Tehnoloģijas ir, bet ne katrs tās drīkst izmantot

Grūti iedomāties biroju, darbnīcu, kafejnīcu, viesnīcas numuriņu vai pat savu personisko mājokli, kur no katra stūra uz mums nelūkotos spilgtā, bet taupīgā LED tehnoloģijas apgaismes actiņa. Elektrība, ko tagad moderni dēvēt par energonesēju, taču esot jātaupa, jo pretējā gadījumā izmainīsies klimats un sauļoties brauksim ne uz Ēģipti, bet Grenlandes ziemeļiem. Ekoloģiskā tehnoloģija izgudrota jau sen, tomēr vēl līdz mūsu dienām ne katrs drīkst to izmantot. It īpaši, ja runājam par mūsu automobiļiem.

Teorētiski automobiļu apgaismojuma attīstība ir spērusi milzu soļus pretim mūsu un apkārtējo cilvēku drošībai. Tātad - arī dzīvībai. Ar objektīvu statistiku mums kaut kā pasmagi veicas, taču nav jāiet pie zīlnieces, ka ne viens vien gājējs vai velosipēdists dzīvību zaudē sliktas redzamības dēļ. Gan tāpēc, ka pats piemirsis ar atstarotājiem apbruņoties, gan tāpēc, ka pa šoseju braucošajiem gaismas apspīdina asfaltu un ceļa malas kā zīdainīša naktslampiņa, kas viegli mirguļo, lai mazulim nav bail tumsā iegrimt miedziņā. 

Ja vēl ne tik senā pagātnē daudzi autobraucēji lauzīja šķēpus par to, būt vai nebūt ksenona gaismām mūsu automobiļos, tad tagad šo šķietamo arhaismu sen no ierindas izbīdījis modernais un ik uz katra soļa sastopamais vārds "LED". Kniepadatas izmēra gaismas diode, kura spēj būt efektīvāka par cilvēka galvas izmēra halogēno vai parasto kvēlspuldzi. Tehnoloģija, kas ienākusi mūsu dzīvē tik dziļi, ka pat grūti iedomāties, no kurienes uz mums neraugās ledainā gaismas diodes acs!

Moderniem automobiļiem arvien biežāk ir sastopamas tieši LED tehnoloģiju gaismas iekārtas. Par dienas gaitas gaismām, bremžu, atpakaļgaitas un numura apgaismojumu pat nerunājot, LED ērti iekārtojies gan automobiļa tuvajos un pat tālās gaismas lukturos. Tie, kam paveicies ar šādu apgaismojumu izbraukāties melnā nakts viducī, vēl ilgi jūsmos un stāstīs par šo braucienu draugiem kā par ceļojumu uz Ziemeļpolu. Protams, ja vien pats neesat kāda jauna, moderna un labas komplektācijas braucamrīka īpašnieks. Tad tā ir ikdiena.

Premium segmentā teju visi automobiļi jau bāzes komplektācijā pieejami ar LED lukturiem. Citi ražotāji šīs tehnoloģijas uzstāda vien modeļu lepnākajām versijām. Vēl citi LED apgaismojumu iekļauj papildus opciju sarakstā un ļauj iegādāties par diezgan biedējošu cenu. Lai gan uz drošības un komforta rēķina taupīt nav pats prātīgākais, ko varētu paveikt automobiļa pircējs. Jauna automobiļa pircējs. 

Gluži tāpat kā savulaik ksenona spuldzēm, arī LED tuvās gaismas spuldzēm ir nepieciešama virkne priekšnoteikumu, lai efekts nepārvērstos par defektu. Neliela nesaskaņa un gaismas stars apspīdinās visu iespējamo, pretimbraucējus ieskaitot, atstājot ceļa segumu tumšu kā Āfrikas nakti. Iegādāties LED tuvās gaismas spuldzītes tuvējā auto "pribambasu" veikalā un uzstādīt padsmitgadīgam transporta līdzeklim mums neviens neļaus, un tas ir daudz maz loģiski. Tāpēc šo pozīciju liekam mierā un aplūkojam tās gaismas diodes, kas nespēj nodarīt tik lielus kaitējumus. Piemēram, numura apgaismojums.

