Ne viss ir zelts, kas spīd, taču vienalga labi izskatās

Pamanot virs koku galiem pirmo šā gada saules staru, daudzi noteikti aulekšo pie drēbju skapja un izmisīgi sāk pārlūkot pavasara drānas. Pie viena vēl uz svariem jāuzkāpj un jāpārliecinās, ka aizvadītā pavasara vējjaka vēl ar vien ir aizdarāma un rāvējslēdzējs neatsprāgst kā pārbriedusi zirņu pāksts. Tik tālu tas ir par mums pašiem. Taču arī automobilis ir pelnījis skaistumkopšanas tūri pirms vasaras saules zenīta.

Ja kādam šķiet, ka pilnīgi pietiks, ka auto nomazgāsim un ievaskosim, lai mirdzētu pavasara saulītē kā disko bumba, tad viņš rūgti maldās. Visbiežāk auto virsbūve pa ziemu ir smagi cietusi – dubļi, smiltis, sāls, temperatūras maiņas, ledus skrāpji un mazgājamās birstes ātrajās mazgātavās būs paveikuši savu melno darbu.

Ja gribam patiešām skaistu un mirdzošu auto, tad nāksies vai nu padarboties melnu muti pašam, vai vērsties pie speciālista. Vienā gadījumā tā ir nauda, laiks un sabeigti nervi, savukārt otrajā – tikai nauda. Te katram pašam jāsaprot, kas kuram svarīgāk.

Jau pieminētā vaskošana vairāk uzskatāma par aizsardzību kā par vizuālā skata uzlabošanu. Ja nu vien tik daudz, cik sarūsējis auto nekādi nevar būt smuks. Bez regulāras mazgāšanas un vaskošanas tas ātri vien notiks un tad jau būs nepieciešamas pilnīgi citas SPA procedūras.

Katru reizi, kad nomazgājam auto, mēs padarām to neaizsargātu. Esam rūpīgi nomazgājuši visas iespējamās aizsardzības kārtas un pie katras atvērtās krāsojuma poras piekļūst skābeklis, mitrums un, lai svētie dūmi žēlīgi – arī sāls, kurš uz mūsu ceļiem nav nekāds deficīts pat vasaras svelmē.

Tieši tāpēc nepieciešams vasks, kurš aizsedz iespējamās lakojuma traumas, neļaujot iemesties briesmonim vārdā rūsa! Te derīgi atgādināt, ka rūpīga beršana ar sūkli vai birsti auto virsbūvi mazgāšanas laikā vēl nenozīmē nomazgāts auto. Ja mēs spētu ielūkoties aiz visām plastmasas uzlikām, numura zīmēm un citām kustīgām detaļām, tad ieraudzītu tur pamatīgu smilšu kārtu. Tas, savukārt, nozīmē, ka divu detaļu berzes rezultātā smilšu grauds pa vidu nepārvērtīsies skaistā perlamutra pērlē, bet gan caurumā krāsas slānī. Te nu tā rūsa atkal piezagsies ne saukta, ne aicināta!

Taču šoreiz par spīdumu, kuru gan teorētiski, gan praktiski iespējams panākt tikai divos veidos, no kuriem viens ir vecā labā pulēšana.

Lai automobiļa krāsas un lakas slānis labi izskatītos, tam jābūt nevainīgi gludam, tāpēc jebkura auto pulēšana nozīmē biezāka vai plānāka slāņa noņemšanu. Pat, ja tikai pulējam, tā jebkurā gadījumā ir berze, kuras rezultātā abas virsmas nodilst. Jo auto virsbūves krāsojumā ir dziļākas švīkas, lai tās izlīdzinātu nāksies arvien vairāk samazināt krāsas biezumu.

Te gan skaidrības labad jāsaka, ka ar vienu šādu procedūru grunts krāsa vai metāls cauri nespīdēs. Taču pulēšanas skaits viena automobiļa mūžā ir ierobežots. Auto virsbūves speciālisti iesaka izmantot modernās tehnoloģijas jeb aizsarglīdzekli, ko visi pazīstam kā keramiku. Molekulāru materiālu, kas pārklāj virsmu, izveidojot daudz cietāku caurspīdīgu slāni kā parastā auto laka. Tas nav lēts prieks, taču gana efektīvs. Pulēšana plus keramikas aizsardzība – komplekts, kuram jēga ir tikai tad, ja šīs divas lietas ir kopā.

Dabā pastāv arī otrs veids, kā iegūt vēlamo auto virsbūves mirdzumu. Šī metode nāk no tālās Amerikas un pagaidām ekskluzīvā kārtā pie mums pieejama vien tikai vienā apstrādes centrā. Metode, kas pirmatnēji izmaksās dārgāk, taču ilgtermiņā palīdzēs ietaupīt.

Pretēji pulēšanai, kur katrs nelīdzenums vai skramba tiek izslīpēta, “restor” tehnoloģija šīs problemātiskās vietas aizkausē. Tā ir unikāla ķīmija, kas spēj atjaunot esošo krāsojumu teju vai jauna automobiļa stadijā. 

Jaunā krāsas atjaunošanas sistēma nesamazina krāsas biezumu. Gluži pretēji – tā izlīdzinot esošo krāsu papildina slāni vēl ar vienu otru mikronu. Labā lieta ir vēl arī tā, ka šādā skaistumkopšanas procedūrā necieš tā dēvētās “metālikas” mirdzošie kristāliņi. Tie turpina mirdzēt un brīžiem pat rada vēl lielāku telpisko iespaidu.

Gluži loģiski, ka nekas uz šīs pasaules nav ideāls, tāpēc arī krāsas atjaunošanas programma nenodrošina mūžīgu spīdumu. Teorētiski virsbūves krāsojuma lakas kārta saglabā oriģinālas, rūpnīcā uzklātās lakas cietību. Burvīgi mirdzošais auto būs pakļauts mehāniskiem un klimatiskiem bojājumiem tieši tā pat, ka automobilim, kas tikko izbraucis no tuvējā auto veikala.

Protams, arī te risinājums ir keramiskais aizsardzības slānis vai kā minimums jaunais keramiskais vasks, kas spēj noturēt aizsardzību līdz sešiem mēnešiem. Tajā pat laikā šāds aizsardzības veids ir jūtami lētāks par pilnu “keramikas” ciklu.

Lai kura no metodēm tā arī nebūtu, primāri ir visi priekšnoteikumi, lai automobilis kalpotu pēc iespējas ilgāk. Operatīvā mazlietotu automobiļu cenu analīze liecina, ka labs auto ir krietni paaudzies savā vērtībā un tādu nav nemaz tik viegli atrast ne pie mums Latvijā, ne ārpus tās robežām. Tas ir tikai vēl viens trauksmes zvans, ka rūpēties par savu esošo auto vairs nav kaprīze, bet dzīves nepieciešamība. Un skaisti sakoptā auto braukt ir daudz patīkamāk!

Nedaudz aizsteidzoties lokomotīvei pa priekšu atklāsim noslēpumu – jau kādā no tuvākiem ReTV raidījumiem “autodroms” virsbūves remonta speciālists Ilmārs Šeflers demonstrēs kā pasargāt jauna automobiļa arku malas no priekšlaicīga nodiluma. Vēl kāda lieliska ideja mūsu rūpēm par savu auto!