Uz starta līnijas skolēnu pašbūvētie elektroauto

Sens latviešu teiciens vēsta, ka ragavas taisa vasarā, bet ratus – ziemā. Skolēni šoreiz ziemā taisīja nevis ratus, bet savus sapņu elektro transporta līdzekļus, kas nedēļas nogalē tika pārbaudīti sacensībās. Jelgavas tehnoloģiju vidusskola šādas sacensības organizēja jau otro reizi, lai pievērstu jauniešus tehniskajām zinātnēm un vides saudzēšanai.

Sporta kompleksā “Rullītis” šoreiz redzami dažnedažādi neparasti baucamrīki, ko būvējuši skolēni vai studenti. Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) students Kirils Koļesņikovs: “Mēs esam no RTU. Piedalāmies vertikāli integrētā projektā, tajā uzbūvējām šo. Tas ir elektrisks ar atvieglotu rāmi, ar optimizētu ritošo daļu. Ļoti labi ripo, un šodien arī pārbaudīsim, kā tas izskatās salīdzinājumā ar citiem.”

Transportlīdzekļu vizuālais tēls ir visai dažāds. Vairāku auto būvniecībā galvenokārt izmantoti velosipēdi. Arī jaunākajam sacensību dalībniekam, kurš vēl mācās sākumskolas posmā, paša veidotais braucamais bez detaļām no velosipēda nav izticis.

Vēl mirkli pirms energoefektivitātes sacensībām ar pašbūvēto auto prototipiem daudzi vēl steidz ko regulēt un labot. Dažs labs neparastais braucamais atļāvās parādīt arī “savu raksturu”. RTU inženierzinātņu vidusskolas audzēkne Anastasija Baranova: “Īstenībā mums neklājas labi. Mums nobruka viss, kas varēja nobrukt. Mums ir problēmas ar riepām un stūrēšanu. Mēs nepiedalīsimies, bet nākamgad būs labāk.”

Kā ReTV skaidro viens no pasākuma organizatoriem, sacensību nolikums paredz, ka auto jābūt pašbūvētam, videi draudzīgam, tajā pēc iespējas vairāk jāpielieto otrreiz izmantojamas detaļas. 

Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas fizikas, matemātikas skolotājs Mārtiņš Eizengrauds: “Šī būtībā ir nevis būvniecība, bet restauācija. Tu atnāc, paņem dzelzi, domā, kā man pielikt, lai tas man derētu. Nav kā mašīnai, kad tu vari nopirkt detaļu, samainīt, pieskrūvēt. Te viss ir no nulles.

– Cik daudz šeit ir pašu bērnu darba un cik skolotāju?

Vairāk tie ir smagie darbi – zāģēšana, metināšana, bet projektēšana, virzīšana –, mazliet ieskatu dodam, bet to viņi dara paši.”

 Sacensības Jelgavas Tehnoloģiju vidusskola organizē jau otro gadu. Šogad tajās piedalās 16 transporta līdzekļu, kas startēs vairākās disciplīnās. Tomēr galvenais esot iegūtās prasmes un zināšanas, kas, iespējams, būs pamats, lai nākotnē izvēlētos ar inženierzinātni saistītu profesiju.

Jelgavas tehnoloģiju vidusskolas skolotājs Ivars Bahmanis: “Viss sākās jau no mazotnes. Jāieinteresē bērnu braukt, lai viņš nāk palīgā tīrīt, pēc tam slīpēt. Tā attīstās, kamēr te pie īstiem vīru darbiem.”

Šogad sacensībās bija pārstāvēta Zemgale un Rīga, bet organizatori sola iesākto turpināt un cer, ka nākamgad elektroauto prototipa būvētājiem pievienosies arī citi reģioni un varbūt pat kaimiņvalstis.