Svētku laikā uzticības tālruņi ir noslogoti; par pašnāvībām zvana pat bērni

Gada nogalēs, svētku laikā uzticības tālruņu centri kļūst arvien noslogotāki. Daļa iedzīvotāju šajā laikā, kad daudzi tiekas ģimenēs vai draugu lokā, jūtas vientuļi, nevajadzīgi un nemīlēti. Tieši tāpēc šajā laikā zvanu centru darbiniekiem nākas uzklausīt skumjus stāstus un palīdzēt ar sarunu. Diemžēl daudz tiek saņemtas ziņas no bērniem, kuri domā par pašnāvībām.

Šajā laikā tieši bērni ir tie, kuri izmisumā stāsta par nespēju tikt galā ar sevi un par pašnāvībām. “Svētku mēneša tādā skatījumā ir vairāk zvanu par vientulību, attiecību problēmām. Mums arī ir tā iespēja rakstīt uz čatu, tur mēs saņemam ļoti daudz ziņas par pašnāvību. Par to, ka bērni ir izmisumā, noguruši, apātiski, nevar pieslēgties nekam. Domā, ka vieglāk būtu aiziet,” pauž Māra Jansone, VBTAI uzticības tālruņa (tālrunis: 116111) konsultante.

“Pusaudži daudz zvana saistībā ar trauksmes traucējumiem, panikas lēkmēm, kuras viņi piedzīvo. Ja skatāmies atpakaļ vairāk uz rudens pusi, tad bija ēšanas traucējumi, depresijas simptomātika arī ir aktuāla. Pusaudži arī paši zvana, kas ir liels prieks, ka viņi stāsta, ka nodarbojas ar paškaitējumu, ka viņi graizās,” norāda Pusaudžu resursa centra (PRC) mentālās veselības atbalsta tālruņa konsultante Dianā Gema.

Ar drūmām domām un nespēju tikt galā ar emocijām vēršas ne tikai bērni, bet arī bērnu vecāki. Ik mēnesi uzticības tālrunis saņem 400 līdz 500 zvanu. “Zvana vienāds daudzums pieaugušie un bērni. Tāda tendence nākusi klāt, jo vecāki šobrīd jūtas apjukuši, netiek galā ar grūtībām, kas nākušas klāt saistībā ar pandēmiju. Bieži vien vienkārši vecāki ir noguruši, apjukuši, izmisuši, viņiem nav atbalsta, pārguruši no tā, ka bērni ir stresā,” pauž Māra Jansone.

Pusaudžu resursa centra (tālrunis: +371 2573736) tālruņa konsultanti ReTV saka - pie viņiem zvanu šobrīd ir mazāk. “Teiksim tā, ja rudens pusē saņēmām dienā 15 pieprasījumus, tad šobrīd tie ir aptuveni pieci pieprasījumi dienā. Nereti dzirdu, ka vecāki gribētu pieteikt bērnu, bet, ka tikai pēc Jaunā gada, jo bērns atrodas pie otra vecāka vai arī ir plānots doties ceļojumā,” stāsta Diāna Gema, PRC mentālās veselības atbalsta tālruņa konsultante.

Padoms, atbalsts un vienkārši sarunu biedrs ir nepieciešams arī pieaugušajiem. Zvanu līnija “Parunāsim?” (tālrunis: +371 26564564) izveidota pirms pāri gadiem, taču jau ir izveidojies patstāvīgo klientu loks jeb cilvēki, kuri zvana katru dienu. 

Zvanu centra “Sonido” projekta “Parunāsim?” pārstāve Liene Reine Miteva: “Šis gads vispār, katru mēnesi zvanītāju skaits ir audzis. Spēcīgi izjutām kovida radītās sekas – cilvēks jūtas nedroši, vajag izlikt savas bailes, emocijas. Ap Ziemassvētkiem vairāk pieaug tādi eksistenciāli zvani, cilvēki vēlas parunāt par tādām nopietnākām lietām. Jūt diezgan lielu emocionālu spiedienu.”

“Parunāsim” mēnesī saņem ap 500 zvanu, arvien vairāk zvanot gados jauni cilvēki. “Tas zvanītājs paliek arvien jaunāks. Kas šogad bija raksturīgi – sāka zvanīt jaunieši no 16 līdz 25 gadu vecumam. Tas nozīmē - arī viņiem ir nepieciešams kāds, ar kuru parunāties, jo ne visiem ir dūša uzreiz zvanīt uz krīzes tālruni, jo paiet kāds laiks, kamēr cilvēks atzīst, ka nepieciešama daudz nopietnāka palīdzība,” saka Liene Reine Miteva. 

Visai skaudrus stāstus sadzird konsultanti krīžu un konsultāciju centrā “Skalbes” (krīzes tālrunis: 116123). Tur decembris ir bijis īpaši saspringts. 

Biedrības “Skalbes” valdes priekšsēdētājs Raivo Vilcāns: “Decembris būtu tāds rekordu mēnesis, jāsaka jau, ka zvanu daudzums ir pāri 1100. Pirms gadiem runājām par 300, 400. Ja iezīmējam zvana struktūru, zvani ir kļuvuši daudz mierīgāki, ierobežojumi ir beigušies, mazāk cilvēki zvana par akūtām grūtībām.”

Eksperti norāda - jebkuram, kurš jūt sevī trauksmi, nespēju tikt galā ar emocijām, ir jāzvana. Arī līdzās esošajiem cilvēkiem, ja tiek pamanītas problēmas, ir iespēja palīdzēt gan pašiem sarunājoties, gan arī aicinot zvanīt uz SOS tālruņiem.


Uzticības tālruņi:

 Pusaudžu resursa centra konsultatīvai tālrunis: +371 25737363

VBTAI Bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis: 116111

“Parunāsim?'' tālrunis: +371 26564564

“Skalbes” krīzes tālrunis: 116123


Foto: Freepik