Kādas būs sekas pēc lidmašīnas sagrābšanas virs Baltkrievijas?

Kādas būs sekas Baltkrievijas varas iestāžu rīcībai, vakar piespieda nolaisties Minskā aviokompānijas “Ryanair” lidmašīnu, kas bija ceļā no Atēnām uz Viļņu, lai aizturētu opozīcijas līderes Svjatlanas Cihanouskas štāba locekli, opozīcijas medija “Nexta” dibinātāju un galveno redaktoru Romānu Protaseviču? Šis ir viens no centrālajiem politiskajiem jautājumiem Eiropas Savienībā un ne tikai.

Sasaukta 27 Eiropas savienības dalībvalstu vadītāju apspriede. Situāciju izmeklē Starptautiskā civilās aviācijas organizācija; arī Latvijas atbildīgās iestādes šobrīd vērtē, kāda ir situācija. Latvijas Gaisa satiksmes valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš ReTV Ziņām atzina - neko tādu viņš savā darba pieredzē nav piedzīvojis.

Līdzīgi norāda arī Civilās aviācijas aģentūras pārstāvis Aivis Vincevs – šāds incidents aviācijas nozarē esot pirmo reizi. Galvenais risks esot, ka armijai iznīcinātājs tiek pietuvināts civilās aviācijas gaisa kuģim.

Paralēli politikai, kurā iesaistās Eiropas Savienības dalībvalstis, kā arī NATO ģenerālsekretārs Jenss Stoltenbergs un daudzas citas valstis, atbildīgie avio nozares dienesti jau veic aprēķinus - kā rīkoties tālāk un kādi zaudējumi lēšami. Dāvids Tauriņš pauž, ka tiek pieņemti lēmumi attiecībā uz incidentu, kā tas varētu ietekmēt uzņēmumu un lidojumu plūsmu.

Cik lieli zaudējumi tie ir Latvijai, šobrīd pateikt nevar - iepriekš nekad netika šādi rēķināts: kas notiek, ja aizver vienas valsts gaisa telpu. Arī šajā ziņā tas ir precedents. Bet Baltkrievija gan cietīs smagi, ja tai aizvērs gaisa telpu.

Civilās aviācijas aģentūras pārstāvis Aivis Vincevs saka, ka valstīm tranzītlidojumi esot ļoti izdevīgi, samaksa ir atkarīga no noteiktajiem tarifiem, kā arī no laika ilguma, cik ilgi atrodas konkrētajā gaisa telpā.

Kā norāda Civilās aviācijas aģentūras pārstāvis - zaudējumi gada griezumā lēšami miljonos, ko valsts saņem no vienas aviokompānijas vien, bet daudzi eksperti norāda - šis incidents parādīs, vai Eiropas Savienība un arī citas valstis spēs pieņemt krasus lēmumus, nevis tikai paziņojumus par nosodījumu.


Foto: Ryanair