Vēlas ieviest stingrākus noteikumus akcijas cenu noteikšanai

It kā veikalā ir atlaide, bet, papētot dziļāk, izrādās - tā pati cena vien ir. Iespējams, nākotnē tirdzniecības vietās vairs neredzēsim tik daudz atlaides un akcijas dažādām precēm, jo tirgotājiem būs jāievēro stingrāki noteikumi, kā piemērot atlaižu cenas. Galvenais mērķis - panākt, lai patērētāji netiktu maldināti.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra iepriekš veiktie pētījumi apliecina, ka spilgtas atlaides ir mārketinga triks, kas visvairāk ietekmē patērētājus. Bet ir tirgotāji, kuri šo triku ne vienmēr izmanto godprātīgi, piemēram, īsi pirms gaidāmās atlaides cena tiek mākslīgi “uzpūsta”, tad tiek piemērota liela atlaide. Paredzēts, ka turpmāk tā vairs nevarēs. Turpmāk tirgotāji precei cenu nedrīkstēs mainīt 30 dienas pirms plānotās atlaides. To paredz Ekonomikas ministrijas izstrādātie grozījumi Ministru kabineta noteikumos. Izņēmums gan būs preces, kuras ātri bojājās, pārsvarā pārtika ar īsu derīguma termiņu.

Plānotās izmaiņas atbalsta Latvijas Tirgotāju asociācija. Tās līdzpriekšsēdētājs ReTV Ziņām skaidro, ka arī viņi ir saņēmuši signālus par negodīgu akcijas cenu norādīšanu atsevišķās tirdzniecības vietās. Eksperts Dainis Domiņš atzīst, ka līdz ar jaunajiem noteikumiem tirdzniecības vietās akcijas redzēsim retāk. “Būs tādi tirgotāji, kuri samazinās akcijas, jo tas sakārtos to tirdzniecības vidi saistībā ar akciju pielietošanu. Būs mazāk atlaides, būs, bet tās varbūt būs mazākas, varbūt tās nebūs biežuma ziņā mazākas, bet procentuāli varētu būt mazākas.”

Šobrīd noteikumi vien nosaka, ka tirgotāji cenu nedrīkst paaugstināt īsi pirms speciālo piedāvājumu izsludināšanas, bet konkrēts termiņš nav noteikts. Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Sanita Gertmane atzīst, tieši tāpēc šo pārkāpumu šobrīd ir grūti pierādīt. “Mēs saskaramies ar izaicinājumu, lai iegūtu pierādījumus, ka šis te cenu samazinājums ir patiess, šī te izejas cena sākotnējā ir bijusi kaut kādu ilgu laiku.”

Šogad centrs sniedzis 116 konsultācijas tirgotājiem par pareizu cenu norādīšanu. Pēdējā laikā iespējams maldinošas akcijas cenas pamanītas dažādos interneta veikalos, bet grēkojot arī tiešās tirdzniecības veikali. To ievēro arī pircēji. “Pārtikas veikalos bieži tā ir, ka tu ieej, redzi vienu cenu, un pēc tam redzi to pašu cenu - uz zīmītes ir atlaides. Bet apģērbu veikalos tā atlaide ir taisnība. Nu, tur ir jāpievērš uzmanība.”

 Savukārt līdz ar dzēriena depozītsistēmas ieviešanu tirdzniecības vietās turpmāk uz cenu zīmes būs jānorāda informācija gan par preces vērtību, gan par depozīta maksu. 


Foto: Freepik