Veselības aprūpes darbinieki bieži saskaras ar neiecietību

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) mediķi, sniedzot palīdzību, pēdējā laikā arvien vairāk saskaras ar agresiju. Nesen plašāk izskanēja stāsts, ka dienests vērsies pat policijā, taču šādas epizodes notiek diezgan bieži.

Agresija, neapmierinātība, ārstu un medicīnas māsu darba procesa komentēšana, kas traucē, – šādi visai bieži rīkojas gan pacienti, gan viņu līdzcilvēki. “Šīs filmēšanas – tās ir gaužām jēlas, es gribētu teikt. Ko tu gribi nofilmēt? Nelaimi? To rādīt un kādam lielīties Jebkurš cilvēks var nokļūt nelaimē, pēc tam sevi redzēt ne tajā smukākajā izskatā, sakropļotu, ar noberzumiem, asiņojot, pēc tam sevi sociālos medijos redzēt,” saka Rafaels Ciekurs, NMPD brigāžu atbalsta centra “Krasts” vadītājs.

NMPD norāda uz ētiskas dabas jautājumiem un arī uz reālām problēmām. “Ja, piemēram, pacientam ir klīniskā nāve, nepieciešama elpceļu caurlaidības nodrošināšana, trahejas intubācija, tad dažbrīd radinieks, stāvot blakām un lūrot virsū, aizsedz gaismu, var apgrūtināt manipulāciju izpildi,” skaidro Rafaels Ciekurs.

Turklāt - negadījuma un cietušā filmēšana ir pārkāpums, jo jebkuram ir tiesības uz privātumu. “Tas nozīmē, – ja viņam ir sirds ritma traucējumi un būs nepieciešama defibrilācija, ja ar strāvu atjaunosim sirds ritmu, tiek atkailināts krūškurvis, un, ja sievietei tiek atkailināts krūškurvis, tā ir viņas privātums, tiesības, lai krūtis netiktu izliktas Facebook, Twitter,” pauž Rafaels Ciekurs.

Novērots – pandēmijas laikā cilvēki kļuvuši neiecietīgāki un reaģē asāk. Ko līdzīgu ikdienā pieredz arī medicīnas māsas. “Ir ēdiens negaršīgs, ir spilveni par cietu, ventilācija par sliktu. Tas ir tādas lietas, ar ko mēs saskaramies ikdienā, mēs tās nesam uz saviem pleciem, tās tiešām traucē strādāt, bet mēs saprotam to pacientu otrā pusē, jo mūsdienu pacients nav tas, kas bija pirms gadiem 15, 20. Viņš prasa arī šo te komfortablo kvalitāti,” stāsta Ilze Ortveina, Latvijas Māsu asociācijas viceprezidente.

Mediķiem nu jau nākas gandrīz vai pierādīt, ka ir zinošāki, izglītotāki un prot savu arodu, jo mūsdienās medicīnas personālam pacienti neuzticas un nereti arī dod padomus.

Mediķi gan apzinās - bieži šāda pacientu rīcība ir vienīga stresa, baiļu un neziņas dēļ, taču vienlaikus piebilst – tas vilcina laiku un kavē pakalpojumu pieejamību, kā arī ilgtermiņā veicina veselības aprūpē strādājošo izdegšanu.


Foto: NMPD