartiem šajā grupā – 507.00. Tā ir piemērota dzinējiem, kas atbilst EURO IV, V un VI standartiem. Šī eļļa ir radīta, lai bez problēmām spētu kalpot arī pagarinātās apkopes gadījumā,” norāda Andžejs Hušatinskis, “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.

Smērvielai jābūt “līmenī”!

Tipiska situācija: brīvdienu braucienos eļļas brīdinājuma gaismas signāls norāda, ka ir nepieciešams papildināt motoreļļu. Nekrītiet panikā! Tas ir tikai informācijas paziņojums, nevis brīdinājums. Protams, runa ir par oranžo gaismu vai parasto automašīnas datora ziņojumu, nevis sarkano trauksmi, kas signalizē, ka nenotiek eļļošanas process.

Vispirms ir nepieciešams novietot automašīnu uz līdzenas virsmas, konkrētāk – automašīna nedrīkst atrasties slīpumā. Pēc tam izslēdziet dzinēju un ļaujiet tam atdzist 10–15 minūtes, tad pārbaudiet eļļas līmeni ar mērstieni. Ja norāde atbilst standartam, nav pamata satraukumam. Tomēr, ja eļļas līmenis ir sasniedzis minimumu, ir nepieciešams to papildināt.

Cik daudz eļļas nepieciešams papildināšanai?

Lielākajai daļai populārāko automašīnu modeļu ir aptuveni 1 litrs eļļas starp minimālo un maksimālo līmeni. Labāk uzpildiet eļļu aptuveni par 0,25 l un pēc 5 minūtēm atkārtoti pārbaudiet motoreļļas līmeni ar mērstieni. Ja nepieciešams, pielejiet vēl eļļu, līdz eļļas līmenis sasniedz ieteikto. Mūsdienu dzinējos ir svarīgi, lai eļļas līmenis būtu tuvu maksimālajam. Viena no svarīgākajām eļļas funkcijām ir dzinēja atdzesēšana. Jo vairāk eļļas, jo labāk dzinējs tiks atdzesēts.

Kādu eļļu izmantot?

Svarīgi ir izmantot tādu pašu eļļu kā tā, kas jau atrodas dzinējā, tādēļ vienam litram atbilstošās eļļas vienmēr vajadzētu būt automašīnas bagāžniekā. Tomēr, ja līdzi nav rezerves eļļas, meklējiet piekariņu zem pārsega ar informāciju par pēdējo eļļas nomaiņu. Tur jūs atradīsiet ne tikai datumu un nobraukumu, bet arī eļļas zīmolu un specifikācijas. Ja piekariņa nav, pārbaudiet ierakstus servisa grāmatā. Ja arī tur nav atrodama vajadzīgā informāciju, nepieciešams sazināties ar speciālistu, kurš pēc mašīnas parametriem noteiks atbilstošāko eļļu.