Kuldīgā tirdziņos piedalās skolēnu mācību uzņēmumi

Kā saprast, kas ir uzņēmējdarbība, kas jāzina uzņēmējam, kā jāveido komanda – šo jomu bērni un jaunieši jau var izzināt skolā, veidojot skolēnu mācību uzņēmumus. Viena no aktivitātēm ir arī jauno uzņēmēju satikšanās ar pircēju – tie ir tirdziņi “CITS BAZĀRS”, kas regulāri notiek reģionos, bet labākie sevi prezentē arī Rīgā. Nupat tirdziņš aizvadīts Kuldīgā.

Tirdziņi “CITS BAZĀRS” nereti ir pirmā jaunā uzņēmēja satikšanās ar pircēju, tāpēc skolēnu mācību uzņēmumu dalībnieki tos apmeklē labprāt. Tam pierādījums ir arī Kuldīgas tirdziņš, uz kuru atbraukuši ne tikai kurzemnieki, bet arī jaunieši no Zemgales, Rīgas un Vidzemes. Uzņēmuma “Onipeel” pārstāvji ir topošie loģistikas speciālisti no Valmieras tehnikuma, bet te viņi ir ar sīpolu mizu pulveri. “Mums stundā bija uzdevums sagatavot prezentāciju par biznesa ideju. Veicot izpēti, nonācām pie tā, ka sīpola miza ir veselīgāka nekā pats sīpols,” stāsta Valmieras tehnikuma audzēkne Kristīne Liene Muižniece.

Ejot gar skolēnu izveidotajiem stendiem, šķiet, ka idejām robežu nav. Sākot ar izstrādājumiem no koka, dažādām rotaslietām, aksesuāriem, krūzīšu paliktnīšiem, auduma maisiņiem, saliekamajiem griliem, līdz pat gudrajām spuldzēm apgaismojumam un čībām, kas ir no ekoloģiskiem materiāliem un dabā viegli sadalās.

Te ir arī pildspalva, kas raksta bez tintes, bet nospiedumu atstāj metāls. Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas skolniece Laura Belohvoščika stāsta: “Ideja nav tikai, ka rakstīsim uz papīra, bet var izmantot arī būvniecībā, mākslā vai, piemēram, armijā, jo tur ir auksts, slapjš ārā. Parasti ar pildspalvu nerakstīs, grafīts var salūzt vai arī saslapināties, bet šī pildspalva rakstīs, tāpēc tas būtu ļoti unikāls risinājums.”

Jāteic, ka tirdziņos skolēni tiek arī vērtēti. Kā noformēti stendi, kāda ir produkta ilgtspēja, pārdošanas prasmes, atpazīstamība, komunikācija – tas viss summējas punktos. Uzņēmums var tikt pie balvas kādā nominācijā. LIAA Kuldīgas Biznesa inkubatora vadītāja Līga Raituma: “Protams, idejas, kas ir paņemtas un uzlabotas, ir ļoti interesantas. Neviens līdz šim par to nebija padomājis.”

Kuldīgas Centra vidusskolas skolotāja, skolēnu mācību uzņēmumu koordinatore Laura Zariņa: “Ja mēs esam skolēnu mācību uzņēmums, tad neesam nodokļu maksātāji. Tas ir mācību process. “Junior Achievment Latvija” organizācija ir par to parūpējusies. Mums visiem ir vienoti ordeņi jeb pirkuma čeki.” 

Mācību uzņēmumus var veidot skolēni no 4.-12. klasei. To darbības laiks ir seši līdz deviņi mēneši. Gadā tiek izveidoti vairāk nekā 1000 šādu uzņēmumu. Veiksmīgākajiem ir iespēja piedalīties arī Eiropas labāko skolēnu mācību uzņēmumu konkursa finālā.