Rūjienas autoostā slēgs kasi un uzgaidāmo zāli

Slēgta kase, vairs nebūs iespējas noglabāt bagāžu un uzturēties uzgaidāmajā zālē – šādas pārmaiņas tuvākajā laikā gaidāmas Rūjienas autoostā, kas ir viena no ceturtās kategorijas autoostām Latvijā. Pasažieru pārvadātājs skaidro, ka šādi bija jārīkojas, jo, neizpildot noteiktu reisu un pārvadājamo pasažieru skaitu, vairs nesaņem valsts finansējumu.

Latvijā kopumā ir 35 autoostas. Pirmās un otrās kategorijas autoostās jābūt, piemēram, bērnu aprūpes vietai, uzgaidāmajām telpām un bagāžas glabāšanas iespējai. Tādas gan vairs nav trešās kategorijas autoostās, savukārt jau ceturtās jeb zemākās kategorijas autoostās obligāta ir vienīgi informācija par reisiem un attiešanas platformas. Tā nu jau, sākot ar aprīli, pirms reisu atiešanas Rūjienas autoostas telpās pasažieri vairs nevarēs iegādāties biļetes un uzglabāt bagāžu, bet no 1. maija vairs nebūs arī atvērta uzgaidāmā zāle. “Ziemas laikā būs traki. Vasarā vēl nekas,” atzīst pasažiere no Naukšēniem.

Lēmums ierobežot pakalpojumus nav pēkšņs un spontāns, ReTV Ziņām skaidro uzņēmumā “VTU Valmiera”. Šī autoosta jau kādu laiku nesasniedz trešās kategorijas kritērijus. Proti, apkalpo mazāk nekā 10 000 reisu gadā un pārvadā mazāk nekā 10 000 pasažieru mēnesī. “Mums šobrīd ir 9 700 reisu, ko apkalpojam no Rūjienas autoostas. Pārvadāto pasažieru skaits ir apmēram 6,5 tūkstoši pasažieru mēnesī. Šo kategoriju zaudējot, pakalpojumi no valsts puses vairs netiek pirkti un apmaksāti. Pakalpojumu spektrs ir jāslēdz, jo uzturēšanas izmaksas, telpu kopšanas, apkures izmaksas gulstas uz uzņēmuma pleciem. Nevaram sniegt pakalpojumu, par kuru mums neviens nemaksā,” saka “VTU Valmiera” valdes priekšsēdētājs Aigars Vītols.

Autotransporta direkcijā skaidro, ka autoostas un tām piešķirtās kategorijas tiek pārskatītas reizi gadā. Kopā Latvijā ir piecas ceturtās kategorijas autoostas: Rūjienas, Ilūkstes, Viļakas, Dagdas un Kārsavas. Turpmāk Rūjienā biļetes būs jāiegādājas autobusā pie šofera, tāpat arī būs pieejamas autoostas ēkā esošās labieriecības, jo tās uztur un apkalpo vietvara. Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis: “Tas nenozīmē, ka pasažieri no tā cietīs, jo jūs jau zināt, ka Latvijā pasažierim iespēja iegādāties tomēr pie autovadītāja, arī citās pieturvietās kāpjot iekšā. Tā kā tas īstenībā lielu slogu nevajadzētu uzlikt pasažieriem. Viņiem tāpat, kāpjot autobusā, būs iespēja iegādāties biļeti.”

Arī cilvēku paradumi laika gaitā mainījušies – pasažieri zina, cikos transports atiet un pienāk, autoostās ierodas brīdī, kad jau jākāpj transportā, tādēļ plānots pārskatīt arī to, kādi uzlabojumi nepieciešami dzelzceļu staciju kategorizēšanā.