Skandalozo skulptūru autors ir pārliecināts, ka darbs sasniedzis mērķi

Plašu komentāru par savu atklāto personālizstādi “Nāvīga vēlme nonākt pēcnāvē” Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā mākslinieks dalās rakstiski.  Lielu rezonansi ieguva trīs darbi no izstādes cikla “Tavs alternatīvais Jēzus”, skandalozā skulptūra ar īsu nosaukumu "Dicksus". “ Šī konkrētā izstāde ir par sabiedrību, kas dzīvo paralēlajā pasaulē.. Viņi idealizē cilvēkus, kuriem ir vara, kuri savus individuālos mērķus sasniedz ar iebiedēšanu un nežēlīgiem līdzekļiem. “Rīkļu raušanas” manieres, lielas ambīcijas un tieksme pēc varenības - egocentriska uzvedība, ir īpašības, kas parasti tiek asociētas ar vīrieša personību. Lai iegūtu drosmi, mums vajag  "uzaudzēt olas" jeb "jāuzvedas kā  vīrietim". Tāpēc dzimumloceklis,” savu darbu komentē mākslinieks. 

Raudseps norāda, ka ironiskā kārtā  ir saņēmis uzslavas par tik skandaloza darba iekļaušanu izstādē, tajā pašā laikā ir kaunināts par šādu uzdrīkstēšanos. “Šī situācija ir nonākusi līdz tam, ka zināmai cilvēku grupai ir nekomfortabli un ir sašutusi šī mazā baltā locekļa uz krusta dēļ. Jāatzīst, ka visiem tiem cilvēkiem, kuri ir sūdzējušies un pauduši dusmas, ir visas tiesības būt aizvainotiem, jo tas bija gaidāms, taču tas noteikti nebija sākotnējais mērķis. Mans nolūks bija uzsākt sarunu un pievērst uzmanību dažiem mūsu sabiedrības liekulīgajiem izpausmes veidiem,” skaidro igauņu keramiķis, kurš piemetina, ka nebija gaidījis šādu notikumu gaitu.

Mākslinieks uzskata: “Šo skulptūru un, iespējams, arī visu izstādi aiz šīs cenzūras stāv vīrieši, kuri centās iegūt varu pār Marka Rotko mākslas centru, iebiedējot un brīdinot par turpmākajiem ierobežojumiem gaidāmajām izstādēm. Apsveicu! Jūs darāt tieši to, ko šis darbs ataino. Man nav tik ļoti svarīgi, vai šī konkrētā skulptūra galu galā tiks noņemta, jo tā jau ir skaisti sasniegusi savu mērķi. Man drīzāk ir bažas par citiem māksliniekiem, kurus šī situācija varētu ietekmēt. Piekāpjoties viena agresora pavēlei, jūs atverat slūžas turpmākai cenzūrai attiecībā uz citiem mākslas darbiem, kas arī kādam varētu šķist aizskaroši.”

Sanders atzīst, ka arī viņu ir pārņēmušas šaubas, vai tiešām šo mākslas darbu ir nepieciešams izstādīt, apzinoties, ka tas varētu izraisīt šādu situāciju ne tajā pozitīvākajā nozīmē. Tomēr ir jāatzīst, ka mūsdienu "atcelšanas kultūra" (cancel culture) ir iemācījusi būt uzmanīgiem ar savām domām un rīcību, bet viņš nav vēlējies, lai viņa darbu vadītu bailes.  

Kā skaidro pats mākslinieks, tad "Tavs alternatīvais Jēzus" ir nepārtraukta darbu sērija, kurā krusts tiek attēlots dažādās versijās. Paralēlajām pasaulēm un alternatīvajām reliģijām fantāziju civilizācijās. Krustu mākslinieks izmanto, jo, viņaprāt, tas ir viens no visatpazīstamākajiem simboliem Rietumu pasaulē. “Mans mērķis nebija šokēt cilvēkus vai radīt ap to tādu ažiotāžu, bet es neteikšu, ka man bija pilnīgi vienalga, ko krusts nozīmē ticīgiem cilvēkiem,” uzsver Raudseps. 

Tai pat laikā mākslinieks atzīst, ja būtu izmantojis kādas citas reliģijas simboliku, tas nebūtu raisījis tik spēcīgu reakciju - cilvēki nebūtu pietiemaki ieinteresēti, lai patiešām padomātu, ko mākslinieks ir īsti mēģinājis ar to pateikt. 

Sanders Raudseps tic, ka caur šiem darbiem ikviens var veidot saikni ar mūsu pašu sabiedrību, tās vērtībām, noteikumiem un ieradumiem. 

Mākslinieks ir tiešs, sakot, ka “mēs dzīvojam “klikšķu” laikmetā, kad sociālajos tīklos informācija tiek izplatīta, sacenšoties par visvairāk "patīk" un komentāru. Lietas var ļoti viegli izkļūt ārpus kontroles, jo īpaši tad, ja dažas lietas tiek izrautas no kopējā  konteksta.

Saskaņā ar daudziem vietējiem ziņu rakstiem Aleksejs Vasiļjevs minēja, ka sakarā ar trīs visvairāk traucējošo  skulptūru noņemšanu: “Tagad jūs varat doties uz Rotko centru, un neviena jūtas netiks aizskartas.”

Raudseps ir pārsteigts, ka "2D Jēzus" nebija pietiekami aizskarošs, lai to noņemtu. Bet tāda ir cenzūras problēma - jūs varat atlasīt, kuras ir tās sliktākās lietas, to, cik daudz cilvēku tās varētu aizvainot. “Es ļoti viegli varētu paskaidrot, kā katrs šīs izstādes darbs aizskar nepilngadīgos, vegānus, cilvēkus, kas kādu zaudējuši pašnāvības dēļ, un es varētu turpināt un turpināt. Katram izstādes darbam es savā tīmekļa vietnē sniedzu īsu skaidrojumu no sava skatpunkta, bet, kā jau paredzams, katrs var interpretēt pats atbilstoši saviem uzskatiem un savai dzīves pieredzei,” noslēgumā piemetina mākslinieks. 


Foto: Publicitātes