Latvietis saliks no trim automašīnām vienu

Jaunākais Confused.com pētījums liecina, ka Latvijas iedzīvotāji salīdzinoši maz iegādājas jaunas automašīnas, dodot priekšroku lietoto auto tirgum. Izrādās, mums ir trešā mazākā jauno automašīnu populācija Eiropā. Uz katriem tūkstoš cilvēkiem reģistrētas tikai 13,52 jaunas automašīnas, liecina pētījums. Šajā ziņā Latviju pārspēj tikai Rumānija un Turcija.. Savukārt tepat kaimiņvalstī - Igaunijā - jaunu automašīnu ir par 15% vairāk nekā Latvijā. Jāpiebilst, ka jaunas automašīnas visvairāk iecienījuši Slovēnijas, Itālijas un Nīderlandes iedzīvotāji.

Apdrošināšanas eksperts Alekss Kindreds no Confused.com stāsta arī par iemesliem, kādēļ vecāks auto cilvēkiem var būt izdevīgāks: “Jauna automašīna savu sākotnējo vērtību zaudē jau pirmajos trīs gados. Iegādājoties vecāku, sanāk ietaupīt. Automašīnas vērtība ir galvenais faktors, kas nosaka, cik jāmaksā par apdrošināšanu. Vecāka transportlīdzekļa vērtība ir mazāka, kas nozīmē arī mazākus apdrošināšanas tēriņus.”

Arī mani un paziņu novērojumi liecina, ka latvieši visbiežāk izvēlas braukt ar vecāku modeļu automašīnām.

Automašīna ir iespēja justies ērti un brīvi pārvietoties jebkurā laikā - jāmēro ceļš uz darbu, atpūta ar ģimeni vai brauciens uz veikalu. Jāsaka gan, piedāvājumu klāstu vietnē ss.com pārsvarā veido vecāka gada gājuma auto, tikai ik pa laikam ieraugot šiku jaunāko modeli, kā maksa var sasniegt pat piecciparu skaitli.

Var jau teikt, ka Latvijā, ja darbs ir netālu dzīvesvietai vai tajā pašā pilsētā, bez auto var arī iztikt. Lielākoties viss atrodas dažu minūšu attālumā, nav problēmu veikli izstaigāt ar kājām; uz galamērķi var aizbraukt arī ar autobusu. Kā jau mēs zinām, kas vienreiz brauc ar auto - nebrauc ar sabiedrisko transportu, jo pie labā ātri pierod. Reizēm gribas komfortu - ērtus sēdekļus, plānot visu tā, kā pašam tīk, nevis sekot līdzi autobusa grafikam vai braukt ar taksometru.

Jaunās ģimenes bieži vien izvēlas dzīvot laukos. Automašīna tad ir must-have, jo darbs, skola var atrasties desmitu kilometru attālumā. Iespējams, arī pilsētnieks darbu ir atradis nevis savā dzīvesvietā, bet priekšroku dod kādai citai vietai, piemēram, Rīgai.

Automašīna prasa izdevumus tās uzturēšanā. Lielākā daļa iedzīvotāju, visticamāk, iegādāsies vecāku modeli. Vairāku iemeslu dēļ. Jauna auto kopējās izmaksas lielākoties pārsniedz pirkšanas cenā norādīto, jo pievienojas bankai maksājamie procenti (lielākā tiesa jauno auto tiek iegādāti līzingā), obligātā KASKO apdrošināšana ir augstāka. Kā iemeslus var minēt arī zemo atalgojumu, lētākas rezerves daļas un izdevīgāku to pieejamību. Kā saka pieredzējuši automehāniķi, agrāk automašīnas taisīja teju vai 30 gadiem, bet jaunās tā, lai pēc iespējas ātrāk varētu iegādāties jaunu. Jāpiebilst, nepieciešamas dažādas elektroniskās programmas, kā dēļ mājās parastais latvietis tās nevar saremontēt, jāmeklē speciālistu palīdzība. Pazīstu ģimeni, kur visi brauc ar ceturtajiem golfiņiem, pat nedomādami pāriet uz jaunākiem modeļiem. Viens otram palīdz saremontēt, zina, kur par pēc iespējas labāku cenu nopirkt kādu daļu remontam. Un nav lieki jāuztraucas, jo piedāvājumu klāsts vecākam modelim ir liels.

Bieži vien gadās dzirdēt, ka savstarpējās sarunās autobraucēji par jaunajām automašīnām izsakās visai negatīvi - “tās ir kā no papīra, pie jebkurām problēmām vieglāk būs iegādāties jaunu, nekā saremontēt”. “Elektroniskās detaļas ir iekausētas - nevari nomainīt tikai vienu; tās ir monolītas -, būs jāmaina visas uzreiz. Tas sadārdzina remonta izmaksas. Savukārt latvietis saliks no trim automašīnām vienu, uz kuru varēs paļauties un pats pratīs saremontēt,” norāda Andris, kurš jau gadiem ilgi savas automašīnas uztur un remontē pats.

Neatkarīgi no tā, ar kādu auto pārvietojies, jebkurš var sagādāt kārtējās galvassāpes, nāksies ieguldīt arī laiku un naudu… Pie tam - vasara nav aiz kalniem, var braukt arī velosipēdu. Tas būs ne tikai veselīgi pašam - gan ķermenim, gan maciņam -, bet arī videi, jo mazāk piesārņosim dabu ar izplūdes gāzēm.


Foto: Freepik