Kas jādara, lai ziemas sezonā uzlabotu situāciju uz autoceļiem?

Uz Latvijas autoceļiem šomēnes piedzīvoti vairāki traģiski satiksmes negadījumi. Notikušais mudina uzdot jautājumu – vai līdz ar ziemu, strauji mainoties braukšanas apstākļiem, arī autovadītāju kultūrai uz ceļa nav jāmainās.

Kanāla ReTV valdes priekšēdētājs Ingemārs Vekteris ikdienā daudz laika pavada ceļā. Viņš novērojis, ka ik gadu, tiklīdz uzsnieg sniegs, liela daļa autovadītāju neapzinās, ka braukšanas apstākļi būtiski mainās. Automašīnā uzstādītajā videoreģistratorā šoziem fiksēti vairāki ceļu satiksmes negadījumi, kurus šoferi izraisījuši, veicot pārgalvīgus apdzīšanas manevrus. “Lai arī cik tas auto aprīkots ar pretslīdēšanu, lai arī riepas miljonus vērtas, jebkurā gadījumā braukšana ziemas apstākļos ir kā ziemas apstākļos. Jebkuram vadītājam ir jāspēj paredzēt ne tikai tas, ko vizuāli redz, bet to, ko teorētiski var piedzīvot. Arī uz ceļa braucamās daļas var iznākt negaidīti gājēji vai meža dzīvnieki, kas Latvijā nav retums,” norāda ReTV valdes priekšsēdētājs Ingemārs Vekteris.

Valsts policija vēl pēta patiesos iemeslus traģiskajiem ceļu satiksmes negadījumiem aizvadītajā nedēļā, no kuriem viens notika pie Murjāņiem, otrs – uz Tallinas šosejas pie Ainažiem. Tikmēr Vidzemes slimnīcā, kur pēc kravas automašīnas un autobusa sadursmes sestdien nogādāja 30 cilvēkus, atzīst – medicīnas iestādei tas bijis pamatīgs izaicinājums. “Gribu pateikties visam slimnīcas personāla, ārstiem, māsām par izpratni, jo vienlaicīgi uzņemt gandrīz 30 pacientus stundas un divu laikā ir ļoti liels izaicinājums. Mēs bijām spiesti izsaukt palīgā arī nakts laikā papildus ārstus un māsas, lai varētu apkalpot šos pacientus,” saka SIA “Vidzemes slimnīca” valdes priekšsēdētājs Uģis Muskovs.

Auto eksperts Pauls Timrots ReTV norāda, ka Latvijā pašlaik nav dienesta, kas veiktu rūpīgu ceļu satiksmes negadījumu analīzi. Pašlaik tikai Valsts policija savu iespēju robežās cenšas noskaidrot negadījuma iemeslus. “Mums nav tāda dienesta, kas aizbrauc uz avārijas vietu un paskatās, kādas bija riepas, kāda mašīna, kādā stāvoklī cilvēks, cik sen pie stūres, vai nebija noguris, vai nav līdzi kādas zāles, ko pa ceļam ēdis, tāpēc ir miegains. Mums ir nulle analīzes par to, kāpēc avarējam. Tāpēc mēs arī tagad nevaram apspriest šo avāriju iemeslu, vien to, ka nav prakses, nav vingrināšanās un nav secinājumu par notikušām avārijām, cēloņiem.”

Timrots uzsver, ka Latvijā kritiski trūkst vietas, kur autovadītājiem atjaunot braukšanas iemaņas, īpaši sākoties ziemai. “Mums ir pusotrs miljons iedzīvotāju un viena Biķernieku trase. Tas nozīmē, ka tur nenonāk 99% iedzīvotāju. Lai pamēģinātu, mums ir vajadzīgi daudzi vietēja mēroga poligoni, laukumi, pļavas, aizsaluši ezeri, kur cilvēki var pavingrot un saprast, kā tas ir, kad slīd.”

Pēc traģiskajiem negadījumiem netrūka pārmetumu ceļu uzturētājiem par laikus nenotīrītām brauktuvēm. Eksperts uzsver, – ja ceļš nav pienācīgi notīrīts, nevajag veikt pārgalvīgus manevrus. “Ja tu redzi, kāds ir ceļš, nevajaga teikt – man pienākas tīrīts un tāpēc es braukšu kā pa tīrītu. Ja tu redzi, ka nav tīrīts, tad brauc kā pa netīrītu, nedzen. Nekas tev slikts nenotiks, pabrauc mazliet lēnāk.”

Pašlaik spēkā ir noteikumi, ka automašīnām ar ziemas riepām ir jābūt aprīkotām no 1. decembra. Tāpēc nav izslēgts, ka satiksmē aizvien piedalās automašīnas ar vasaras riepām. Jau 2019. gadā deputāts Edgars Tavars rosināja šo normu mainīt, nosakot, ka ziemas riepas automašīnām būtu obligātas jau no 1. novembra. Šodien “Apvienoto sarakstu” pārstāvošais Tavars ReTV telefonsarunā atzina, ka šis jautājums atkal būtu jāaktualizē.