Pieaug bažas, ka auto riepas vairāk tiks izmestas mežos.

Tuvojoties ziemas sezonai, kad obligāta prasība valstī ir mainīt automašīnām riepas no vasaras uz ziemas, lielai daļai iedzīvotāju aktualizējas jautājums - kur likt nolietotās? Tā kā sarūk atkritumu apsaimniekotāju skaits, kas piedāvā privātpersonām četras riepas gadā nodot bez maksas, gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, gan atkritumu apsaimniekotāji pieļauj iespēju, ka tās vairāk kā līdz šim nonāks mežos. Ministrija strādā pie risinājumiem, bet ātru rezultātu dažādu iemeslu dēļ nevar piedāvāt.    

Viens atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums Liepājas pusē vidēji gada laikā pieņem ap 700 tonnām nolietu, dažādu izmēru riepu. Pārsvarā tās nodod autoservisi, autotransportu uzņēmumi, kā arī privātpersonas. Kā skaidro atkritumu apsaimniekotāji, maksa par riepu nodošanu attiecas uz privātpersonām, jo legālie servisi un citi uzņēmumi iegādājas riepas no importētājiem, kas ir samaksājuši valstij nodokļus par to, lai tās tiktu pareizā veidā apsaimniekotas. “Ir dažādi citi varianti, kad tiek iegādātas lietotas riepas vai internetā no ārzemju veikaliem, par tām attiecīgi nodokļi nav maksāti, līdz ar to tās it kā ir lētākas. Tieši tāpēc tās ir lētākas, par kurām uzņēmumi nav samaksājuši visas nodevas. Tādēļ, lai tirgu sakārtotu, tiek ieviesta šī maksa,” skaidro Andris Karlsons, SIA “EKO Kurzeme’’ izpilddirektors.

“Sākot ar 1. novembri, riepas vairs netiks pieņemtas bez maksas, bet tās tiks pieņemtas par atkritumu cenu - aptuveni 100 eiro par tonnu, bet jāatceras, ka četras riepas nesvērs tonnu,’’ skaidro Liene Jākabsone, SIA “Liepājas RAS’’ vides inženiere.

Atkritumu apsaimniekotājs “EKO Kurzeme’’ kopš aprīļa, kad ieviesa maksu par riepām, jau novērojis pieņemto riepu apjoma kritumu. Tā kā ne visas privātpersonas varēs nodot atkritumu apsaimniekotājiem riepas bez maksas, uzņēmumiem un arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) ir bažas, ka tās tiks izmestas mežos. Līdzīgās domās ir arī aptaujātajiem iedzīvotāji. “Kādam cilvēkam jābūt, lai vienkārši paņemtu tās riepas un izdomātu, ka viņš tagad vedīs uz mežu. Pilnīgs absurds. Var taču aizvest – nu, labi, mazdrusciņ jāsamaksā. Nu, tik jau var,” atzīst Kristians, autovadītājs.

VARAM šobrīd strādā pie apjomīgiem normatīvo aktu grozījumiem, kas paredz riepu savākšanā vairāk iesaistīt autotransportu uzņēmumus un riepu tirgotājus, kas maksā dabas resursu nodokli. Pastāvot arī ideja, ka pa Latvijas ceļiem drīkstēs pārvietoties tikai ar legālu izplatītāju riepām, bet neesot skaidrs, kā to varētu izkontrolēt. “Pie mums tiek ievestas arī mašīnas, kurām jau ir virsū riepas, un tās nav tikai vieglās automašīnas, bet dažnedažāda ceļu satiksmē esošā tehnika, līdz ar to šobrīd ir sagatavoti un priekšlikumi iesniegti arī Ministru kabinetā, pēc tam dosies uz Saeimu izskatīšanā, ka šajā sistēmā būtu jāpiedalās ne tikai tiem, kas riepas kā preci izplata, bet arī visiem tiem, kas transportlīdzekļus šeit ieved,” saka Rudīte Vesere, VARAM pārstāve.

Riepas Latvijā pārstrādā vairākos veidos, piemēram, granulās, ko var izmantot bērnu laukumu un citu segumu ražošanā, kā arī siltumenerģijas ieguvei. Traktoru jeb pildītās smagās tehnikas riepas mūsu valstī nepārstrādā, tāpēc tās tiekot vestas uz Lietuvu.


Foto: Freepik