Brīdina par izsvīdumiem uz asfalta ceļiem

Uz lielceļiem karstuma ietekmē sāk kust jeb svīst asfalts, radot bīstamus apstākļus ceļu satiksmes dalībniekiem. “Pie tik lielām gaisa temperatūrām, pie tik karsta laika, kāds pieturas pēdējās dažas dienas, tiešām rodas ietekme uz asfalta betona segumu. Proti, tajos asfalta betona ceļa segumos, kas ir nokalpojis savu laiku, tur nav bijis ilgstošu laiku remonts, ir daudz bedrīšu lāpījumi, vienkārši ir bedrīšu lāpījumi. Šajās vietās ceļš, kā mēs sakām, var sākt svīst, var parādīties šie izsvīdumi, kuri var būt ļoti slideni,” pauž Anna Kononova, “Latvijas Valsts ceļi” sabiedrisko attiecību speciāliste.

Šādos laikapstākļos ne tikai asfalta lāpījuma vietās, bet arī posmos ar intensīvu satiksmi, bituma emulsijai uzkarstot vairāk par 50 grādiem, sāk kust ceļa segums. “Šo svīšanu var pastiprināt arī intensīva ceļu satiksme, proti, jo intensīvāka ceļu satiksme, jo vairāk autobraucēji brauc pāri šiem bedrīšu lāpījumiem, jo vairāk bituma emulsija tiek izstumta uz ceļa augškārtu,” norāda Anna Kononova.

Kā atzīst satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis, kūstošais asfalts ir bīstams jebkuram transportlīdzeklim ne tikai bremzējot, bet arī veicot dažādus manevrus. “Ceļu uzturētāji, cenšoties saglābt situāciju, mēģina kaisīt šo posmus tur, kur ir izkusis asfalts. Bieži vien kā kaisāmais materiāls tiek izmantots oļu maisījums, un, protams, šie oļi ne jau visi pielīp uzreiz tam asfaltam, bet attiecībā uz motocikliem oļi strādā kā gultņi - pagriezienā motocikls vienkārši var izslīdēt.”

Eksperts uzskata, ka šo problēmu var risināt līdzīgi, kā tas notiek Vācijā - uz lielceļiem asfalta segumu aizvietot ar betonu, bet tas esot dārgāk. “Atsevišķos posmos, piemēram, Rīgas pilsētā mēs redzam, ka vietas, kur stājās sabiedriskais transports, jau ir izbetonētas, piemēram, uz Brīvības ielas, kur citkārt tieši šajā karstajā laikā veidojās tādi, kā asfalta viļņi”

Oskars Irbītis min vēl citus risinājums, kuri ir sastopami pasaulē, kur cīnās ar ceļu svīšanu. “Ir bijušas vairākas metodes, lai nelīp pie riteņiem, it sevišķi pilsētās ielas tiek laistītas, bet šādā karstumā tas ir ļoti īslaicīgs risinājums. Ceļa seguma dažādi maisījumi, dažādi tehniskie risinājumi, bet pārsvarā tie ir dārgāki, ne vienmēr ir izmantojami”

Autobraucējiem arī jāņem vērā, ka turpinās būvdarbu sezona. Gandrīz 100 objektos visā Latvijā notiek uz darbi uz ceļiem, kur satiksme ir ierobežota, tāpēc autovadītājiem rūpīgi jāizplāno savs maršruts.