Automobiļa SOS poga darbojas, bet bez īpašas vajadzības to labāk neaiztikt

Cik labi mēs pārzinām savu automobili? Tikai retais pilnībā apguvis jauna automobiļa visas funkcijas. Lielāko tiesu autobraucējs zina galvenās sviras, pogas un funkcijas, taču par pārejām pat lāga nav painteresējies. Vai tas ir labi, vai slikti? Drīzāk jau slikti, jo, neraugoties uz piedāvāto komfortu un priekšrocībām, automobilis ir un paliek bīstams ierocis nemākulīga vadītāja rokās. Un kritiskās situācijās svarīga ir katra iespēja novērst ļaunāko.

Jaunāka gada gājuma automobiļiem ir kāda mistiska poga, kuru ne katrs ir kaut reizi nospiedis. Un labi vien ir – jātur visi četri īkšķi, lai tas nekad nebūtu jādara. Tomēr šāda poga dabā pastāv, tā ir ļoti svarīga.

Diemžēl mūsu autobraucēji bieži vien ir gatavi iztērēt milzu naudu, lai nopirktu krietni vecu transporta līdzekli. Un ne jau taupības nolūkos. Neizskaidrojami stereotipi liek cilvēkiem justies labāk premium klases spēkratos, neraugoties uz to sirmo vecumu un skumjo tehnisko stāvokli. Tieši tāpēc lielai daļai par noslēpumaino pogu nav pat nojausmas.

Arvien vairāk automašīnām tagad ir SOS poga, kas piesaistīta e-zvanam. e-Call sistēma automātiski paziņo neatliekamās palīdzības dienestiem, ja jūsu automašīna ir iesaistīta negadījumā. Neatliekamās palīdzības dienestus var izsaukt arī manuāli, nospiežot SOS pogu. Piezīme - šo pogu drīkst izmantot tikai reālā ārkārtas situācijā!

e-Call ir Eiropas sistēma transportlīdzeklī, lai sazinātos ar avārijas dienestiem ceļu satiksmes negadījumā. Ja avārijā iesaistīta automašīna ar e-zvanu, uz tuvāko neatliekamās palīdzības izsaukumu centru automātiski tiek nosūtīts ziņojums. Pēc tam starp transportlīdzekli un avārijas dienestiem tiek izveidots balss savienojums, lai automašīnā esošie cilvēki varētu runāt ar operatoru neatliekamās palīdzības izsaukumu centrā.

Informācija par transportlīdzekli tiek nosūtīta arī uz neatliekamās palīdzības izsaukumu centru, lai viņi zinātu, kur tieši noticis negadījums. Neatliekamās palīdzības izsaukumu centra operatori vajadzības gadījumā informē attiecīgos neatliekamās palīdzības dienestus.

e-zvanu var aktivizēt arī manuāli, automašīnā nospiežot SOS pogu. Piemērs, kad jānospiež SOS poga, ir, ja esat smaga ceļu satiksmes negadījuma aculiecinieks un pa ķērienam nav mobilais telefons vai apjukumā piemirstat, kāds ir glābēju numurs.

Daudzi cilvēki nospiež SOS pogu, lai vienkārši noskaidrotu, ko tā dara, vai arī tāpēc, ka nesaprot, ka patiesībā zvana neatliekamās palīdzības dienestiem. Tā rezultātā ugunsdzēsības un glābšanas dienests saņem daudz viltus trauksmes signālu, lieki tērē līdzekļus nevajadzīgām avārijas reaģēšanas darbībām. Tāpat jāpārliecinās, vai bērni un citi pasažieri zina, kā un kad lietot pogu.

Jūsu e-Call sistēma darbojas visās Eiropas Savienības valstīs. Lai kur jūs atrastos, ja jūsu transportlīdzeklis ir iesaistīts nopietnā avārijā, jums tiks izveidots savienojums ar tuvāko avārijas dienestu tīklu. Nav svarīgi, kur iegādājāties savu transportlīdzekli vai kur tas ir reģistrēts.

