Neizgudrot jaunu, bet uzlabot veco. Modernais luksofors

Teju katrs autovadītājs ceļa remontdarbos ir stāvējis un gaidījis, kad varēs sākt kustēties. Laiks pazaudēts un pacietība arī. Bet nu šī problēma tiks atrisināta, jo tapis moderns luksofors.

Kuldīgas biznesa inkubatorā Andris Flugrāts, kurš pats vairāk nekā desmit gadus ir strādājis ceļu būvniecībā, saprot ceļu remotdarbu problēmu no autovadītāja puses. “Bieži vien ir tā nepieciešamība regulēt satiskmi ar luksaforiem. Lielākoties objektos tas tiek darīts. Gadu no gada mēs izmantojam ļoti vienkāršas viena tipa iekārtas, kas strādā kā pulkstenis. Ieliec laiku un viss. Tu nezini, vai strādā naktī, brīvdienās. Ieslēgt un palaist luksaforu tikai esot klāt, nospiežot ar savu roku uz abām luksafora podziņām. Ja ir vēl viens kolēģis, sazvanoties ar rāciju, nospiest reizē,” stāsta mobilā luksafora “RoadFuse” vadītājs Andris Flugrāts.

Ar moderno luksaforu tas atkritīs, jo viss tiks kontrolēts attālināti ar aplikācijas palīdzību. Gan būvniekam ērtāk, gan arī autovadītājam. Būtībā, ieguvēji ir ne tikai autovadītāji, bet arī būvfirma. Andris Flugrāts: “Piegādes transports nestāvēs gaismās, kas šobrīd ar visām degvielas cenām ir ļoti sadārdzinājies, līdz ar to varēs paaugstināt ražības un efektīvāk būvēt, kā arī varēs ātrāk pabeigt ceļu. Visiem būs labi.”

Jaunu velosipēdu nevajag izgudrot. Vienkārši to pašu veco uzlabot. Andris Flugrāts: “Mēs visi esam redzējuši, ka kādreiz senos laikos bija lampiņas, kas dega, cilvēks mainīja - tas ir tas pats, tikai ar mūsdienu tehnoloģijām. Saveidots viss kopā. Mums ir vadības bloks, kur varam ievadīt informāciju un programmu, kādu mums vajag. Mēs esam izstrādājuši programmatūru, kuru var vadīt operators jeb būvnieks, ar to palīdzību var kontrolēt satiksmi objektā.”

Kā jau izstrādes procesā, nākas arī saprast, ka kaut kas nav piemērots. Andris Flugrāts: “Pasūtījām veselu kaudzi ar lampām. Kad notestējām lampas labratorijā, beigās sapratām – tā neder. Lampām ir elektromagnētiskais starojums pa augstu, līdz ar to Eiropas Savienībā nevar pārdot.”

Ar šo arī nekas neapstāsies, nākotnē plāno vēl uzlabot, lai būtu efektīvāk, proti, vēl papildus sensors. “Jūs piebraucat pie luksofora, sensori nolasa pie visiem pārējiem luksaforiem, vai tur atrodas kāda automašīna. Iekārta sazinās savā starpā, jums ieslēdzas zaļā gaisma.”

Šis luksofors vēl ir izmēģinājuma stadijā, vēl tikai nedaudz līdz finišam. Lai līdz tam nonāktu, protams, pa ceļam visādas problēmas, ko Andris Flugrāts nemaz nevar ietekmēt. “Visā pasaulē šobrīd ir problēmas ar mikroshēmām, ar sīkām detaļām. Šobrīd esam pasūtījuši, plānojam uz decembri saražot pirmo partiju. Uz nākamās sezonas sākumu būvniekiem būs jau pieejams. Ir interese, esam piedāvājuši, runājušies, ceļinieki grib redzēt, kā tas strādā. Ceļš līdz tam, kā strādā, ir bijis gana garš, bet tūlīt esam finišā. Varēsim demonstrēt! Uz pavasari būs pieejams.”