Vai tehniskā apskate varētu būt tikai reizi divos gados?

Platformā “Manabalss.lv” ir iesniegta iniciatīva par vieglo automašīnu tehniskā stāvokļa kontroli reizi divos gados. Šāda veida iniciatīva nav pirmo reizi. Tā tika iesniegta jau 2016. gadā.  “Manuprāt, ir pagājis laiks, ir jāpārskata no jauna. Tāpat kā jebkuru likumu pārskata ik pa laikam. Tas ir tikai normāls process,” saka iniciatīvas autors Andris Vītols.

Toreiz tika savākti vairāk nekā 12 000 parakstu. Iniciatīva pilnībā netika apstiprināta, bet Saeimas komisija lēma, ka jaunajām automašīnām, kurām reģistrācija ir pirmo reizi, tehniskā apskate ir uz diviem gadiem. Vītols: “Tie argumenti bija divi. Pirmkārt, ceļi slikti. Ir ļoti labs mehānisms, kā var iekasēt sodus par pārkāpumiem ceļu satiksmē. Šie argumenti, manuprāt, būtu vismaz pārvērtējami, jo ceļu stāvoklis,  arī Latvijas Valsts ceļi ir atzinuši,  ir uzlabojies pēdējo gadu laikā. Otrs variants, ka nevarēs iekasēt sodus. Bet ir stājies spēkā administratīvās atbildības reforma. Tur ir noteikta jau citādāka naudas soda iekasēšanas kārtība.”

CSDD ir pamanījuši šo iniciatīvu, uzsver, ka jāskatās divējādi, jo tehniskā apskate ir stūrakmens satiksmes drošībai. “Jo retāk būs tehniskā apskate, jo potenciāli palielināsies iespējamība, ka varētu parādīties nedroši transportlīdzekļi ceļu satiksmē. Līdz ar to varētu palielināties satiksmes negadījumu skaits. Otra lieta – autovadītājs, kuram noteikti gribētos kaut ko darīt retāk, nekā to liek darīt šobrīd,” saka CSDD Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš.

Izmaksas par pašu tehniskās apskates veikšanu sastāda vien 20 līdz 25% no kopējām izmaksām, kuras ir nepieciešamas samaksāt katru gadu, ierodoties CSDD. Turklāt – vēl nāk klāt eksplutācijas nodoklis, iespējams, ir bijuši kādi sodi un OCTA. Tie sastādā lielāko summu. Liepiņš: “CSDD uz šo jautājumu skatās diezgan bažīgi. Ja šo jautājumu kustina, pirmais, ir jādomā par satiksmes drošību, otrais, jādomā, kas tad ir kopumā valstī, jo skaidrs, ka katrs neiekasētais nodoklis vai soda nauda atspoguļojas uz valsts budžetu. 

Iniciatīvas autors uzsver, ka valstī beidzot būtu jāsāk uzticēties saviem autobraucējiem. Un šīs iniciatīvas rezultātā būs stingra nostāja, ka katram pašam ir jauztur kārtībā sava automašīna, jo mēs – Valsts – tak tevi vairs nekontrolējam. “Es varu pateikt no savas pieredzes, protams, neesmu citādāks, kā ir citi cilvēki. Skaidrs, ka citreiz pirms apskates ne vienmēr arī savedu perfektā stāvoklī. Es aizvedu, saraksta tos divniekus, tadsalaboju. No tā arī rodas statistika, uz ko atsaucas CSDD. Ja apskates būtu retākas, nevilktu divus gadus. Pusgadu pēc tās apskates, kad būtu izgājis, negaidītu pusotru gadu vēl līdz skatei. Es aizvedīšu un sataisīšu automašīnu.”

Tas tā arī ir pierādījies no CSDD puses. Pārsvarā cilvēki aizbrauc uz tehnisko apskati, lai saprastu, ko ir nepieciešams labot. Visu izlabo, atgriežas, tehniskā apskate ir izieta. Bet ir viens “bet”. Ja tehniskā apskate būtu reizi divos gados, kāda ir iespēja, ka viņš neturpinātu tāpat darīt? Tikai tad viņš uz servisu brauktu nevis reizi gadā, lai visu salabotu, bet reizi divos gados. 

Izrādās, ka katru dienu, visās Latvijas tehnsikās apskates stacijās  tehnisko apskati neiziet 23 līdz 25 automašīnas.

Savācot atkal nepieciešamos 10 000 parakstus, šī iniciatīva tiks virzīta tālāk. Pēc tam abām pusēm būs jāsēžas pie viena galda un jādiskutē. Kas ir tas, ko abas puses var pieņemt, nonākt pie kompromisa? Liepiņš: “Tas, ko CSDD varētu saskatīt no satiksmes drošības viedokļa, potenciāli varētu izvērtēt varbūtību, ka jaunajiem automobiļiem šībrīža divu gadu vietā varētu piedāvāt pirmo tehnisko apskati veikt pēc trīs gadiem. Nākamo tehnisko apskati pēc vēl diviem gadiem. Tas nozīmē, ka paietu pieci gadu posms, kad lielākoties automobiļiem beidzas finansiālie līzingi, attiecības ar automobīļu pārdevēju, garantijas nodrošinājumi…. Pēc tā piektā gada visiem automobiļiem noteikti būtu jāturpina veikt tehnisko apskati katru gadu, lai tomēr mēs neriskētu no satiksmes drošības nosacījuma.”



Foto: Freepik