REKO tiešsaistes tirgus Valmierā

Veidojot ciešāku saikni starp pircēju un zemnieku vai mājražotāju, kopš 24. marta Valmierā pieejams “REKO” tirgus. Proti, tirgotāji speciālā “Facebook” lapā ievieto produktu sarakstu, pircējs pasūta sev vēlamo preci, to saņem ceturtdienās konkrētā laikā. Kā stāsta organizatori, šobrīd ir iegūts stabils līmenis un patstāvīgi klienti, taču pievienojas arī jauni dalībnieki. 

“Piemēram, bija jauns zemnieks, kas pārdod sparģeļus. Šodien man zvanīja atkal no Rūjienas kazu piena siera taisītāja. Diez gan dinamiski mainās. Kāds varbūt vairs nenāk uz tirgu, bet nāk citas saimniecības. Man tiešām liels prieks, ka tirgus pulcina tik dažādus saimniekus. Es esmu arī sākusi apceļot saimniecības. Tā ir ļoti jauka sajūta - satikt un redzēt, kā tas viss aug. Jebkurš saimnieks ir cilvēks, un to cilvēcisko ļoti labi jūt,” saka Liene Turlaja, “REKO Valmiera” projekta attīstītāja.

Šobrīd tiešsaistes tirgus ar pircējiem apvieno 45 zemniekus. Sastaptie tirgotāji uzsver - satikt savu pircēju aci pret aci ir ļoti svarīgi. “Mums kā tirgotājiem nav jāsēž visu dienu. Mēs zinām, cik mums ir pasūtījumu, cik varētu notirgot, vēl līdz paņemam papildus kaut ko. Ir ērti, patīkami un forši arī satikt cilvēkus,” stāsta Kristīne, bioloģiskās piemājas saimniecības “Varšava” pārstāve.

“BB Oga” saimniece Maruta Berga: “Tā ir satikšanās ar saviem pircējiem, un pircējiem ir iespēja tiešām redzēt - kas ir saimnieki, kas ir ražotāji, kā viņi savu produkciju pasniedz, ko stāsta, ko runā. Tas ir ļoti labi un vērtīgi abpusēji.”

SIA “Abula ābols” valdes locekle Inta stāsta: “Mēs realizējam savu izaudzēto un pārstrādāto produkciju. Mums ir ābeļdārzs pie Trikātas, kur audzējam ābolus un iegūstam ābolu sulu, no kuras savukārt ražojam sidru un dzirkstošās ābolu limonādes. Ideja ļoti laba, ir savi plusi, savi mīnusi, bet kopumā ļoti labi.”

Inta piebilst - pieprasījums ir dažāds, saimniece to skaidro ar to, ka piedāvātais produkts ir alkoholisks un, iespējams, pircēji nevēlas, ka viņu pasūtījums ir redzams publiski “Facebook” lapā. Risinājums tam varētu būt aplikācija, kas šobrīd ir jau tapšanas stadijā 

Savukārt, lai popularizētu tirdziņu, katru mēnesi plānotas akcijas vai kāds īpašs notikums. Piemēram, jūlijā iecerēta saimnieku un saimnieču diena, bet pirms Līgo svētkiem - Jāņu siera akcija.

Aizvadītajā nedēļā notikusi arī kopīga zemnieku un mājražotāju sapulce, kur radusies ideja par Jāņu tirgu.

Liene piebilst - arī citas pašvaldības izrāda interesi par šādu tirgus veidu. “Mums ir bijis pasākums “Zoom”, kur informējām pārējās pašvaldības. Redzējām, ka Bauska interesējās, viņi pat ir uztaisījuši saviem iedzīvotājiem aptauju, bet vēl neviena cita uztaisījusi šādu tirdziņu nav, bet domāju, ka visi lēnām par to domā.”

Piemēram, “REKO Valmiera” tirgū pieteikušies daudzi zemnieki no Limbažiem, tāpēc arī tur varētu ieviest šādu tiešās tirdzniecības modeli.