Paredz, ka jau nākamgad OCTA būs obligāta arī skrejriteņiem

Šodien Saeimā pirmajā lasījumā atbalstīja likumprojektu par “Grozījumiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildīgās obligātās apdrošināšanas likumā”, kas paredz, ka no 2025.gada 1.janvāra visiem elektroskrejriteņiem būs jābūt Civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšanai jeb OCTA. Tas tika atbalstīts vienprātīgi un mēneša laikā deputātiem būs iespēja vēl iesniegt priekšlikumus šim likumprojektam. Viens no iemesliem, kādēļ OCTA polises elektroskrejriteņiem vēlas noteikt par obligātām ir tādēļ, ka ar tiem izraisītajos negadījumos personām radītie zaudējami var būt salīdzinoši smagi. Tā uzskata Finanšu ministrijas pārstāvji. Arī koplietošanas pakalpojuma nodrošinātāja “Bolt” pārstāvis Valts Marga uzskata, ka drošībai pārvietojoties ar elektroskrejriteni ir jāpievērš uzmanība.

Valts Marga, “Bolt” vecākais operāciju speciālists Latvijā: “Drošība ir prioritāte. Atbalstam priekšlikumu par OCTA nepieciešamību skrejriteņiem. Tas ir efektīvs un praksē pierādīts veids, kā pasargāt ne vien skrejriteņa vadītāju, bet arī citus satiksmes dalībniekus, kā arī viņa īpašumu.” 

Uzņēmuma pārstāvis norāda, ja prasības par OCTA apdrošināšanu stāsies spēkā, koplietošanas pakalpojuma sniedzēju tas neietekmēs, jo viņi jau šobrīd nodrošina saviem klientiem nelaimes gadījumu apdrošināšanu un braucēja vispārējās cilviltiesiskās atbildības apdrošināšanu. Valts Marga uzskata, ka ar šo lēmumu efektīvāk tiks uzraudzīta tā sabiedrības daļa, kas izmanto personīgos elektroskrejriteņus.

 “Tas ir efektīvs veids, kā nodrošināt drošību transportlīdzekļu īpašniekiem. Ar šīm likumdošanas izmaiņām, mēs kā nomas koplietošanas opertors netiksim ietekmēti tik ļoti, kā privātā skrejriteņa īpašnieks. Tādā veidā, protams, rodas papildus izdevumi īpašniekam. Bet jāskatās uz kopējo bildi. Tas, ka beidzot tiek kontrolēta privātā elektroskrejriteņu lietotāju puse. Līdz šim visas izmaiņas, kas ir bijušas, tās ir vērstas pret nomas koplietošanas operatoriem. ”

Tiesa gan, ir daļa cilvēku, kuri uzskata, ka OCTA nepieciešamība elektroskrejriteņiem ir cīnīšanās jau ar sekām nevis cēloņiem, piemēram, elektroskrejriteņu vadītāju agresīvajai braukšanai. Valts Marga stāsta, ka galvenā problēma ir sabiedrības uzskati un paradumi.

 “OCTA ir viens no daudzajiem risinājumiem. Atrisinot lielo problēmu, kas ir uzskatu un paradumu maiņa, ilgtspējīgam un ērtam pārvietošanās līdzekļiem, kā koplietošanas skrejriteņiem, koplietošanas automašīnām. Ja privātā transporta īpatsvars paliks lielāks, nekā tas ir koplietošanas pakalpojumus piedāvājot, tad negatīvā vizītkarte pret skrejriteņiem paliks, cilvēki to neuzskatīs par nopietniem transportlīdzekļiem un neievēros ceļu satiksmes noteikumus. ”

Sižeta tapšanas brīdī ReTV uzrunāja arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju, taču tur pagaidām no komentāriem atturās, kamēr nav lielāka skaidrība par grozījumiem likumprojektā.