Neatnāk autobuss? Brauc ar taksi

Reti kuram zināms, ka gadījumā, ja sabiedriskā transporta reiss nenotiek, pasažieriem ir tiesības uz ieplānoto galamērķi doties ar citu transportu, tajā skaitā ar taksometru. Attiecīgā sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējam pēc tam šie izdevumi jākompensē.

Kopš jūlija bijuši vairāki gadījumi, kad sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji, visbiežāk – “Liepājas autobusu parks” nav spējis nodrošināt autobusu reisus dažādos maršŗutos. Pasažieri ierakstos sociālās saziņas vietnēs par to ir ļoti sašutuši: “Sasodīts, vai tiešām neko nevar izdarīt ar to “Liepājas autobusu parku! Bērns stāv pieturā jau pusstundu. Pēc saraksta bija jābūt jau otrajam autobusam Grobiņa-Liepāja! Bet nav! Viņš netiek uz skolu, viņam ir 11 gadi un līdz skolai 15 kilometri!”

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits ar ReTV starpniecību jau vasarā atvainojās sabiedrībai par jucekli autobusu satiksmē, kā arī atgādināja, ka gadījumā, ja reiss nenotiek, uz galamērķi var doties ar citu transportu – arī ar taksometru, un to tviterī atgādina arī kāds zinātājs: “Kaut kad Tālis Linkaits teica, ka neizpildīto reisu vietā varot pasūtīt taksi un vēlāk čekus iesniegt Autotransporta direkcijai vai pašam Liepājas autobusu parkam, kas šo apmaksāšot.” 

 Latvijas Autotransporta direkcijā ReTV noskaidroja – jebkurā gadījumā, kad kāds sabiedriskā transporta reiss nav noticis, pasažierim ir tiesības no attiecīgā uzņēmuma saņemt kompensāciju. Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis: “Šī prakse ir bijusi redzamāka lidmašīnu pārvadājumos, kur cilvēki labi zina – ja neatnāk lidmašīna, ir vesels kompensāciju algoritms. Faktiski tas pilnā mērā attiecas arī uz tiem pašiem reģionālajiem pārvadājumiem, un “Pasažieru vilcienam” arī tāda prakse ir ik pa laikam bijusi.”

Lai saņemtu kompensāciju par nenotikušu braucienu ar autobusu, kura vietā cilvēks braucis ar taksometru, tas jāpierāda – ar biļetēm un citiem maksājumus apliecinošiem dokumentiem. Viktors Zaķis: “Visoptimālākais ceļš ir tad, ja pasažieris ir bijis iegādājies biļeti. Tad pierādījumu virkne ir saprotama: pasažieris ir iegādājies biļeti, viņš ir gaidījis pieturvietā, transportlīdzeklis nav atnācis, es tāpēc neesmu nokļuvis attiecīgajā galapunktā.”

Vēl bez sabiedriskā transporta biļetes tātad nepieciešams arī dokumentāls apliecinājums braucienam ar taksometru. Ja zaudējumi ir vēl lielāki, piemēram, cilvēks nav ticis uz teātra izrādi, nokavējis avioreisu vai iepriekš apmaksātu ārsta apmeklējumu, jāiesniedz dokumenti, kas to pierāda. 

“Liepājas autobusu parks” uz ReTV jautājumiem, vai bijuši kompensāciju pieprasījumi, sniedza rakstisku atbildi: “Šogad no jūlija līdz septembrim (ieskaitot) “Liepājas autobusu parks” ir saņēmis vienu iesniegumu ar lūgumu kompensēt taksometra pakalpojuma izmantošanas izmaksas saistībā ar atceltu autobusa reisu. Pieprasot pamatojuma dokumentu, kas apliecinātu zaudējumus, pasažieris tādu nevarēja iesniegt.”

Savukārt uzņēmumā “Pasažieru vilciens” apliecināja – šādus prasījumus saņemot vai katru nedēļu, jo kompensācija pienākas daudz un dažādos gadījumos, piemēram, ja cilvēks slimības dēļ nevar izmantot abonementa biļeti vai vilciena atiešana kavējas ilgāk par 15 minūtēm. “Pamatā tiek lūgts komensēt neizmantoto vilciena biļeti, bet esam arī saņēmuši lūgumus kompensēt viesnīcas izdevumus, autobusa izdevumus, taksometra izdevumus. ir bijušas situācijas, kad ir lūgts kompensēt lidojuma izmaksas.Katrs šis gadījums tiek individuāli izskatīts,” pauda uzņēmuma “Pasažieru vilciens” pārstāve Sigita Zviedre. 

Latvijas Autotransporta direkcijā uzsver: kompensācijas par zaudējumiem, kas radušies nenotikušu sabiedriskā transporta reisu dēļ, jāpieprasa attiecīgo reisu organizējušajam uzņēmumam. Direkcija iesaistās, ja pasažiera un uzņēmuma starpā par izdevumu segšanu izceļas kādas domstarpības.


Foto: Freepik