Ukrainas vēstnieks: “Pērkot Krievijas preces, maksājat eiro par lodi.”

Sākoties karam Ukrainā, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), Ukrainas vēstniecība Latvijā un Ukrainas Tirdzniecības nams aicināja Latvijas iedzīvotājus vairāk pirkt Ukrainā ražotas preces, tādējādi stiprinot kara plosītās valsts ekonomiku. Tiesa, visai ātri konstatēts, ka šādu preču Latvijas veikalu plauktos ir ļoti maz, tāpēc tiek strādāts, lai to klāstu paplašinātu. Viens no produktiem, kas šogad varētu parādīties tirdzniecībā, ir “Ļvivas kafija”, kas kā eksporta prece tiek ražota Liepājas kafijas fabrikā.

Pirms 50 gadiem dibinātā Liepājas kafijas fabrika šobrīd ir vienīgā šķīstošās un maltās kafijas rūpnīca Baltijā. Tā pieder diviem Nīderlandes, Anglijas un Ukrainas kopuzņēmumiem. Šeit strādā 25 cilvēki, mēnesī saražojot aptuveni 200 tonnu vairāku zīmolu kafijas. Aptuveni 60% saražotā tiek eksportēts uz Lietuvu, Igauniju un tuvākajām Eiropas valstīm. Zīmolu “Liepājas kafija” pārdod vietējā tirgū, savukārt pēc citas receptes gatavoto vidēji grauzdēto, malto “Ļvivas kafiju” joprojām eksportē uz Ukrainu. Nesen fabriku apmeklēja Ukrainas vēstnieks Latvijā Oleksandrs Miščenko, ar tās vadību pārrunājot iespēju “Ļvivas kafiju” sākt pārdot arī mūsu valsts veikalos. “Es saku – nepērciet krievu preces, pērciet ukraiņu! Tā jūs atbalstāt Ukrainu, bet, ja pērkat krievu, tad maksājat eiro par lodi, ko izšauj uz kādu bērnu Ukrainā. Nedariet to! “

Fabrikas vadība atzina, ka kafijas piedāvājums vietējā tirgū ir ļoti plašs, līdz ar to arī vērojama liela konkurence, panākt labus pirkšanas rādītājus jaunam pircējiem nezināmam produktam nav vienkārši. Līdz ar to šobrīd arī nav iespējams prognozēt, cik daudz “Ļvivas kafijas” nepieciešams saražot tieši Latvijas tirgum. SIA "Liepājas kafijas fabrika" tirdzniecības vadītājs Mihaels Burešs stāsta: “Mums ir cerības, ka, atbalstot Ukrainu, pircēji izvēlēsies kafiju ar Ukrainas zīmolu. Tas ir svarīgi, lai sniedzam atbalstu Ukrainai caur Ukrainas produktiem.”

LTRK, kas, sākoties karam Ukrainā, aicināja sabiedrību aktīvāk pirkt Ukrainā ražotas preces, šobrīd nav datu, cik daudz tirgotāju atsaucās aicinājumam plauktos īpaši akcentēt Ukrainas produktus, kā arī nav pētīta pircēju atsaucība. LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš: “Te, protams, jāsaka, ka tā nozīme simboliska, jo, godīgi sakot, Ukrainas preces Latvijas tirdzniecībā ir diezgan maz.”

Lai palīdzētu Ukrainai arī citā veidā, LTRK izveidojusi labdarības internetveikalu “Latvija palīdz”, kurā vairāki mūsu valsts ražotāji piedāvā savas preces par pašizmaksu - bez uzcenojuma. Jānis Endziņš: “Mēs varam virtuāli nopirkt konkrēto preci, bet prece nenonāk pie pircēja, bet gan, kad nokomplektējas krava, šo konkrēto preci nogādājam Ukrainā.”

Gan Ukrainas vēstnieks Latvijā, gan LTRK norāda, ka tā kā Ukrainā turpinās postoša karadarbība un šai valstij joprojām nepieciešams jebkāda veida atbalsts.



 #SIF_NVZ2022