Robežkontroles punktos rindās gaida vairāki simti kravas auto

Gada nogales tuvošanās, ieilgušie rekonstrukcijas darbi un šogad arī saspīlētās attiecības ar Baltkrieviju – tie ir tikai daži no iemesliem, kuru dēļ robežkontroles punktos pie Krievijas un Baltkrievijas robežas pašlaik ir garas kravas transportlīdzekļu rindas. Visvairāk laika pirms robežas šķērsošanas jāpavada Zilupes pusē - Terehovā. Šeit pēdējās divas nedēļas ik dienu rindu veido vidēji 500 auto. Lai pārbaudes ritētu ātrāk, muitas un Valsts robežsardzes pārstāvji aicina tālbraucējus laikus sagatavot visu nepieciešamo dokumentāciju un būt saprotošiem.

Teju pustūkstotis kravas automašīnu trīs kilometru garumā - tā ir rinda līdz Terehovas robežkontroles punktam uz Latvijas-Krievijas robežas. Decembrī ik dienu rindu šaipus veido no 400 līdz 700 auto, tālbraucējiem gaidīšanas laiks aizņem pat vairākas diennaktis. “Rēķinājos 45 stundas šeit nostāvēt, bet nesanāks, ir sākuši labāk strādāt. Domāju - būs 35 stundas. Pabaroja ar omleti, ir terminālis ar kafiju un visām ērtībām. Domāju, ka līdz Jaunajam gadam es būšu mājās, bet Ziemassvētkus pavadīšu kaut kur Maskavas apgabalā,” saka Vladimirs, tālbraucējs no Rīgas.

To, ka saspringtā situācija uz Baltkrievijas robežas, atšķirībā no citiem gadiem, šajā laikā ir viens no iemesliem garām rindām, apstiprina arī muita. “Šī politiskā situācija Baltkrievijā, arī kas notiek uz Baltkrievijas-Polijas robežas, Baltkrievijas-Lietuvas robežas noteikti ir ietekmējusi arī kravas transportlīdzekļu pieaugumu. Daudzi pārvadātāji izvēlas gan doties uz Baltkrieviju vai Krieviju, gan pēc tam atgriezties Eiropā cauri Latvijas robežšķērsošanas vietām,” pauž Sandra Kārkliņa-Ādmine, VID Muitas direktora vietniece.

Nedaudz mazāk jeb aptuveni 200 kravas transportlīdzekļi abos virzienos rindā gaida arī Silenē Daugavpilī un Pāterniekos Krāslavā, krietni mierīgāk ir Grebņevā netālu no Kārsavas.

Robežkontroles punkta “Terehova” priekšnieks, pulkvežleitnants Valdis Probuks: “Varētu izvēlēties citu robežkontroles punktu, bet vienalga izvēlas šo te, jo taisnais ceļš uz Maskavu, robežai Krievijas pusē ir tuvu noliktavas, ir termināls transportlīdzekļiem, kur viņi var iebraukt un nevajag stāvēt kopīgā rindā.”

Auto rindas uz robežas pirms svētkiem ir katru gadu, lielākoties tās rada kravu piegāžu termiņi līdz garajām brīvdienām, ir arī daudz citu iemeslu. Salīdzinoši ar citām reizēm, šogad strauji audzis kravu apjoms, pārbaudes mazliet kavē arī aizvien visos četros punktos nepabeigtie rekonstrukcijas darbi. “Joslas pilnīgi visas nedarbojas. Darbojas, varētu pateikt, ka mazāk par pusi, līdz kaut kur 30%, jā. Mēs vienalga spējam nodrošināt plūsmu un tā, kā ir panākta vienošanās, tās ir 150 kravas automašīnas pa 12 stundām, tātad - diennaktī vismaz 300 automašīnas aiziet. Krievijas postenī arī šī te rekonstrukcija notiek,” saka Valdis Probuks.

“Pieaug krauto mašīnu skaits, kas atgriežas no Krievijas ar kravām. Ja kādreiz mums vairāk nāca tukšas mašīnas, tad tagad nāk krautās. Protams, formēt un kontrolēt tukšu vai pilnu mašīnu tas aizņem pilnīgi citu laiku,” pauž Sandra Kārkliņa-Ādmine.

Muita, kā arī Valsts robežsardze uzsver, ka mazināt pārbaudēm nepieciešamo laiku izdotos ar aktīvāku kravas pārvadātāju līdziesaisti tālbraucējiem nepieciešamās dokumentācijas sagatavošanā. “Viens ir “Covidpass” – to var izdarīt iepriekš, aizpildot muitas deklarācijas. Tās ir jāsagatavo iepriekš. Noteikti pārvadātājam ir jākomunicē. Ekspeditori, pārvadātāji, brokeri, tur ir jāstrādā vienotā tādā ķēdē,” skaidro Sandra Kārkliņa-Ādmine.

“Gan tehniskās apskates neizietas, gan apdrošināšanas polises, jā, nu, parādās arī viltoti dokumenti, tās pašas apdrošināšanas polises, uzturēšanās atļaujas,” norāda Valdis Probuks.

Pērn rindas sāka mazināties ap 20. decembri, šogad tendence vēl saglabājusies, iekšlietu nozarē gan paredz, ka līdz Jaunajam gadam preču nosūtītāji un saņēmēji savu darbu beigs un rindas atkal kļūs īsākas.


Foto: Freepik