“Norakstīts” = “izmetams”? Ne vienmēr, taču uzmanīties der!

Ir tādi automobiļu modeļi, kuri Eiropā nepavisam nav cieņā un atrodami tikai ar grūtībām. Cita lieta Latvija, kur pēc šiem braucamrīkiem teju vai rinda sastājusies. Un nav arī nekāds brīnums, jo praktiskais eiropietis neies tērēt lielu naudu par to, kas ir nepraktisks, neērts ikdienas lietošanā, dārgs apkopē un visādi citādi neiekārojams. Ja kādam sagribēsies sajusties pārākam par citiem, tad vienmēr pastāv iespēja iegādāties jaunu, skaistu un sportisku transporta līdzekli, kurā par ekskluzivitāti stāsta viss. Un ne tikai skaļš nosaukums un sen izsēdēta ādas apdare.

Ja ir pieprasījums, noteikti piedāvājums atradīsies. Auto tirgotāji piemeklē šādus auto tur, kur lieli auto ir dzīves ikdiena. Kā likums, tas ir tālu un loģistikas izdevumi neatpelnīsies, ja uz mūsu krastu tiks vesti labā tehniskā stāvoklī esoši eksemplāri. Kas atliek? Izvēlēties tos, ko tajā galā pārdod kā metāllūžņus – uz svaru!

Droši vien jebkurš būs dzirdējis apdrošinātāju izmantotu terminu – “norakstīts”. Gluži loģiski rodas pārliecība, ka šis auto ir “norakstīts” kā turpmākai satiksmei nederīgs un ka no tāda jāturas pa lielu gabalu. Bieži vien tieši tā tas arī ir, ja runājam par pilnīgu auto bojāeju.

Kas ir pilnīga bojāeja? Te varam ļaut vaļu fantāzijai, taču patiesībā runa ir par transporta līdzekli, kura defekti nav savienojami ar satiksmes drošību. Automobilis pēc ugunsgrēka gandrīz vienmēr ir zaudējis savas drošības īpašības. Kaut vai tāpēc, ka augstas temperatūras ietekmē metāls zaudē sākotnējās izturības normas, līdz ar to nespēs pildīt savas aizsardzības funkcijas pat pavisam nelielā satiksmes negadījumā.

Līdzīgi tas ir pēc smagas avārijas. Frontālas sadursmes gadījumā parasti automobiļa pasīvās drošības sistēmas nav atjaunojamas. Visticamāk atjaunot braucamrīka ģeometriju arī nebūs iespējams, kas nozīmē sliktu un nedrošu vadāmību. Tas gan neattur peļņas kārotājus pārvērst šādas “norakstītas” metāla kaudzītes spoži mirdzošā transporta līdzeklī. Kurš gan nezina stāstus par tā dēvētajiem “frankenšteiniem”, kas salipināti no vairākiem citiem donoriem? Prakse rāda, ka šāds auto jau tuvākā laikā nodemonstrēs visā krāšņumā savus slēptos defektus.

Saskaņā ar autoDNA apkopotajiem datiem par aizvadīto 2022. gadu populārāko lietoto automašīnu vidū tirgū tā dēvētā pilnīgā zaudējuma jeb vienkārši – norakstīšanas riska faktors ir visai augsts. Datu bāzē šādu ierakstu ir daudz, bet, savelkot visus datus par norakstīšanu kopā, līderu desmitniekā esošo lietoto spēkratu īpatsvars ar šādiem ierakstiem to vēsturē bija robežās no 11,2 līdz 16,8 procentiem. Modeļi ir dažādi, līdz ar to arī to vidējā vērtība ir atšķirīga – tā svārstās no 6800 līdz pat 11 000 eiro. Kopumā 2022. gadā autoDNA datu bāzē veidotajās vēstures atskaitēs fiksēti vairāk nekā 460 000 ieraksti par šādiem norakstīšanas gadījumiem.

