Transporta plūsma cauri Bauskai trīs reizes pārsniedz optimālo, bet daudzkārt solītā apvedceļa nav

Augošā transporta plūsma cauri Bauskai jau trīs reizes pārsniedzot optimālo, tomēr daudzkārt solītā apvedceļa joprojām nav. Baušķenieku iniciētā konferencē “Kā (iz)dzīvot bez apvedceļa?” arī šoreiz amatpersonas apvedceļu solīja vismaz pēc astoņiem gadiem. Tikmēr iedzīvotāji un pašvaldība, kam tukšie solījumi jau sen apnikuši, gatavi ieviest kardinālus lēmumus - slēgt tranzīta satiksmi brīvdienās.

Troksnis, putekļi un vibrācija, ko rada nebeidzamā kravas auto plūsma caur pilsētu, baušķeniekiem problēmas radījusi jau teju pusgadsimta garumā. Pirms trīspadsmit gadiem veikts arī ietekmes uz vidi novērtējums, bet apvedceļa, kas nepieciešams gan Iecavai, gan Bauskai, joprojām nav. Aktualizējot šo tēmu, savu sāpi baušķenieki izteica konferencē.

Atbildēt uz iedzīvotāju jautājumiem un pārmetumiem ieradās satiksmes ministrs, VAS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) vadītājs, kā arī vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs, kurš, būdams baušķenieks, jau pirms iepriekšējām vēlēšanām solīja panākt apvedceļa izbūvi. Šoreiz ministrs taisnojas, ka tik ātri nekas nenotiek. “Ir panākts tas, ka Bauskas apvedceļš, kas ir prioritārais apvedceļš, ir pacelts augstāk sarakstā. Laika rāmis ir iezīmēts ātrāk - līdz 2030. gadam, nevis pēc kā bija līdz šim. Vēl viens nozīmīgs solis ir tas, ka šobrīd tiek veikts un īstenots tehniski ekonomiskais pamatojums,” saka vides un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs.

Izstrādātais laika grafiks paredz šogad veikt finanšu aprēķinu - tuvākajos divos gados sākt būvprojektu, bet būvdarbus uzsākt pēc pieciem gadiem. Līdzīgi kā Ķekavas apvedceļā, arī šis varētu būt publiskās privātās partnerības projekts.

Tikmēr izdzīvošanai līdz apvedceļam satiksmes ministrs piedāvā ātruma slāpēšanu, kam izmaksas varētu segt pašvaldība. “Tas nozīmē, ka mēs kā valsts esam pievienojušies Stokholmas konvencijai, kas saka, ka pilsētas centrā ieteicamais ātrums ir 30km/h. Ir dažādi infrastruktūras veidi, kas ļauj šo ātrumu arī nodrošināt,” pauž Tālis Linkaits, satiksmes ministrs.

Pašvaldībai gan neesot pārliecības, ka tas dos gaidīto efektu. Viņuprāt, būtu jāievieš kardinālāki ierobežojumi. “Noteiktās dienās, teiksim, sestdienās, svētdienās, tie, kam ir virs 10 tonnām, nebrauc cauri,” saka Aivars Okmanis, Bauskas novada domes priekšsēdētājs.

Neesot arī pārliecības, vai konferencē runātais atkal nekļūs tikai par priekšvēlēšanu solījumu, jo apvedceļa izbūvei nepieciešamo finanšu aprēķinu izskatīšanai Saeimā varētu nodot vien rudens pusē. Atbildes replikās LVC vadītājs un satiksmes ministrs pauda, ka visu izšķirs baušķenieki vēlēšanās, gaidīti jau tiekot solījumi, par ko neizpratnē bija konferences iniciatori. “Es nezinu, ko viņš tieši ar to bija domājis, bet “sarīkot konferenci, lai izprasītu solījumus”. Es gribu teikt, ka, ja mēs gribētu, mēs varētu par šādu komentāru apvainoties,” uzsver Ieva Bronko-Pastore, biedrības “Bauskas vecpilsēta” vadītāja.

Dažādos dokumentos Bauskas apvedceļa izbūve līdz 2030. gadam tiek solīta jau ne pirmoreiz.


 #SIF_NVZ2022