Ja parokamies interneta dzīlēs, tad saprotam, ka iegādāties varam ne tikai numura apgaismojuma spuldzītes, bet pat veselus blokus. Elementāri - izņem esošo, atvieno divus vadiņus, pievieno tos jaunajam LED blokam un brauc spīdēdams. Ne teorētiski, ne praktiski tas nodarīt nekādus kaitējumus nespēj. Varētu pat cerēt, ka tehniskās apskates kontrolieri pilnīgi noteikti nespēj atcerēties, kuram modelim kurā gadā ieviesa modernās tehnoloģijas un, kad vēl jāizlīdzas ar parasto kvēlspuldzi. Tomēr internetā pirktajām tik pat noteikti nav nepieciešamais marķējums, kas atbilst Eiropas Savienības noteiktajiem normatīvajiem aktiem. Tātad gluži legāla šāda darbība nebūs viss.

Plašākas zināšanas par LED spuldzītēm devāmies uzzināt uz auto piederumu veikalu "Autoduals", kurā plašā klāstā pieejamas gan nopietnu ražotāju sertificētas, gan Ķīnā no kastes pagrābtas LED tehnoloģijas spuldzītes.

Sāksim ar to, ko mēs drīkstam! Un drīkstam mēs izvērsties automobiļa salonā. Tur ierobežojumu nav, lai gan īsti loģiski tas nešķiet. Taču, ja jau reiz drīkst, tad drīkst un sākam meklēt priekšrocības.

Vispirms jau LED spuldzītes patērē neskaitāmas reizes mazāk elektrības, kā to dara vecākie brāļi - kvēlspuldzes. Pat tad, ja pavirši aizvērtas automobiļa durvis atstājušas uz nakti ieslēgtas visas salona apgaismojuma spuldzītes, ir pat ļoti lielas cerības, ka no rīta akumulators vēl spēs izpildīt savu vienīgo un galveno uzdevumu - iedarbināt dzinēju. Ja runājam ne par vienu, bet visām salona LED spuldzītēm, tad aprēķins ir pavisam vienkāršs - mazāk elektrības, mazāk degvielas. Pat automobiļa visvienkāršākā audio sistēma uz nobrauktiem simts kilometriem piepluso pāris simtus gramu degvielas.

Otra LED priekšrocība salona apgaismojumā ir iespēja personalizēt gluži parastu standarta automobili. Kā labi zinām, tad klasiskā kvēlspuldze piedāvā tikai vienu - blāvi dzeltenīgu toni. Mūsdienu LED tehnoloģijas ļauj izvēlēties no dažādu krāsu un dažādu nokrāsu plašā spektra savai acij vistīkamāko. No vispieprasītākā baltā līdz pat tumši violetam. Turklāt nereti to var panākt ar vienu un to pašu spuldzīti un nelielu mobilā telefona aplikāciju. Šajā virzienā neviens nav atcēlis seno teicienu par to, ka par gaumi nestrīdas! Par gaumi smejas!

"Autoduals" vadītājs Edgars Zaķis uzskata, ka, piemēram, elektriskais automobilis var būt aprīkots tikai un vienīgi ar LED tehnoloģiju spuldzītēm. Kad no svara katra ampēra simtdaļa un uz kārts likta tava iespēja nokļūt mājās bez evakuatora, tad kvēlspuldze ir teju kā pie sadzīves rozetes pieslēgts metināmais aparāts!

Atgriežoties pie vidēji statistiska Latvijas dīzeļautomobiļa cienījamā vecumā, "Autoduals" pārstāvji uzskata, ka arī ikgadējā obligātajā tehniskajā apskatē teorētiski nevajadzētu rasties problēmām, ja tā dēvētajos gabarītos vai numura apgaismojumā būs izmantotas LED tehnoloģijas spuldzes. Protams, pie viena noteikuma, ka spuldzītes stars spīd tur, kur tam jāspīd, tās gaismas intensitāte nepārsniedz to, ko ražotājs konkrētam automobilim paredzējis. Te gan jāpiebilst, ka spuldzīšu spilgtums teju vai visiem automobiļiem ir vienāds un to noteicis ne tikai ražotājs, bet arī Eiropas satiksmes drošības uzraugošās institūcijas. Tieši tas varētu būt viens no iemesliem, kāpēc LED spuldzīšu ražotāji arvien vairāk cenšas pietuvināt gaismas diodes ne tikai pēc formas, bet arī pēc tehniskajiem parametriem klasiskajai kvēlspuldzei.

Kā neapjukt milzīgajā LED spuldzīšu jūklī? Kā iegādāties tieši tādas, kādas nepieciešams? To būs samērā grūti izdarīt, ja iepērkamies populārajos pasaules mēroga interneta tirgus plačos vai pērkam gaismas diodes "uz svara". Nopietns ražotājs noteikti spuldzītes iepakojumā būs atradis vietu, kur izklāstīt informāciju par konkrētā gaismekļa spilgtuma intensitāti, gaismas leņķi, krāsu, jaudu un citām svarīgām lietām. Ja gabarītu lukturī ieplānota trīs vatu spuldzīte, tad tādai tur arī jābūt!

