Raidorganizāciju asociācija: alkoholisko dzērienu pieejamības mazināšanas regulējuma rezultātā vietējām reklāmām paredzētā nauda aizies ārvalstu platformām

Otrdien valdībā apstiprinātā alkoholisko dzērienu pieejamības mazināšanas regulējuma rezultātā samazināsies vietējo mediju reklāmas iespējas, pārnesot reklāmas akcijām paredzēto naudu uz ārvalstu platformām, aģentūrai LETA norādīja Latvijas Raidorganizāciju asociācijas izpilddirektors Ingemārs Vekteris. 

Kā pauda Vekteris, Ministru kabinets šonedēļ nodeva Saeimai izskatīšanai par "nepilnīgiem" dēvētos grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, ar kuriem tiks aizliegtas alkoholisko dzērienu cenu akcijas vietējos medijos, bet šāds aizliegums neattieksies uz alkoholisko dzērienu cenu akciju reklāmām mazumtirdzniecības vietās, internetā, kā arī ārvalstīs reģistrētajos medijos, kuri skatītājiem pieejami Latvijā. 

Latvijas Raidorganizāciju asociācija atbalsta rīcību, kas samazina alkohola patēriņu, taču tai pat laikā norāda, ka iesniegtie grozījumi likumprojektā nesasniegs uzstādītos mērķus. Tā vietā rezultātā būs samazinātas vietējo mediju reklāmas iespējas, pārnesot reklāmas akcijām paredzēto naudu uz ārvalstu platformām. Tas, attiecīgi, negatīvi ietekmēs konkurenci starp Latvijas medijiem un ārvalstu platformām, kuri nav pakļauti vietējam regulējumam. "Ir virkne iestāžu, kas ir norādījušas uz problēmām šajā likumprojektā, bet tās nav ņemtas vērā," norādīja Vekteris.

Asociācijas ieskatā minētais likumprojekts ir brāķis un aicina tālākajā likumdošanas procesā pilnībā dzēst sadaļu par alkoholisko dzērienu akciju reklāmu ierobežojumiem vietējos medijos. 

"Pretējā gadījumā, ja Veselības ministrija vēlas alkohola patēriņa samazinājumu sabiedrībā, tad Latvijas Raidorganizāciju asociācija atbalsta visaptverošu alkoholisko dzērienu cenu akciju reklāmu aizliegumu Latvijas teritorijā, tai skaitā mazumtirdzniecības vietās, kurās tiek veikta alkoholisko dzērienu tirdzniecība," pauda Vekteris. 

LETA jau vēstīja, ka valdībā otrdien atbalstīja VM izstrādātos grozījumus, kas attiecas uz alkoholisko dzērienu marķējumu, cenu un atlaižu reklāmām, izplatīšanu azartspēļu un citās vietās.

VM vēlas samazināt alkoholisko dzērienu patēriņu Latvijas iedzīvotāju vidū, kā arī ilgtermiņā samazināt ar alkohola lietošanu saistīto slimību īpatsvaru un mirstību no alkohola lietošanas radītajām sekām, piemēram, aknu cirozes, satiksmes negadījumiem, noslīkšanas, traumām, pašnāvībām un citām sekām.

Iecerētās izmaiņas Alkoholisko dzērienu aprites likumā un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā paredz alkoholisko dzērienu pieejamības mazināšanu, reklāmas un mārketinga ierobežošanu, kā arī papildu aktivitātes sabiedrības informēšanas un izglītošanas jomā.

Piemēram, alkoholisko dzērienu marķējumā paredzēts iekļaut informāciju var arī ar QR kodu par uzturvērtību un sastāvdaļu sarakstu, kā arī piktogrammas, kas brīdina nelietot alkoholiskus dzērienu grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli.

Tāpat plānots aizliegt azartspēļu organizēšanas vietās piedāvāt alkoholiskos dzērienus par brīvu, tos tirgot un lietot pie azartspēļu iekārtām un galdiem, izvietot brīdinājuma informāciju mazumtirdzniecības vietās ar šādu tekstu "Alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, alkoholiskos dzērienus nedrīkst pārdot nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgas personas nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt".

Vienlaikus plānots aizliegt tirgot alkoholiskos dzērienus, kuros spirta daudzums pārsniedz 22%, plastmasas (PET) iepakojumā un tilpumā, kas mazāks par 0,2 litriem.

Lai ieviestu visaptverošu alkoholisko dzērienu reklāmas un mārketinga ierobežošanu, izmaiņas Alkoholisko dzērienu aprites likumā un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā paredz aizliegt alkoholisko dzērienu cenu vai atlaižu reklāmu vairākās vietās. Tas attiecas uz preses izdevumiem un citiem drukātajiem reklāmas izdevumiem, publikācijām patērētājiem, kinoteātriem, interneta vietnēm, kā arī tiešsaistē esošajām reklāmām un tiešsaistes saskarnēm jeb aplikācijām.

Tāpat tiks aizliegta alkoholisko dzērienu cenu vai atlaižu reklāma, izmantojot pasta (arī e-pasta) pakalpojumus, kā arī citās vietās ārpus alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietām, izņemot alkoholisko dzērienu ražošanas vietas vai ražotāja struktūrvienības.

Grozījumi paredz arī aizliegt tirdzniecības veicināšanas pasākumus, kas piedāvā alkoholu kopā ar citu preci vai pakalpojumu par izdevīgāku cenu, kā arī piedāvā alkoholiskos dzērienus degustācijā, izņemot mazumtirdzniecības vietā, par velti, kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu.

Vienlaikus grozījumi paredz aizliegt tādus tirdzniecības veicināšanas pasākumus (akcijas, izpārdošanas u.tml.) mazumtirdzniecības vietās, kas piedāvā iegādāties vairākas alkoholisko dzērienu vienības par zemāku cenu un citus līdzīgus piedāvājumus, kas rada ekonomiska ieguvuma iespaidu, kā arī piedāvā alkoholisko dzērienu iegādi ar atlaidi patērētāja lojalitātes programmas ietvaros (izņemot atlaidi, kas tiek piemērota vienai vienībai).

Ar izmaiņām paredzēts aizliegt arī cenu vai atlaižu reklāmu alum un vīnam televīzijā un radio.

Saskaņā ar spēkā esošo regulējumu jau šobrīd televīzijā un radio ir atļauta tikai alus un vīna reklāma. Lai arī likumprojekts pilnībā neaizliegs alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā un radio, tiks aizliegtas šo dzērienu cenu vai atlaižu reklāmas.

Latvijas Reklāmas asociācija ir sabiedriska organizācija, kurā ir apvienojušies mediji, reklāmas aģentūras, tostarp mediju, radošās un pilna spektra aģentūras, reklāmdevēji un pētījumu uzņēmumi. Asociācija reģistrēta 1994.gadā.


Foto: Freepik; ilustratīvs