Vairākiem tūkstošiem dronu lietotāju jauni stingrāki noteikumi; zina tikai daži

Visiem lietotājiem neatkarīgi no tā, cik bieži un profesionāli tiek izmantots drons, ir jāreģistrējas īpašā portālā. Turp virkne nosacījumu – jāaizpilda tests un jāveic reģistrācijas maksa. 

Drona vadītājs Uģis Brālēns pauž, ka nepieciešams nokārtot drona statusu, kur piešķirot unikālu kodu. Tas esot jāizdrukā un pašam jāuzlīmē uz drona. Civilās aviācijas aģentūras pārstāvis Ilmārs Ozols uzsver: “Tā jau tālāk ir brīva izpausme tiem, kuri veic lidojumus. Bet ir prasība – lai šo numuru varētu nolasīt bez papildus iekārtām, jābūt skaidri saredzamam un nolasāmam.”

Pieci eiro – reģistrācijas maksa vienam gadam, lidojot ar dronu. Jāpiebilst, maksa ir konstanta, kā arī nav atkarīga no drona parametriem. Uģis Brālēns bilst, ka pašam esot jāveic papildus apdrošināšana. “Cik man teica citi cilvēki, kas ir lietojuši dronus, ir veikuši šīs apdrošināšanas - apmēram ap 30 – 35 eiro.”

Reģistrēšanos portālā drona lietotāji uztver kā drošības spilvenu – ir visai daudz stāstu, ka droni mēdz pazust kokos un pļavās. Līdzīgi tas bijis arī Valdim Jerumam. Viņš stāsta, ka jau tad, kad vēl nebija iegādājies dronu, Facebook esot bijis pilns ar dronu attēliem, kuriem tiek meklēti īpašnieki.

Uzrunājot vairākus dronu īpašniekus, tiek secināts – daudzi par jaunajiem noteikumiem nav zinājuši, taču nebēdā un uzskata, ka šādi regulējumi ir nepieciešami.  “Tiklīdz lidaparātu paliek vairāk protams ir jārēķinās ar zināmiem noteikumiem. Tas, ka ir jāreģistrējas, jākļūst zināmam, es piekrītu,” pauž Valdis Jerums.

Valdis Jerums norāda uz vēl kādu problēmu, kas varētu rasties – dronu satiksme. Šobrīd vēl neesot tāda noteikuma, ka būtu jāatrodas tiešsaistē, lai sekotu visam līdzi. “Ir tikai vietas kur drīkst lidot un kur nedrīkst.”

Nepieciešams kārtot arī testu. Ilmārs Ozols, Civilās aviācijas aģentūras pārstāvis stāsta: “Tas attiecas uz visiem droniem, kuri smagāki par 250 gramiem. Ja vieglāk, tad pietiek ar to, ka tālvadības pilots ir izlasījis to informāciju, ko viņam sniedz ražotājs.” Ja smagāks par 500 gramiem, tad arī klātienes praktisks pārbaudījums. 

Civilās Aviācijas Aģentūrā stāsta – šis regulējums nepieciešams, jo lidojumi ar dronu var apdraudēt cilvēku drošību, kā arī skar privātuma un vides aspektus. Legalizēt savu dronu drīkst tikai pilngadību sasniegušie. To var izdarīt mājaslapā e.caa.lv, autorizējoties ar portāla Latvija.lv vai savas internetbankas datiem.