Liepājā ražo militārām vajadzībām domātus elektroskūterus

Militāro tehnoloģiju pasaulē savu vietu šobrīd mēģina iekarot Liepājas uzņēmums “Global Wolf Motors”, kura ražotajam produktam Eiropā pagaidām nav analogu. Izveidots visurgājēja elektriskā skrejriteņa modelis ar lielu jaudu, ātrumu un augstiem nobraukuma rādītājiem ar vienu uzlādi. Šobrīd par to interesi sācis izrādīt arī mūsu valsts aizsardzības resors.

Ideja par specifiska, īpaši izturīga visurgājēja-elektroskūtera izstrādi un ražošanu liepājniekam Klāvam Ašmanim radās kovida pandēmijas pašā sākumā. Pirms tam 10 gadus saimniekoja “Drifta hallē” Rīgā - paši arī ražojuši triciklus jeb trīsriteņu elektrobraucamos, taču līdz ar kovida ierobežojumiem viss apstājās. Halli pārdeva un šogad līdzekļus ieguldīja skūteru ražotnē dzimtajā Liepājā. “Mēs esam izkāpuši no tā, ka mums vairs nav tikai prototipa un idejas. Šogad mēs, protams, tikai esam noslēguši pirmo ražošanas ciklu, ražošanu, kas mums ar izstrādi mijās vienlaicīgi, tad uz nākamo gadu mums ir palicis tikai reklamēt, ražot un pārdot. Šobrīd spējam saražot 600 vienības, bet ticam, ka arī varam 1000,” stāsta militārā elektroskrejriteņa “Mosphera” koncepta dibinātājs un vadītājs Klāvs Ašmanis.

Aizsardzības resorā atzinīgi vērtē uzņēmuma paveikto un saskata tam lielas attīstības perspektīvas. Būtiski, ka tas izstrādāts Latvijā, arī tikpat kā visas komplektējošās daļas tam tiek ražotas tepat uz vietas. Aizsardzības ministrijas Aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju centra vadītājs Mārtiņš Mežulis: “Kā mēs tagad redzam gan pēc notikumiem Ukrainā, gan arī pēc kovida krīzes, kad bija būtiski šie te piegāžu ķēžu traucējumi (tie joprojām ir un ir jūtami), tad, ja tev nav kaut kas uz vietas, sevišķi krīzes gadījumā, tad dabūt to laikā un apjomā, kad tev ir vajadzīgs, ir teju neiespējami. Tā kā tas ir arī pamats visām Nacionālo bruņoto spēku un ministrijas darbībām attiecībā uz vietējo industriju. Lai mums būtu šī piegādes drošība.”

Pērn jūnijā NATO apstiprināja plānu par piemērošanos klimata izmaiņām, un šajā kontekstā Alianses valstu armijas domā par zaļākiem risinājumiem arī transporta jomā. Līdz ar to “Mosphera” ir ļoti savlaicīgi nācis kā piedāvājums tirgū, uzsver nozares eksperte. “Tas, ko piedāvā “Mosphera”, ir mikromobilitāte. Ja mēs iztēlojamies tādu palielāku kara bāzi, vai, teiksim, skarbo vidi, kurā karavīri vai zemessargi strādā, tad, protams, gan attāluma ziņā, gan dažādu šķēršļu pārvarēšanas ziņā šī braucamrīka funkcionalitāte ir ļoti, ļoti piemērota,” norāda Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas valdes priekšsēdētāja Elīna Egle.

Kamēr militāristi vēl tikai apsver šādu braucamrīku iegādi, uzņēmums jau attīsta savu eksporta tirgu. Ar sadarbības partneru starpniecību skūteri jau šobrīd tiek tirgoti Čehijā, Francijā, Izraēlā, Polijā, Slovākijā un Somijā, savukārt tiešās pārdošanas notikušas arī klientiem Šveicē, ASV un arī tepat Latvijā. Klāvs Ašmanis: “Mums ir ekskluzīvās distribūcijas līgumi jau sešās Eiropas valstīs, vairāk tas tiek tirgots trakajiem, respektīvi, entuziastiem, bet strādājam arī ar valsts iepirkumiem, ar armijām, policijām. Arī lauksaimnieki ļoti ieinteresēti.”

Vieni no pirmajiem potenciālajiem pašmāju klientiem Klāvam solās būt Dienvidkurzemes novada pašvaldība, kas plāno nākamajā gadā šādus elektroskūterus iegādāties Pašvaldības policijai.



#SIF_NVZ2022