Ar karodziņiem cenu zīmēs cer mazināt uzmanību Krievijas un Baltkrievijas precēm

Biedrība “Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome” (LOSP) mudina Saeimas deputātus atbalstīt iniciatīvu, nosakot par pienākumu pārtikas produktiem uz cenu zīmēm ar karodziņiem atainot izcelsmes valsti. Tādējādi lauksaimniekus apvienojošā organizācija cerot panākt lielāku noietu Latvijā ražotajiem produktiem, bet mazāku uzmanību agresorvalstu ražojumiem. Tirgotāji šādu ieceri gan neatbalsta, jo tā prasot būtiskus ieguldījumus tehniskajā risinājumā. Turklāt veikalu apmeklējumu pārvērtīšot par eksāmenu.

Veikalos jau šobrīd uz augļu un dārzeņu, kā arī neapstrādāto produktu cenu zīmēm jābūt norādītai izcelsmes valstij. Dažos veikalu tīklos tā norādīta arī uz citu produktu cenu zīmēm, bet dažkārt valsts karodziņu uz produkta etiķetes norādījuši paši ražotāji. Tomēr SKDS aptaujas rezultāti liecinot, ka ar to esot nepietiekami, tāpēc biedrība LOSP aicina noteikt, ka uz visām cenu zīmēm jābūt izcelsmes valstij, kas norādīta ar attiecīgās valsts karodziņu. “Mēs gribētu, ka cilvēki pirktu Latvijas produkciju, bet, protams, ka viņi var izvēlēties, ko grib pirkt, bet tajā brīdī, kad pēk kaut kādu produktu, lai ir pilnīgi skaidri saprotams, kurā valstī tas produkts ir ražots. Mums ir divas kaimiņvalstis, kuru produktus mēs negribam, lai cilvēki pērk. Mēs gribam, lai arī tos redz. Pieliekam visus tos karodziņus, saprotam, ko mēs ikdienā īstenībā ēdam,” saka biedrības LOSP valdes priekšsēdētājs Guntis Gūtmanis.

Produkti veikalos ievesti no dažādiem kontinentiem un ļoti dažādām valstīm, un tas nozīmē, ka cilvēkiem būtu jāatpazīst daudzu jo daudzu valstu karodziņi.

ReTV uzrunātie lielveikalu pārstāvji gan nav tik pozitīvi noskaņoti, un ne tikai tāpēc, ka veikala apmeklējums tādējādi kļūtu par eksāmenu ģeogrāfijā. SIA “Maxima Latvija” korporatīvo komunikāciju projektu vadītāja Raina Anna Ločmele: “Mēs izmantojam melnbaltos printerus cenu zīmēm, būtu jāpāriet uz vairāku krāsu printeriem, tāpēc būtu jāskatās un jāplāno kā izmaksas, kas būtu nepieciešamas IT jauniem risinājumiem absorbēt, lai nodrošinātu zemāko cenu produktiem, kas ir mūsu galvena prioritāte.”

Arī veikalu tīklā “Elvi” ReTV skaidro, ka ar melnbaltu printeri krāsainus karogus izveidot nevar. Šobrīd veikalu tīkls sākot pāriet uz digitālajām cenu zīmēm, tomēr pat vismodernākais risinājums nepiedāvājot tik plašu krāsu paleti, lai korekti atveidotu visu valstu karogus. “Tie pat nav ļoti unikālu toņu. Piemēram, zaļo krāsu nav iespējams tur atveidot. Būtībā šī iniciatīva noliek uz pauzes visu veikalu digitalizāciju, jo nav tehniska risinājuma. Arī citviet Eiropā nav tehniska risinājuma,” saka veikalu tīkla “Elvi” pārstāve Vineta Grigāne-Drande.

Arī Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijā norāda, ka ideja neesot pārdomāta. Turklāt cerot panākt, mazāku interesi par Krievijas un Baltkrievijas precēm, varot panākt pretēju efektu. Šobrīd iniciatīva ir nodota komisijā, jau tuvākajā laikā to varētu skatīt Saeimas tautsaimniecības komisija. Tad arī tiek solītas diskusijas par tehniskiem risinājumiem.