Ātrākais, kā nokļūt slimnīcā

Pērn fiksēti 414 negadījumi, kuros ir iesaistīti elektroskrejriteņi. Lai skaidrotu, kādas sekas var būt, ja, pārvietojoties ar šo mikromobilitātēs līdzekli, braucam pārgalvīgi un tiek pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi, šodien sākta kampaņa “Ātrākais, kā nonākt slimnīcā”. 

Pēc Valsts policijas datiem, šogad līdz aprīļa vidum elektroskrejriteņi bijuši iesaistīti jau 29 ceļu satiksmes negadījumos, kuros cietuši 19 cilvēki. 

Sākoties siltākam laikam, satiksmē arvien vairāk redzami elektroskrejriteņu vadītāji. Lielākā daļa, kuri ar šo braucamo iekļūst negadījumos ir vīrieši, kuri bieži vien pārvērtē savas spējas. 

Kampaņu “Ātrākais, kā nonākt slimnīcā” šodien atklāja Valsts policija kopā ar Stradiņa slimnīcu un uzņēmumu “Bolt”. Kā stāsta kampaņas dalībnieks, kurš pats cietis negadījumā ar skrejriteni, pašu negadījumu viņš neatceras, bet tas, kas notika pēc tam, atmiņā ir saglabājies ļoti labi. “Pirmais, ko atceros, ka pamostos slimnīcā, tēvs ienāk palātā. Pēc saviem ieradumiem varu teikt, ka tas notika Mežaparkā. Tobrīd tur notika ceļa darbi. Man ir aizdomas, ka viens no iemesliem bija, ka es braucu ātrāk par atļauto ātrumu. Viens no iemesliem bija bedre vai kaut kas uzrakts. Skrejriteņiem mazo riteņu dēļ pietiek ar mazāko bedri, tu jau lido pāri stūrei, kas notika manā gadījumā,” saka Ēriks Bērziņš.

Diemžēl šis negadījums Ērikam ir atstājis arī paliekošus redzes traucējumus, lai gan vizuāli tas nav manāms. Vīrietim tika konstatēts nerva bojājums, ar labo aci viņš šobrīd var sasktatīt tikai izplūdušas ēnas. “Pirmās četras dienas nogulēju Gaiļezera slimnīcā. Man konstatēja sejas kaula lūzumu trīs vietās. Man bija pilnībā aizpampusi acs, plakstiņš nevērās vaļā. Ceturtajā vai piektajā dienā mani aizveda pie acu ārsta. Acu ārsts ar pirkstu mēģina pavērt aci. Ar kreiso aci redzu, ka cilvēks spīdina ar lampiņu acī, ar to aci neko neredzu. Man ir pilnīgākā tumsa labajā acī. Neredzu nekādu gaismu.”

Valsts policijas pārstāvis Juris Jančevskis uzskata, ka tieši reāli pieredzes stāsti no līdzcilvēkiem un reāli gadījumi var likt aizdomāties jauniešiem, kuri ikdienā izmanto elektroskrejriteņus un brauc pārgalvīgi. Policija ir secinājusi, ka tipiskākais pārkāpēja porterets ir vīrietis, vecumā no 18 līdz 21 gadam, kurš ar elektroskrejriteni pārvietojas alkohola reibumā. Līdzīgi novērojumi ir arī mediķiem. “Mediķiem šis portrets ir ļoti līdzīgs mūsu konstatētajam. Tur šo gadu ir nedaudz vairāk. Bet kopumā tas ir tās pašas paaudzes cilvēks. Var salīdzināt un izdarīt secinājumus, ka daudzi, kuri iekļūst negadījumos, nolemj braukt ar šo transportlīdzekli pēc kādas svinēšanas, kur tiek lietots alkohols. Tādā veidā pārbaudot savas spējas vai izaicinot sevi, kā varēs pārvaldīt spēkratu.”

Valsts policijas pārstāvis norāda, ka pērn situācija, salīdzinot ar 2022. gadu, gan ir kļuvusi nedaudz labāka un negadījumu ir mazāk. “Daļā par ceļu satiksmes negadījumiem situācija ir uzlabojusies, pieaugums ir jūtams personām līdz 18 gadu vecumam. Kopējais skaits par fiksētajiem pārkāpumiem ir samazinājies. Visvairāk fiksētie pārkāpumi ir tie paši. Vadīšana alkohola reibumā, pasažieru pārvadāšana.”

Ārsti norāda, ka negadījumos ar elektroskrejriteni traumas mēdz būt ļoti smagas. Īpaši nopietnas ir galvas traumas, kas ir bīstamas dzīvībai un var atstāt sekas uz cilvēka veselību visas dzīves garumā.