Pandēmijas laiks mainījis autovadītāju uzvedību Latvijā

Covid-19 pandēmija šogad mainījusi arī ceļošanas paradumus. Ņemot vērā ierobežojumus doties uz ārvalstīm, daudzi savus atvaļinājumus izmantoja, lai kopā ar ģimeni un draugiem apceļotu Latviju. Domājot par drošības pasākumu ievērošanu, cilvēki lielākoties izvēlējās pārvietoties ar personīgajiem transportlīdzekļiem, nevis izmantojot sabiedrisko transportu. Līdz ar to vasaras mēnešos krietni vien palielinājās auto skaits uz mūsu valsts ceļiem, un arī fakts, ka vienā mašīnā brauc lielāka kompānija, iespējams, izskaidro Valsts policijas novērojumus attiecībā uz augusta bēdīgo statistiku.

Valsts policijas uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieks Juris Jančevskis raidījumā “Īsi un konkrēti” atzina: "Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, CSN statistika ir labāka, ja runājam par bojāgājušajiem. Toties iezīmējas jauna tendence - negadījumu laikā vienlaicīgi vienā transportlīdzeklī ir vairāk cilvēku, bez vadītāja. Līdz ar to cietušo skaits varētu būt palielinājies."

Arī satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis norāda uz pandēmijas ietekmi ceļu satiksmes negadījumu statistikā: "Covid ierobežojumi mainīja arī autobraucēju paradumus. Ņemot vērā, ka nebija iespējams ceļot uz ārzemēm, vasarā, kad lielai daļai bija atvaļinājumi, cilvēki ceļoja Latvijas robežās un tas radīja krietni lielāku satiksmes intensitāti. Tas saistīts arī ar iepriekšminēto, ka automobilī ir vairāk cilvēku, jo ceļo, piemēram, visa ģimene."

Ja apceļojot Latviju izvēlēts mērot garākus maršrutus, autovadītājam rūpīgi jāizvērtē savas spējas, vai ir bijusi pietiekama atpūta un pietiks enerģijas koncentrēties garajam un, iespējams, vienmuļajam ceļam.

Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns: "Svarīgi strādāt pie tā, lai vietās, kur ir salīdzinoši vienmuļa ainava un vienmuļš satiksmes ritms, vadītājus virzītu pa viņam vajadzīgo joslu un, novirzes gadījumā, viņu ātri atmodinātu un virzītu atpakaļ uz ceļa. Ar to arī saistīti augustā skaļākie dati [par ceļu satiksmes negadījumiem], kad pilnīgi nesaprotamās vietās ir sabraukti velosipēdisti vai pilnīgi nesaprotamā vietā vadītājs ir iebraucis tilta balstā, tas liek domāt, ka ir nogurums un citi faktori. Tātad cilvēks, dodoties ceļā, nav izvērtējis visus faktorus, vai viņš spēs veikt šo 150 vai 200 kilometrus garo ceļu, kas prasa lielu piepūli un enerģiju. Autovadītājs nevērtē, vai ir pietiekami atpūties, jo patiesībā tas nav tikai pārbrauciens, tas ir smags un sarežģīts darbs, jo vadītājam ir jābūt jebkurā mirklī gatavam."

Raidījums "Īsi un konkrēti" katru trešdienu kanālā ReTV.

Foto: Pexels.com un ReTV