Kad e-zvans ir aktivizēts, tas izveido savienojumu ar tuvāko avārijas reaģēšanas centru, izmantojot gan tālruņa, gan datu saiti. Tas ļauj jums un transportlīdzekļa pasažieriem sazināties ar avārijas centra operatoru un vienlaikus automātiski tiek pārraidīts minimālais datu kopums (jūsu precīzā atrašanās vieta, negadījuma laiks, transportlīdzekļa identifikācijas numurs un braukšanas virziens). Tas ļauj neatliekamās palīdzības dienestiem novērtēt un pārvaldīt jūsu situāciju. Ja e-zvana sistēma nedarbojas, saņemsiet brīdinājuma signālu.

Saskaņā ar Eiropas Savienības noteikumiem jums ir tiesības izmantot trešās puses pakalpojumu e-Call sistēmu, papildus standarta 112 sistēmai. Šie papildu pakalpojumi varētu ietvert, piemēram, palīdzību uz ceļiem. Iespējams, būs jāmaksā par jebkādiem papildu pakalpojumiem atšķirībā no bezmaksas 112 e-zvana.

Jebkurai trešo pušu e-Call sistēmai jāatbilst Eiropas Savienības apstiprinātajiem tehniskajiem standartiem, nodrošināt automātisku pārslēgšanos uz 112 e-zvanu. Sistēmai jāvar atļaut transportlīdzekļa īpašniekam izvēlēties starp 112 izsaukšanai paredzēto e-zvanu un trešo pušu pakalpojumu sniedzēju.

Ja pērkat jaunu automašīnas modeli, kas ražošanai apstiprināts pēc 2018. gada 31. marta, tam jābūt uzstādītai “112” bāzes e-zvana sistēmai. Šis noteikums attiecas gan uz automašīnām, kurās nav vairāk par astoņām sēdvietām, gan vieglajiem kravas automobiļiem. Ja jums ir automašīna, kas jau ir reģistrēta pirms 2018. gada, jums nav pienākums modernizēt e-Call ierīci, bet varat to uzstādīt, ja automašīna atbilst tehniskajām prasībām.

E-zvana sistēma tiek aktivizēta tikai tad, ja transportlīdzeklis ir iesaistīts nopietnā avārijā. Pārējā laikā sistēma paliek neaktīva. Tas nozīmē, ka, vienkārši braucot ar savu transportlīdzekli, netiek veikta ne sekošana (automašīnas pozīcijas reģistrēšana vai braukšanas uzraudzība), ne datu pārraide.

Ja zvanu veic, izmantojot izsaukšanai paredzēto e-zvana sistēmu, jūsu personas dati tiek apstrādāti saskaņā ar Eiropas Savienības datu aizsardzības noteikumiem. Tas nozīmē, ka neatliekamās palīdzības dienesti saņem tikai ierobežotos datus, kas tiem nepieciešami avārijas situācijas risināšanai, jūsu dati netiek glabāti ilgāk, nekā nepieciešams, un tiek dzēsti, kad tas vairs nav nepieciešams. Daudz detalizētāk par šo var uzzināt, pārskatot Eiropas Savienības datu aizsardzības likumu.

Būsim godīgi, kad smagā negadījumā svarīga katra sekunde un iespēja izdzīvot, vismazāk kādu interesēs datu aizsardzība. Diemžēl birokrātija šajā jautājumā sit tik augstu vilni, ka pat savam atspulgam spogulī nāktos palūgt rakstisku atļauju uz to vērties.

Eiropas Komisija, kas projektu ierosināja 2013. gada jūnijā un apstiprināja 2015. gada aprīlī, cer, ka sistēma izglābs simtiem cilvēku dzīvību un samazinās medicīnisko dienestu reaģēšanas laiku.

Komisija uzskata, ka e-Call samazina neatliekamās palīdzības dienestu reaģēšanas laiku līdz 50 procentiem laukos un 60 pilsētās.

Pirmā valsts, kas pieņēma e-zvanu, bija Slovēnija 2016. gadā. Kopš tā brīža SOS sistēma darbojas visā Eiropas Savienības teritorijā. Ja kādam no mums nekad nav nācies šo pogu pārbaudīt reālā darbībā, tad varam vien būt pateicīgi liktenim. Atliek cerēt, ka tā arī jautājums “kā tas strādā” paliks mums nezināms. Un vēlreiz atceramies – viltus izsaukums, jeb šajā gadījumā pogas spiediens, nav tikai kaut kāda soda nauda, bet sekundes, kuras varētu izglābt citu cilvēku dzīvības, kam tas patiešām ir nepieciešams!