No veiksmīga autosportista par mašīnu būvētāju

Autosportists Ervīns Grencis vairākus gadus ar lieliskiem panākumiem piedalās sacensībās, braucot ar bagijiem. Eiropas čempionātos viņš vairākas reizes ir kāpis uz goda pjedestāla. Četras reizes ierindojoties otrajā vietā un vienu reizi – trešajā. Savukārt kovida laikā viņš kļuva par Čehijas čempionu. Tiesa – šosezon viņš sacensībās tik aktīvi nestartē. 

Šobrīd Ervīns kopā ar dēliem Valmierā ir pievērsies bagiju ražošanai. Ervīns Grencis stāsta: “Pagājušogad parādījas citas prioritātes. Nobraucu vienas sacensības Bauskā. Kopā ar dēliem uzsākām bagiju ražošanu. Sapirkām iekārtas un mācījāmies tehnoloģijas. Valmierā ir tehnikums, kur mācās puikas, kopā ar tehnikuma audzēkņiem sākām būvēt bagijus. Divas mašīnas ir kārtībā, brauc sacensībās. Ar rezultātu esam apmierināti.Turpinām ražošanu. Mēģināšu izbraukt trīs sacensības. Paskatīties, kas notiek, kas ir aktuāls Eiropas čempionātā.” 

Kā jau bieži vien gadās, arī Grenču ģimene ar motosportu nodarbojas jau vairākās paaudzēs. Ervīns saka, ja reiz esi nokļuvis moto vai auto sporta apritē, tad ir liela iespēja tajā ievilināt arī ģimenes locekļus. “Autosportā viss notika caur motokrosu. Savā laikā tētis brauca motokrosu, tad es jaunībā, 13 gadu vecumā, sāku braukt motokrosā. Ģimenē tas ir ieaudzis, ārā no tā vairs netiek. Es braucu kādreiz motokrosu, tad pabraucu autokrosu, tad atkal motosportu. Tad bija bagijs. Tas iznāca pilnībā nejauši. Bija pasākums, tika nopirkts bagijs izklaidēm. Viņu salauza, nolika stūrī, sākām būvēt, tā tikām līdz Eiropas čempionātam. ”

Lai gan šosezon Ervīns Grencis tik aktīvi sacensībās nepiedalīsies, tomēr viņš izjūt interesi un pat vēlmi no konkurentiem, atkal redzēt savu cīņubiedru uz starta līnijas. Pats sportists par to tikai priecājas: “Daudzi ārzemju sportisti brīnās, kā tik īsā laikā varēja tikt līdz tik augstiem rezultātiem un noturēt līmeni. Domāju, ka šogad būs tas pats. Braukšu uz Bausku. Konkurentiem jau ir bijība, ka atkal tas Grencis varētu parādīties. Šogad nāca daudzas ziņas no sportistiem un līdzjutējiem Eiropā. Prasīja – braukšu vai nebraukšu. Jo Eiropas čempionātā pietrūkst asumiņš.” 

Par pašu ražošanu Ervīns Grencis stāsta, ka šeit bagiji tiek ražoti no nulles. Īpaši pirmajam bagijam ir bijis nepieciešams ilgāks laiks, lai tas nonāktu uz starta līnijas un varētu piedalīties sacensībās. “Lai pirmo mašīnu dabūtu ārā uz starta, pagāja gads un deviņi mēneši. Rūpīgi trijatā strādājot. Protams, ir bijuši daudzas lietas, kas aizgāja metāllūžņos. Bet ar gala rezultātu un produktu esam apmierināti.”

Bagiju būvēšana nav nekāda joka lieta. Tādēļ ražošanas procesā ir jāievēro, lai gala rezultātā braucamajam katra detaļa būtu izgatavota kvalitatīvi, trasē sportists varētu cīnīties par augstām vietām. Tādēļ būvēšanas procesā nepieciešams pievērst uzmanību visiem sīkumiem. Ervīns Grencis stāsta, ka katrs izbūvētais mašīkas rāmis tiek pārbaudīts ar skeneri, lai varētu saprast, vai viss ir izdarīts precīzi pēc rasējuma.

Jāatzīmē, ka pagājušogad Ervīns Grencis uzbūvēja arī bagiju, kas darbojas ar elektromotoru. Tas tapa, jo Valmieras tehnikuma audzēkņiem bija nepieciešams kursadarbs. “Elektrobagijs tapa projekta ietvaros. Audzēkņiem no skolas bija nepieciešams kursadarbs. Tad viņi skolā ņēma, zīmēja ar manu dēlu kopā bagiju. Lai mašīna nonāk visātrāk līdz braukšanas stadijai, elekto bija iespēja uztaisīt vieglāk un ātrāk. Tas bija arī kaut kas jauns un zaļš. Tādas mašīnas arī ir. Ir klienti, kam ir interese uz tādām mašīnām. Jāsāk tikai ražot.”

Lai arī šosezon Ervīns ir aktīvāk pieķēries bagiju ražošanai, tomēr sportiskais gars nekur nav zudis. Jau nākamsezon viņš vēlētos braukt pilnu sezonu. Taču, lai to izdarītu, nepieciešams veikt sagatavošanās darbus. “Šosezon mērķi ir labākajā gadījumā nobraukt trīs sacesības. Ļoti gribētos aizbraukt uz Ungāriju. Tās ir sacensības. Ar domu, ka vajadzētu startēt pilnu sezonu. Ungārijas trase ir tāda, kas ir nesaudzīga pret riepām. Tā kā šosezon nebraucu pilnu sezonu, gribētos veikt eksperimentus, lai nākamgad visu zinātu. ”

Uz visām mašīnām redzams logo “EJK motosport”. Skaidrojums, ko šis saīsinājums nozīmē, ir pavisam vienkāršs. Tie ir Ervīna un viņa dēlu vārdu pirmie burti. Šobrīd šis brends ir samērā jauns. Taču, kā izvērtīsies uzņēmuma nākotne, pa īstam varēs novērtēt pēc vairākiem gadiem.