Šajā TOP-10 automobiļu sarakstā par 2022. gadu līdzās tādiem spēkratiem, kā “Volkswagen Passat” vai “Opel Astra”, redzami arī “jauni” modeļi no citiem segmentiem. To 2021. gada sarakstā vēl nebija. Piemēram, pirmo reizi pērnā gada datu slejās iespraucās pilsētas tipa automašīna “Ford Fiesta”, turklāt uzreiz uzlēca līdz ranga pirmajai vietai. Šī itin populārā transportlīdzekļa gadījumā pat 16,8 procenti no visām 2022. gada datu bāzē veiktajām pārbaudēm noslēdzās ar atskaitē redzamām atzīmēm par tās vēsturi un kopējo zaudējumu apmēriem. Tā “Fiesta” modeļa vidējā vērtība šajā gadījumā bija 7350 eiro. Šī summa var sasniegt pat 11 000 eiro, ja mums ir darīšana ar augstākas klases auto (E klase). Pilsētas, kompaktklases vai vidējās klases modeļiem (B, C un D klase) amplitūda ir robežās no 6800 līdz 8450 eiro.

Latvijā šī formula ir atrunāta Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā. Tā 27. panta 1. punktā teikts, ka transportlīdzeklis uzskatāms par bojā gājušu, ja tā remonts nav tehniski iespējams vai tas ir ekonomiski nepamatots. Tas nozīmē, ka ekonomiski nepamatots transportlīdzekļa remonts ir tad, ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izdevumi pārsniedz summu, kas aprēķināta kā starpība starp transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma un bojātās automašīnas atlieku vērtību pēc avārijas, skaidro Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) eksperts Normunds Korņejevs.

Savukārt OCTA likuma minētā panta 2. punktā teiks, ka tad, ja transportlīdzekļa saimnieks piekrīt automašīnas atzīšanai par bojā gājušu, transportlīdzekļa zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kāds atbilst vērtībai pirms avārijas. Tiesības uz transportlīdzekļa atliekām iegūst apdrošinātājs vai LTAB. Ja transportlīdzekļa īpašnieks nepiekrīt tās atzīšanai par bojā gājušu, zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kas atbilst starpībai starp transportlīdzekļa vērtību pirms un pēc ceļu satiksmes negadījuma.

Un te nu mēs nonākam pie vēl kādas “norakstīta” automobiļa formas – ekonomiski nepamatots remonts. Formula ir gaužām primitīva – pieņemot, ka auto vērtība ir 5000 eiro, pēc satiksmes negadījumā gūtajiem bojājumiem nepieciešamā remonta tāme pārsniedz 4000 eiro. Gluži loģiski, ka šāds risinājums nebūt nav izdevīgs ne apdrošinātājiem, ne auto īpašniekam. Kurš gan gribēs turpināt ceļu ar pamatīgi apskādētu transporta līdzekli, ja iespējams to iemainīt pret tādu pašu, bet ar pārskatāmu un iepriecinošu vēsturi?

Te gan jāpiebilst, ka ekonomiski nepamatota remonta dēļ norakstīts auto ne vienmēr ir bezcerīgs. Daudziem modeļiem ļoti dārgi ir priekšējie lukturi, vējstikls, jumta panorāmas lūka un citi mezgli, kas braucamrīka drošību neietekmē. Te varbūt viss nav tik melns kā pierasts to zīmēt – pacietīgs meistars nepieciešamās detaļas var lēnā garā piemeklēt automobiļu kapsētās un pašu spēkiem tās nomainīt, tādējādi samazinot izdevumus teju uz pusi. Kāpēc gan nē, ja no drošības viedokļa automobilim nav ne vainas?

Visbeidzot mēs nonākam pie gluži loģiskas likumsakarības – ir ļoti svarīgi iepazīties ar izvēlētā automobiļa patieso vēsturi, ko mūsdienās iegādāties nav nekādu problēmu. Tieši šī vēstures atskaite mums ļaus uzzināt: grasāmies iegādāties norakstītu auto ekonomiski nepamatota remonta dēļ vai tādēļ, ka auto bijis glīti saslaucīts un iebērts kartona kastē.