Uzticības un krīžu tālruņi uzklausa bērnu un vecāku bažas par jauno mācību gadu

Tuvojoties jaunajam mācību gadam, arvien biežāk izskan trauksmes zvani krīžu un uzticības tālruņiem. Gan bērni, gan vecāki pauž bažas un neziņu par to, kā notiks mācību process.

Vasara bijusi kā atelpas brīdis gan skolēniem, gan viņu vecākiem, kurus bija nogurdinājušas pandēmijas dēļ attālināti organizētās mācības. Tomēr Valsts bērnu tiesību aizsardzības centra uzticības tālrunis arī visu brīvlaiku saņēmis zvanus, kas apliecina, ka valstī ir nopietna bērnu garīgās veselības krīze. “Pastāv bažas, vai bērni, esot šādā krīzē, spēj šobrīd pilnvērtīgi uzsākt jauno mācību gadu, jo tās tēmas ir ļoti dažādas, tai skaitā par dzīves jēgu: bērni, pusaudži saka, ka šobrīd neredz savai dzīvei jēgu, vai arī runā par tādām smagām tēmām, kā atbalstīt savus draugus. Respektīvi, draugu, kurš ir mēģinājis izdarīt pašnāvību. Tāpat ir bijuši arī zvani, kur savukārt vecāki ir satraukti par to, ka pusaudzis visu vasaru ir pavadījis internetā, ir bijis ļoti maz aktivitāšu ārā, līdz ar to ir pamatotas bažas, ka šis pusaudzis ir atkarīgs,” saka Amanda Vēja, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) pārstāve.

Uzticības tālrunis ir domāts zvanīšanai tieši krīzes situācijās, tomēr pēdējā laikā novērotā zvanu intensitāte vedinot domāt - līdz ar jaunā mācību gada sākumu zvanītāju kļūs vēl vairāk. Uztraukums un neziņa par to, vai mācības notiks klātienē, vai tomēr atkal bērnu skološanu nāksies apvienot ar attālinātu darbu, arī vecākiem jau tagad liekot meklēt palīdzību krīžu centrā. “Grūts skolas posms - tas rada jau nākamās sekas. Proti, bērniem ir grūtāk koncentrēties mācībām, var arī parādīties agresija pret vecākiem vai pret skolu, un šīs pārmaiņas arī būtiski ietekmē bērna ikdienu, arī bērns izjūt trauksmi, ko viņš var parādīt uz vecākiem. Var pasliktināties sekmes, šāda situācija ietekmē visu ģimeni kopumā,” pauž Raivo Vilcāns, krīžu un konsultāciju centra “Skalbes” direktors.

Krīžu centrs “Skalbes” vecākus aicina zvanīt uz diennakts tālruni 116123 psiholoģiskā un emocionālā atbalsta saņemšanai. Valsts bērnu tiesību inspekcija savukārt piedāvā ne tikai uzticības tālruni 116111 - pandēmijas laikā izveidota arī speciāla lietotne, čats un e-konsultācijas, lai katrs varētu atrast sev piemērotāko saziņas formu. “Mēs redzam, ka tas ir bijis ļoti vērtīgi, jo pieaug e-konsultācijas: tā kā e-pasta konsultācijas, kur bērni paši mums nosūta un sagaida atbildi. Mēs redzam, ka bērniem šis formāts ir bijis ērts. Labāk uzrakstīt, plašāk izstāstīt, nekā saņemt drosmi un piezvanīt,” saka Amanda Vēja.

Lai pirms jaunā mācību gada skolēniem un vecākiem atgādinātu, ka sarežģītos dzīves brīžos pieejams uzticības tālrunis, arī šogad VBTAI augusta nogalē rīkos akciju “Atpakaļ uz skolu”. Speciāli paaugstināt tālruņa kapacitāti gan tāpēc neesot plānots, jo neesot grūtību uzklausīt visus zvanītājus.

 


Foto: Freepik