Viss izskatās vienkārši, loģiski un saprotami līdz mirklim, kad par šo tēmu aprunājamies ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvi Jāni Liepiņu. Te saprotam, ka varam diezgan noteikti atritināt apakšlūpu un doties pēc vecās labās kvēlspuldzes. Un tās nav dažu funkcionāru iegribas, bet pamatotas prasības. 

Atkal jau atgriezīsimies pie daudz apspriestā numura apgaismojuma. Tikai šoreiz jau kopā ar CSDD ekspertu Jāni Liepiņu. Gaismas stars! Kvēlspuldze, kuru padzīvojušam automobilim paredzējis ražotājs, spēj vienmērīgi un maigi izgaismot visu valsts numura zīmi, jo dzeltenīgā gaisma harmoniski izplatās uz visām pusēm vienādi. LED spuldzītei visbiežāk ir staru virzieni. Tātad gaisma nelielā kūlī apgaismo konkrētu vietu. Numura zīmes gadījumā tie būtu divi diezgan šauri gaismas stari, kas labāka gadījumā izgaismotu divus no sešiem mūsu numurzīmes simboliem. Un arī bez garantijas, ka šīs divas zīmes būs pilnībā saskatāms. Tas neiet nevienos vārtos. Ne no drošības, ne likuma un noteikumu puses. 

Jānis Liepiņš, kurš CSDD ir Tehniskās uzraudzības departamenta priekšnieks, līdzīgi izskaidro arī to, kāpēc LED spuldzīte lāga neiederēsies desmit un vairāk gadus senā braucamrīka gabarītu ligzdā, pagriezienu rādītājos vai atpakaļgaitas apgaismojumā. Ja vēl nesenā pagātnē Eiropas satiksmes drošības lēmēji sprieda par bremžu gaismas minimālo gaismas intensitāti, tad tagad pienācis laiks padomāt par maksimālo. Pat pilnīgi jaunam premium klases braucamrīkam. Vai kādam nācies "sēdēt astē" automobilim, kam LED bremžu signālus uzstādījis pats ražotājs? Ir īpaši, ja tas ir sastrēgums un priekšā braucošais ir aprīkots ar automātisko transmisiju. Lai arī ražotāja uzstādītās LED gaismas atbilst visiem kritērijiem, tās pavisam neilgā laikā jūtami iedarbojas uz aizmugurē braucošā šofera redzi, uztveri un reakciju. Varam tik iedomāties, kā būtu tad, ja sazin kur nopirkta un sazin kāda LED spuldze tiktu "ieskrūvēta" padsmitgadīga automobiļa aizmugures lukturos.

Tomēr CSDD pārstāvis neizslēdz iespēju izmantot LED tehnoloģijas pieredzējuša automobiļa ikdienā. Ne visos modeļos, taču tomēr iespēja ir. Un tie ir jau gatavi sertificēti lukturu bloki, kuros paredzētas LED spuldzītes. Tam nebūt nav jābūt kādas konkrētas un pie mums ļoti iecienītas markas braucamrīkam. Alternatīvos lukturus un lukturu blokus var iegādāties pat otrās paaudzes Renault Megane, kas mūsu ielās ir pār pārēm. 

Protams, daudz lētāk ir iegādāties LED spuldzīti par dažiem eiro un bojāt dzīvi gan sev, gan citiem. Lukturis vai pagrieziena rādītāja bloks izmaksās desmitiem vai pat simtiem reižu vairāk. Un tomēr šāda iespēja pastāv.

Secinājums ir ne īpaši iepriecinošs, taču loģisks un taisnīgs! Neviens taču nemēģinās Eiropas sadzīves rozetē iedabūt Amerikas standarta "štepseli" ar trīs spailēm. Tieši tā pat tas ir ar LED gaismām - ja lukturis radīts, lai šīs spuldzes tur atrastos, tad viņas pilnīgi droši tur arī var atrasties. Ja nē, tad nāksies vien iztikt ar gaismas diodi salona piepīpētājā vai durvju apakšējās malas apgaismojumā. Būsim toleranti viens pret otru un neapgrūtināsim apkārtējos ar nepiemērotu gaismu tikai tāpēc, ka mums tā patīk!