Liepājas ostā katru dienu lauž ledu

Ledlaužu kapteiņi Liepājā, aktīvi sekojot līdzi valdošajam vēja virzienam, jau zina, cik smaga darbdiena viņiem ostas akvatorijā paredzama. Īpaši tiekot gaidīts austrumu vējš.

Velkoņa/ledlauža “Klints” kapteinis Arvīds Kupčs pauž: “Vēlams būtu austrumu vējš, tad ledu salauž, un tas iet ārā, bet, ja ziemeļrietumu vai rietumu vējš, tad viss sablīvējas un spiežas pie piestātnēm.”

Ledus jālauž katru dienu, jo ne visu ostā ienākošo kravas kuģu korpusi ir pietiekami izturīgi.

Liepājas ostas kapteinis Pēteris Gudkovs: “Dažreiz vajag ledu starp piestātni un kuģa korpusu iztīrīt, lai tiktu klāt. Lai viņiem tos sānus neielauž iekšā, lai ledus neuztaisa caurumus.”

Tā kā abi Liepājas ostas ledlauži būvēti pirms aptuveni 50 gadiem un atrast to remontam nepieciešamās detaļas kļūst sarežģīti, ostas vadība domā, pret ko šos kuģus nomainīt, un kritizē Eiropas Savienības ostu pakalpojumu regulu, kas paredz, ka ostai ledlaužu darbs ir jāīrē, nevis jānodrošina ar saviem kuģiem. Pēc Eiropas Parlamenta atzinuma, tas samazinātu ostu izmaksas, tomēr Liepājas ostas kapteinis neslēpj, ka agrāk ar nomāta pakalpojuma sniedzējiem gūta bēdīga pieredze.

“Pārdesmit gadus atpakaļ Karostas kanālā vienu savu dzenskrūvi sabojāja, pateica, ka ledu vairs nelauzīšot. Ko mēs būtu darījuši? Paldies Dievam, ka ir savi. Īrēts ir īrēts. Komanda sveša, viņi skatās, lai nesarautu savu priekšgalu, jo tas ir viņu priekšgals, viņu nauda,” pauž Pēteris Gudkovs.

Pagaidām ostai piederošajiem ledlaužiem neviens pircējs nav uzradies, tāpēc tie turpina strādāt. No kā šo pakalpojumu nomāt nākotnē, ostas vadība vēl nezina.


Foto: Delfi, Liepājas osta 2011.gadā