Latvijā cer uz “Michelin” zvaigzni

Starptautiskā ceļveža “Michelin Guide” uzmanība un vērtējums ir nozīmīgs gastronomijas nozarei. Daudzu restorānu sapnis ir saņemt vismaz vienu no trim “Michelin” izcilības zvaigznēm. Pēc vairākkārtīgiem mēģinājumiem nesen ar šo kompāniju ir izdevies slēgt līgumu arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai.

Gaidāms, ka šī gada otrajā pusē “Michelin Guide” eksperti vērtēs vairāk nekā 30 restorānus Latvijā. Tieši kurus, kad un kā tas notiks, nav zināms, jo informāciju par šo procesu kompānija vienmēr turējusi noslēpumā. Tikmēr nozares pārstāvji Latvijā neslēpj, ka tam ir būtiska nozīme. “Tas ir aptuveni kā pirmo reizi BMX iekļāva olimpiskajās spēlēs. Tik liels big deal. Tas ir tik liels notikums Latvijai, ka Latvijas kulināriju varam beidzot sākt vērtēt tādā starptautiskā līmenī,” saka restorāna “KEST” šefpavārs Māris Jansons.

“Man šķiet katram Latvijas restorānam šis ir svarīgi, jo tas jau paceļ pašu Latvijas kulināriju uz pasaules kartes. Otrs ir tas, ka tas savā veidā iedod restorāna industrijai Latvijā prestižu. Trešais, kas arī nav mazsvarīgi – dod lielāku motivāciju pavāriem darīt savās virtuvēs vēl vairāk,” saka restorāna “Akustika” šefpavārs Artūrs Taškāns.

Par Latvijas restorānu izredzēm saņemt kādu “Michelin” zvaigzni uzrunātie nozares pazinēji ir optimistiski. Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas izpilddirektore Santa Graikste saka: “Pēc mūsu sajūtām un to, ko mēs redzam, salīdzinot arī ar kaimiņu valstu tirgu, situācija varētu būt ļoti līdzīga. Mums varētu būt sākumā pāris restorāni, kas saņem šo vērtējumu.”

Proti, pirms aptuveni gada pirmo reizi “Michelin” zvaigžņu kartē iezīmējas arī Baltija – diviem restorānim Igaunijā pa vienai zvaigznei. Jansons: “Nu tur uzreiz katram šefam, katram uzņēmuma ir jāsaprot, vai tas vispār ir vajadzīgs, vai viņi vispār sevi tajā redz. Ja runā par mani, es varētu censties mēģināt, un mēs droši vien kaut ko arī darīsim. Darīsim visu, lai mēs būtu vērtēšanas vērti.”  

Taškāns saka: “Vienalga – mišelins vai kāds cits gaids brauc. Tas nemaina tavu darbību, tavu stilu un uzskatu par kulināriju. Tu vienkārši dari to, ko tu dari.”

Šefpavāri skaidro, ka augsta līmeņa restorānos darbs ir intensīvs un fokusēts. Lai vispār tiktu “Michelin” pamanīti, patstāvīgi ir liels spiediens. “Mums liekas, ka tie trūkstošie faktori ne tik pilnvērtīgi. To, ko gribētos uzlabot, ir gan serviss un apkalpošana mūsu restorānos visā Latvijā. Diemžēl pēdējos gadus, ieskaitot kovidu un visu, kas notiek, ir grūti atrast kvalitatīvus produktus katru piegādes reizi. Tas būtu arī tāds sāpīgs jautājums, kuru vajadzētu uzlabot,” saka biedrības “Pavāru klubs” valdes priekšsēdētāja Svetlana Riškova.

Tāpat nozarē trūkstot arī profesionālu darbinieku, kuri strādā ilgtermiņā. Par “Michelin Guide” pienesumu industrijā skaidro kodolīgi – ja vērtēšanā kāds restorāns gūst panākumus, tas kļūst daudz pieprasītāks, rinda rezervācijām ir vairākus mēnešus uz priekšu.