Liela interese par valsts atbalstu elektromobiļu iegādei

Kopš gada sākuma, kad Latvijā var saņemt valsts atbalstu elektromobiļu vai ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, interese iedzīvotājiem ir liela. Līdz šim iegādātas jau vairāk nekā 270 šādas automašīnas. Ņemot vērā automašīnu cenu, pārsvarā gan līzingā. Atbalsta programmas straujāku virzību gan ietekmē kara un gada sākumā kovida traucējošie apstākļi. 

Ņemot vērā globālo situāciju auto tirdzniecībā, kas saistīts ar automašīnu mikroshēmām un pašu auto pieejamību, var uzskatīt, ka Latvijā aktivitāte jaunu vai lietotu elektromobiļu vai ārēji lādējamu hibrīdauto iegādē ir laba. Tā norāda Latvijas Vides investīciju fondā, kas pieņem un vērtē projektu iesniegumus par finansējuma piešķiršanu vai atteikumu un kontrolē projekta īstenošanu. Visvairāk iegādāti jauni elektromobiļi, pavisam nedaudz lietoti. Latvijas Vides investīciju fonda finanšu vadītājs Gints Kārkliņš norāda: “Ja skatāmies vidējo cenu līmenī, mums ir apkopojums, tad nav liela atškirība, vai iegādājas jaunu elektromobili vai lietotu, jo bieži iegādājas ļoti mazlietotu elektromobili, kas varbūt vienu gadu ekspluatēts, tātad - tuvu jaunai automašīnai. Jāņem vērā, ka atbalsts, lai iegādātos jaunu elektromobili, ir divreiz lielāks nekā tad, ja iegādājas lietotu elektromobili.”

Jauna elektromobiļa iegādei atbalsta apjoms ir 4500 eiro, savukārt lietota elektromobiļa un jauna ārēji lādējama hibrīdauto iegādei - 2250 eiro. Par šiem auto interese līdz šim vismazākā. Iedzīvotājs var saņemt arī papildus atbalstu, ja nodod savu veco auto pārstrādei. Gints Kārkliņš: “Tas atbalsts par vecu automašīnu nodošanu ir 1000 eiro, bet izvērtē, jo brīžiem izdevīgāk ir pārdot otrreizējā tirgū. Bet mums ir 14 gadījumos jau bijis, ka klients nodod savu veco automašīnu pārstrādei.”

Pārsvarā gadījumos transportlīdzekļi tiek iegādāti līzingā, jo to cena joprojām ir virs vidējā Latvijas pircēja spējām. Valsts atbalsts ir kā papildus stimuls, jo tā var segt tā saucamo pirmo iemaksu, ReTV stāsta viens no auto tirgotājiem. “Volkswagen” un “Audi” e-mobilitātes vadītājs Baltijā Matīss Zemītis: “Automašīnām lielākā un dārgākā komponente ir akumualtors. Jo tas lielāks un tālāk gribam braukt, jo lielāka ir tā cenu atšķirība viena modeļa ietvaros. Tā kā tie mazākie auto ir pilnībā izpirkti, kas bija pāri mazliet 20 tūkstošiem, tad nākamais solis ir jau diezgan nopietns ģimenes auto, kas būs ap 35 tūkstošiem eiro. Ar atbalstu - mazliet pāri pa 30 tūkstošiem.”

Atbalsta programmā kopējais pieejamais finansējums ir 10 miljoni eiro. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM) norāda, ka šobrīd izlietoti aptuveni 1,3 miljoni eiro. Programmas laikā varētu tikt iegādāti 2,5 līdz 3 tūksotši šādu auto. Tomēr situāciju ietekmējuši gan kovida, gan kara radītie apstākļi, iedzīvotājiem ir jāgaida diezgan ilgs laiks, lai šos auto iegādātos. VARAM pārstāvis Raimonds Kašs stāsta: “Runājot ar komersantiem, auto tirgotājiem, esam saprtauši, ka tā interese ir ļoti liela, bet izaicinājumi ir otrā pusē. Šo transportlīdzekļu piegāde kavējas, tā rezultātā iedzīvotājiem vēlme atkrīt iegādāties un pasūtīt, jo bieži vien šis gaidīšanas laiks ir seši līdz deviņi mēneši. Tā kā tas nozīmē, ja šobrīd gribat iegādāties, nav garantijas, ka izvēlēties transportlīdzeklis būs pieejams.”

Atbalsts iedzīvotājiem būs pieejams līdz nākamā gada beigām. Ministrijā norāda, šobrīd tiek strādāts arī pie tā, lai tāds būtu pieejams arī uzņēmējiem. 


Foto: Freepik