Prognozē problēmas ar elektroauto remontiem speciālistu un servisu trūkuma dēļ

Iedzīvotāji ar dažādiem atbalstu mehānismiem tiek aicināti iegādāties elektroauto, taču ir nopietna problēma turpmākai šāda auto dzīvei mūsu valstī. Latvijā trūkst servisu un arī speciālistu, kuri pienācīgi var veikt remontu šiem braucamrīkiem. Tuvākie specializētie elektroauto servisi ir Skandināvijas valstīs, bet Latvijā ne vienmēr pat dīleri uzņemas veikt remontus.

No pērnā gada pašām beigām ikviens Latvijas iedzīvotājs ar valsts atbalstu var iegādāties elektroauto vai hibrīdauto. Finansējumu apmērs ir līdz pat 4500 eiro, taču lielākā problēma, ka tepat Latvijā praktiski nav elektromobiļu servisu. “Faktiski vecāku elektromobili apkopt Latvijā īsti pat nav iespējams. Man tuvākā vieta ir Somija, Zviedrija, nedaudz attīstījies pie Norvēģijas, bet pat mūsu kaimiņvalstīs arī nav servisu, kas specializējas elektromobiļu apkopē,” norāda Oskars Irbītis, auto eksperts.

Līdzīgi situāciju ReTV Ziņām raksturo servisa “Stars MB” direktors Andrejs Ogaņesovs. “Ir mašīnas, kur dīleri nav tikuši galā, tad mums ir nācies remontēt tos auto. Jaunas mašīnas ir jaunas mašīnas, tāpēc ir garantijas. Dīleriem ir pozīcijas, kuras jāremontē, bet dīleri to nedara, piemēram, baterijas un tamlīdzīgi.”

Kā apgalvo Ogaņesovs, tad Latvijā, izņemot dīleru autoservisus, ir tikai viena līdz divām vietām, kur iespējams remontēt elektroauto. Tiesa gan - arī dīleru servisos darbinieki ne vienmēr ir kompetenti, lai pasūtītu attiecīgās detaļas spēkratiem. “Tirgus kļūst lielāks. Vai tā būs problēma un vai to risinās servisu ziņā, nevar pateikt. Tagad šobrīd ir maz, kas nodarbojas ar remontiem, bet situācija var mainīties. Cilvēki sāks saprast, ka vajag apkalpot visas mašīnas - jāmācās un jālabo. Nevar šobrīd prognozēt, kas būs, piemēram, nākamgad.”

Vidzemes tehnoloģiju un dizaina tehnikumā auto mehāniķu apmācību kursā viena no sadaļām ir elektroauto tehniskās sistēmas; iegādāts pat eletroauto modelis, taču ir nākamā problēma - nav pasniedzēju, kuri prastu mācīt, tāpēc zināšanas par elektroauto specifiku studenti un arī lektori apgūst pašmācības ceļā. “Kopumā ir pasniedzēju deficīts ne tikai elektroauto, arī parasto auto mehāniķu pasniedzēju trūkst. Elektro niša ir ļoti specifiska, mūsu pasniedzējiem jāmācās klāt, nemitīgi jāpilnveido savas zināšanas. To var iemācīties cilvēks ar pieredzi,” norāda Artūrs Sņegovičs, Vidzemes tehnoloģiju un dizaina tehnikuma direktors.  

Kā ReTV Ziņām atzīst mācību iestādes vadītājs, tad praktiskās zināšanas studenti pēc tam apgūst autoservisos. Līdz ar to, domājot par elektroauto iegādi, jārēķinās, ka, pirmkārt, būs ilgi jāgaida rezerves daļas. Otrkārt, varētu būt arī tā, ka nav remonta veicēju. Jāpiebilst, šobrīd Latvijā ir reģistrēti vairāk nekā divi tūkstoši elektroauto.  


Foto: Freepik