Sabiedriskā transporta nozarē trūkst autovadītāju; sekas izjutīs pasažieri

Konkursā uz sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu šogad pieteicies rekordliels uzņēmumu skaits, lai gan nozarē pastāv akūts autobusa vadītāju trūkums. Lai gan 2019. gadā neizpildītie reisi bija vien nepilns procents, trūkstošo darbinieku problēma nākotnē varētu iezīmēt krietni skaudrāku ainu.

Kā izrādās, varam ļoti skrupulozi plānot autobusu atiešanas grafikus, bet, ja nav vadītāja, kas autobusu vada, tad kā pasažieris var palikt vien gaidītāju rindās. “Mēs gribējām uz Doles salu aizbraukt, mums tur kempings bija sarunāts, bet autobuss tā arī neatnāca,” saka Kristofers, salaspilietis.

Nedēļas sākumā Salaspilī un vēl atsevišķās Pierīgas pilsētās autobusu vadītāju trūkuma dēļ netika nodrošināti vairāki pasažieru pārvadātāja “Nordeka” reisi. “Man nevajag šoferi baltā krekliņā, man vajag, lai mani aizved tur, kur man vajag,” uzsver Aina, salaspiliete.

Lai arī šobrīd visi reisi tiek nodrošināti, gadījums aktualizējis jautājumu par nozarē esošu problēmu - autobusu vadītāju trūkumu. “Mēs raugāmies uz to diezgan bēdīgi. Ļoti daudz piedāvājumu šoferiem, kur strādāt gan Latvijā, gan ārpus Latvijas. Un, ja vienā brīdī vajadzīgi kaut kādi papildus 15 šoferi, tad tik tiešām tas ir ļoti grūti izpildāms,” stāsta Andris Podgornijs, pārvadātāja “Ecolines” valdes priekšsēdētājs.

Vairums ReTV Ziņu aptaujāto pārvadātāju no publiskiem komentāriem atsakās, jo kritika var ietekmēt sabiedriskā transporta konkursa rezultātus. Tomēr aiz kadra viņi ReTV saka atklāti - autobusa vadītāji noveco, problēmas nozarē būs. To spilgti apliecina arī pārvadātāju mājas lapās publicētie darba sludinājumi. “Šeit mēs saskatām, iespējams, riskus. Tie riski ir saistīti ar to, ka viens - noveco personas. Otrs - attiecīgi tas darbs nav vienkāršs, tas prasa pietiekami lielu koncentrēšanos, ilgas stundas pie stūres un tie apstākļi ir dažādi,” skaidro Kristiāns Godiņš, Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs.

“Pārredzamā nākotnē varbūt tik bēdīgu ainu nevar zīmēt, bet, iespējams, kaut kādos brīžos pārvadātāji var saskarties ar problēmām, ka nav cilvēku nozarē, kas vēlas šo darbiņu veikt,” pauž Lauris Miķelsons, Satiksmes ministrijas pārstāvis. 

Direkcijā gan uzsver, ka bažām par to, ka nebūs uzņēmumu, kas startē iepirkumos un nodrošina sabiedriskos pārvadājumus, šobrīd gan neesot pamata. “Konkurence šobrīd uz sabiedrisko transporta pakalpojumu sniegšanu ir ārkārtīgi liela, nekad tāda nav bijusi, ir ļoti sīva spēkošanās un cīnīšanās ar visām iespējamajām metodēm,” saka Kristiāns Godiņš, Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs.

Tiesa, nozare, vismaz aiz kadra, nebūt tik pozitīvi neraugās. Šogad pirmo reizi sabiedriskā transporta iepirkumā direkcija iekļāva punktu par atalgojuma minimālo stundas likmi. Arī pārvadātāji atzīst - atalgojums ir viens no nozīmīgākajiem faktoriem jaunu darbinieku piesaistē; algas autobusu vadītājiem uzņēmumi maksā pat lielākas, kā noteikusi direkcija. 


Foto: Freepik